achtervering R4 1985

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

de dooij
Berichten: 42
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Bergen op Zoom

achtervering R4 1985

Bericht: # 123797Bericht de dooij »

Ik ben al eerder op het forum geweest met deze vraag maar ik heb nog steeds de oplossing niet gevonden. Onze R4 uit 1985 heeft namelijk geen achterveringsconstructie als beschreven in Haynes, zijnde een constructie met stelnokken. Wie helpt me met het afstellen van mijn vering en dan bedoel ik iemand die dit zelf al eens gedaan heeft ?
Ik hoor graag van je.
Groet
Bert
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123802Bericht Hanz »

Bert, heb je de tip van Fons uit februari al ter harte genomen en de Vraagbaak 1977-1982 gekocht? Er staan er meerdere op Marktplaats.

Gr Hans
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123829Bericht Rutger-peer »

Bert,

Ik denk dat ie hem wel degelijk heeft, er vanuitgaande dat het hier om de stelnokken van de torsiestaven achter gaat? Dat kun je sowieso niet/nauwelijks zien als het geheel onder de auto zit. Als dat geheel nooit uit elkaar geweest is, lijkt het me onnodig om ermee te gaan sleutelen.

Wat is in eerste instantie de reden dat je ermee aan de slag wilt? Misschien dat we je dan verder kunnen helpen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123832Bericht schoapke »

foto's willen ook wel eens helpen meer inzicht te krijgen in de materie
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
de dooij
Berichten: 42
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Bergen op Zoom

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123982Bericht de dooij »

Beste mede sleutelaars,
Ja, ik heb het handboek aangeschafd.
Het maken van een spanner, fig 10-16A, als vermeld in het Autohandboek Renault 4 voor alle modellen van 1961-1985 (uitgave Kluwer) kan ik zelf zonder problemen maken. Ik heb inmiddels al wat verder gekeken als mijn neus lang is en heb onder aanvullingen in dit boek op blz. 312 (par. 12.18) de achterwielconstructie gevonden die er bij mij onder ligt.
Ik ben dus al wat verder gekomen. Ik kan me voorstellen hoe e.e.a. inelkaar steekt, maar de vraag blijft: Hoe is de torsiestaaf geborgd? In het boek wordt gesproken over "Het vrij laten hangen van de ophanging en het daarna uittikken van de torsiestaaf met een zachte hamer" Ik vind nergens iets over het verwijderen van een borging. Eerst bij het monteren wordt de spanner toegepast.
Het is waarschijnlijk reuze simpel, maar voor mij in ieder geval (nog) niet.
Groet
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123984Bericht schoapke »

zitten ze wel extra geborgd, de voorste zitten er ook alleen maar ingeschoven toch ??
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123986Bericht R4F6GTX Automaat »

de dooij schreef:...Wie helpt me met het afstellen van mijn vering en dan bedoel ik .....
Rutger-peer schreef:Bert,

....Als dat geheel nooit uit elkaar geweest is, lijkt het me onnodig om ermee te gaan sleutelen.

Wat is in eerste instantie de reden dat je ermee aan de slag wilt? Misschien dat we je dan verder kunnen helpen?

Ik vraag me ook af waarom je de veren wilt afstellen. Wat is de reden?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123988Bericht Rutger-peer »

Ik weet inderdaad nogsteeds de reden niet waarom je het uit elkaar wilt hebben maar ...

De 2 swingarmen zitten aan elkaar vast d.m.v. de torsiestaven. Ik heb ook veel op die staven om zitten slaan met een hamer om de achteras uit elkaar te krijgen, lukte met geen mogelijkheid en ik had de boel nota bene helemaal onder de auto vandaan, wielen er af, remmen... alleen nog de swingarmen met de torsiestaven er aan. De torsiestaven zitten niet geborgd maar waarschijnlijk door de lange tijd dat ze in al zo vast zitten, flink vast gekoekt. Hen ze ook flink laten weken in de WD-40... niets helpt. Allicht werkt heetstoken maar als je je dit alles op de hals wilt halen zou ik er eerst erg zeker van zijn dat het absoluut noodzakelijk is om dit uit elkaar te halen.

Succes hoe dan ook!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
de dooij
Berichten: 42
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Bergen op Zoom

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123997Bericht de dooij »

De reden dat ik de torsieassen wil demonteren is dat de veerkracht van mijn rechterachterwiel veel te klein is.
Het gevolg is dat bij belading dit wiel erg inveert, dit is opzichzelf nog geen onoverkomelijk probleem, maar het gevolg daarvan is dat door de balanswerking mijn linkervoorzijde opgetild wordt.
Hierdoor wordt de hoekverdraaiing van de aandrijfas erg groot en dat zorgt er weer voor dat ik inmiddels al 2 splinternieuwe stofhoezen van deze as heb gescheurd.
Daarnaast is het een dom zicht die ietwat lage achterzijde en de grote ruimte tussen bovenzijde voorwiel en onderzijde spatbord.
Wat betreft het niet geborgd zijn: Ik kan me niet voorstellen dat dit het geval is omdat de as er dan uit kan schuiven tijdens gebruik. De vergelijking met de voorste torsieas gaat mank omdat deze gemonteerd zit tussen twee opsluitconstructies (Je moet de bevestigingsplaat onder de voorstoel verwijderen om de as te kunnen demonteren, of de swingconstructie aan het voorwiel)
Als ik helemaal geen oplossing vind dan er maar een achterasconstructie aan wagen door deze gewoon uit elkaar te slijpen.
Ben benieuwd
Groet
Bert
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 123999Bericht Rutger-peer »

de dooij schreef:De reden dat ik de torsieassen wil demonteren is dat de veerkracht van mijn rechterachterwiel veel te klein is.
Het gevolg is dat bij belading dit wiel erg inveert, dit is opzichzelf nog geen onoverkomelijk probleem, maar het gevolg daarvan is dat door de balanswerking mijn linkervoorzijde opgetild wordt.
Hierdoor wordt de hoekverdraaiing van de aandrijfas erg groot en dat zorgt er weer voor dat ik inmiddels al 2 splinternieuwe stofhoezen van deze as heb gescheurd.
Daarnaast is het een dom zicht die ietwat lage achterzijde en de grote ruimte tussen bovenzijde voorwiel en onderzijde spatbord.
Wat betreft het niet geborgd zijn: Ik kan me niet voorstellen dat dit het geval is omdat de as er dan uit kan schuiven tijdens gebruik. De vergelijking met de voorste torsieas gaat mank omdat deze gemonteerd zit tussen twee opsluitconstructies (Je moet de bevestigingsplaat onder de voorstoel verwijderen om de as te kunnen demonteren, of de swingconstructie aan het voorwiel)
Als ik helemaal geen oplossing vind dan er maar een achterasconstructie aan wagen door deze gewoon uit elkaar te slijpen.
Ben benieuwd
Groet
Bert

Heb ik het een en ander over te zeggen. Ten eerste, de as kan niet uitschuiven tijdens het gebruik omdat deze aan de andere kant ingeklemd zit. De swingarm zit dus niet geborgd met de torsiestaaf maar door het andere deel wat in de achterophaningbevestigingsbeugel zit. Hierdoor kan het geheel niet onder je auto vandaan klappen tijdens het rijden. Een torsiestaaf is uberhaupt niet gemaakt om trekbelasting te weerstaan dus die heeft deze functie ook niet in een R4. De swingarm zit d.m.v. een perspassing in de achterophangingsbeugel geklemd. Hij steekt in een bus die gevulcaniseerd is (met rubber) in een behuizing. Hierdoor is het geheel niet stug en kan het meebewegen wanneer de auto veert. Heb zo even geen foto.

Ten tweede lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit probleem wordt veroorzaakt door de torsiestaaf, tenzij:
1 ie helemaal kapot is, maar dan doet ie sowieso niets meer (moet ie dolgedraaid zijn, wat ze sowieso nooit doen).
2er eerder mensen mee aan het prutsen zijn geweest, maar in dat geval zou je het probleem altijd sindsdien moeten hebben gehad, weet niet of dat het geval is.

Als het gewoon zo ineens gebeurd is kan het niet door de torsiestaaf komen, tenzij die stuk is.

TIP: check je schokbreker aan je linkervoorzijde eens. Deze houdt namelijk, in volledig uitgeschoven stand, het voorwiel tegen om nog verder naar beneden te gaan wanneer hij onbelast is. Zoals jij het zegt lijkt het mij dat deze boven niet meer goed bevestigd zit. Dit lijkt me aannemelijk aangezien deze schokbreker in maximale stand ook de torsiewerking tegenhoudt, als deze los is, kan dit dus ook verklaren waarom hij rechtsachter zo makkelijk inveert; dit wordt versterkt door de torsieveer linksvoor. Check eens of deze schokbreker boven nog wel vast zit! In principe zou de onderste draagarm voor niet zover naar beneden mogen veren dat de stofhoezen scheuren volgens mij.

Hier een fotootje van welke moeren ik bedoel met pijltjes om het aan te geven:

Afbeelding


Hoop dat dat het is, makkelijk te verhelpen ;).

Rutger
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 124046Bericht lordje »

De torsiebar is niet geborgd, wel is het mogelijk dat deze gebroken is maar er niet uitvalt. Heetstoken geeft in ieder geval verbrande rubbers op welke dan ook vernieuwd moeten worden, terwijl het lastig is de goede stand terug te vinden. Geheel onder de auto uit halen en heel veel kruipolie gebruiken en lang laten inwerken. Als alles spanningvrij is kun je de torsiebars inderdaad makkelijk inschuiven, wel letten op gelijke stand (hoogte) achterwielen.Groet Lordje
de dooij
Berichten: 42
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Bergen op Zoom

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 124048Bericht de dooij »

Rutger,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Blijkbaar ben je erg goed op de hoogte. Maar helaas is het geval dat ik de geschiedenis van de achterassamenstelling niet ken. Tijdens de restauratie bleek dat de originele as niet meer bruikbaar was, ik heb toen een keuze gemaakt uit de twee assen die ik nog had liggen en blijkbaar de verkeerde keuze gemaakt. Het kan dus het geval zijn, zoals jij beschrijft, namelijk dat er aan de as is gerommeld.
Ik hoop dus dat ik de torsieas kan demonteren. Van de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet, of nauwelijks mogelijk zou zijn.
Bedankt voor je moeite of heb je toch nog een suggestie?????
Groet
Bert
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 124059Bericht Rutger-peer »

de dooij schreef:Rutger,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Blijkbaar ben je erg goed op de hoogte. Maar helaas is het geval dat ik de geschiedenis van de achterassamenstelling niet ken. Tijdens de restauratie bleek dat de originele as niet meer bruikbaar was, ik heb toen een keuze gemaakt uit de twee assen die ik nog had liggen en blijkbaar de verkeerde keuze gemaakt. Het kan dus het geval zijn, zoals jij beschrijft, namelijk dat er aan de as is gerommeld.
Ik hoop dus dat ik de torsieas kan demonteren. Van de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet, of nauwelijks mogelijk zou zijn.
Bedankt voor je moeite of heb je toch nog een suggestie?????
Groet
Bert
Als dat met die schokbreker voor niet het geval is moet het wel aan de torsiestaaf liggen zou je zeggen, de beugel waarin de swingarm valt (die vast zit aan het chassis) is nog wel goed toch? Sja, de kans bestaat natuurlijk dat iemand in het verleden een van die torsiestaven heeft versteld en dat hij daarom niet voldoende meer veert... je weet het niet bij zulke oude auto's.

Maar ondanks dat vind ik het ook raar dat de aandrijfasrubbers scheuren, zo ver zou je voorste draagarm niet naar beneden mogen kunnen gaan volgens mij, vandaar dat ik me afvroeg of je schokbreker linksvoor niet verrot is, zodat ie de boel niet meer tegenhoudt om over zijn maximale stand uit te veren als de auto rechtsachter inveert.

En ja, de torsiestaven moeten wel uit elkaar kunnen maar in het geval van mijn achteras leverde me dat zoveel problemen op dat ik er maar vanaf heb gezien. Je zou het geheel in kunnen klemmen en er dan met een flinke hamer (en drevel) op gaan zitten slaan... het moet in principe wel kunnen natuurlijk.

Moeilijk moeilijk ;).

En hoe dan ook: graag gedaan hoor! (ook al heb je de oplossing voor het probleem nogsteeds niet helaas).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 124063Bericht Sake »

Tuurlijk kunnen ze uit elkaar, ze zijn ooit, ook in elkaar gezet.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: achtervering R4 1985

Bericht: # 124065Bericht ap »

Sake schreef:Tuurlijk kunnen ze uit elkaar, ze zijn ooit, ook in elkaar gezet.
Inderdaad hoe kan je anders een 4tje achter verlagen.

Men neme een grote voorhamer een flinke tang en een gasbrander, dan kom je een heel eind.
Oh ja een durfal om de tang vast te houden is ook een goed idee( denk wel aan zijn of haar vingers bij het slaan)
Plaats reactie