knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122203Bericht jeffr4 »

De knipperlichtautomaat zit bij mijn R4 onder het stuur, de onderste kap af schroeven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122205Bericht Rudi »

Bij mij ook, da's toevallig... :wink:

@Rutger, ik voel me niet aangevallen hoor, maar ik zoek het altijd eerst in de massa.
Regenachtig weer, roest vorming, condens, een hoop zaken die met een beetje goodwill en WD40 best te verhelpen zijn, daarna zoek ik pas verder.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122206Bericht Rutger-peer »

Rudi schreef:
@Rutger, ik voel me niet aangevallen hoor, maar ik zoek het altijd eerst in de massa.
Regenachtig weer, roest vorming, condens, een hoop zaken die met een beetje goodwill en WD40 best te verhelpen zijn, daarna zoek ik pas verder.
Hee Rudi! Was niet verkeerd bedoeld hoor en wat je zegt zit ook wat in natuurlijk. Het is meer dat ik me weer even op mijn plek gezet voel ;). Laatste opmerking over wie er nu wel en wie niet expert is was ook meer van betrekking op mezelf.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122212Bericht Tweety »

Brenda_L schreef:Nou de schakelaar is inderdaad ook niet helemaal oke meer want hij blijft soms niet aan. .
Bij bepaalde stand van het stuur kan het zijn dat de schakelaar niet blijft hangen omdat het automatisch afslag mechanisme in de weg zit.......
Brenda_L
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 9:34 pm

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122213Bericht Brenda_L »

Ja ik denk dat dat het zou kunnen zijn. Het stuur staat namelijk niet helemaal recht als we rechtdoor gaan.
Kun je zo'n stuur zelf rechtzetten of moet je dat bij een garage laten doen?
Brenda_L
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 9:34 pm

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122214Bericht Brenda_L »

jeffr4 schreef:De knipperlichtautomaat zit bij mijn R4 onder het stuur, de onderste kap af schroeven.
Ah cool, we gaan van het weekend dan maar eens onder het stuur duiken!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122217Bericht jeffr4 »

Rutger-peer schreef:Hee Rudi! Was niet verkeerd bedoeld hoor en wat je zegt zit ook wat in natuurlijk. Het is meer dat ik me weer even op mijn plek gezet voel ;). Laatste opmerking over wie er nu wel en wie niet expert is was ook meer van betrekking op mezelf.
R4 mannen,

Hoe meer er wordt meegedacht en hoe meer oplossingen er worden aangedragen, des te beter!
De een vanwege de technische knowhow ,de ander vanwege de ervaring en de andere gewoon om mee te denken enz.
Ik weet weer alllllles over een auto...Afbeelding....ped !
Maar ja dan ben je natuurlijk wel een echte techneut!

Zo worden we op den duur allemaal Super Reno Vier Experts, toch!Afbeelding
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122218Bericht Tweety »

Brenda_L schreef:Het stuur staat namelijk niet helemaal recht als we rechtdoor gaan.
Kun je zo'n stuur zelf rechtzetten of moet je dat bij een garage laten doen?
Moet je zelf wel kunnen, bij het nieuwste type stuur kan je het kapje wat over het midden zit met een schroevendraaier eruit wippen.... (een beetje met beleid, het is maar plastic..)
Dan de grote moer losdraaien (d'r net niet helemaal af ..) klap erop (op de moer...) met een rubberhamer en dan moet ie loskomen... kan ook met een stukkie hout en een gewone hamer...
bij het vastzetten, moet je de moer soms later nog 'ns aanhalen....anders voelt 't stuur een beetje los....
Brenda_L
Berichten: 27
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 9:34 pm

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122224Bericht Brenda_L »

Bedankt voor alle tips! We gaan alles eens nalopen binnenkort.
Gebruikersavatar
T&B&4GTL
Berichten: 115
Lid geworden op: zo okt 17, 2010 3:30 pm
Locatie: Nijmegen

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122531Bericht T&B&4GTL »

De vorige eigenaar heeft bevestigt dat het waarschijnlijk aan de alarmlichtschakelaar ligt, dat is in het verleden tenminste wel het geval geweest. Die gaan we dus vervangen!
(Ik ben trouwens Twan, mede-eigenaar en chaffeur van de 4 van Brenda :))
Gebruikersavatar
T&B&4GTL
Berichten: 115
Lid geworden op: zo okt 17, 2010 3:30 pm
Locatie: Nijmegen

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122703Bericht T&B&4GTL »

Zowel met schoongemaakte oude als schoongemaakte nieuwe oude alarmlichtschakelaar nog steeds wispelturige richtingaanwijzers... plan B: units (vóór) vervangen

De nieuwe alarmlichtschakelaar zat trouwens vol met vettige prut. Waar komt dat vandaan? Is dat wat (veel) contactspray doet, een poging tot smeren of gewoon jaren verzamelde smerigheid?

Ik heb de binnenkant van de schakelaars en de contactjes aan de buitenkant schoongemaakt met wasbezine; de schone contactjes zagen er ok uit, heeft opschuren en/of contactspray dan nog zin?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 122709Bericht RVIER »

@Twan.

1) als de alarmlichten het wel goed doen heeft het dan zin om de cignoteur te verdenken?
2) als de alarmlichten het wel goed doen heeft het dan zin voorunits te vervangen?

Volgens mij niet, de lampen en clignoteur zijn dan toch goed omdat de alarmlichten het goed doen, dat zijn toch dezelfde lampen die dan met zun vieren ipv met zun tweeen werken.

Het best kun je de richtingaanwijzer van de R4 even aan de kabelboom van een ander R4 hangen en kijken of hij het goed doet. Als hij het goed doet moet je de kabels naar de schakelaar bestuderen. Als hij het niet goed doets test je een andere op dezelfde wijze.

Succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
T&B&4GTL
Berichten: 115
Lid geworden op: zo okt 17, 2010 3:30 pm
Locatie: Nijmegen

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 126023Bericht T&B&4GTL »

Na een grondige schoonmaak van de alarmlichtschakelaar een lange knipperlichtprobleemloze periode gehad, maar dat bleek niet de kern van het probleem want sinds kort weigert de clignoteur weer dienst op willekeurige momenten.

Thuisgekomen met weigerend knipperlicht (eindelijk) meteen maar de koe bij de hoorns gevat en de boel onder het stuur losgeschroeft. En bingo: spelen met de kabelboom en hij knippert weer. En dan weer niet, en weer wel, etc. Beeld en geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=zN_fzvT8n4s" onclick="window.open(this.href);return false;
(herrie op de achtergrond heeft er niks mee te maken, daarvan is de oorzaak bekend ;))

Maar zo simpel kan het dus zijn... Ik weet nu waar te porren wanneer ik weer eens geen richting kan aangeven (voelt zo lekker aso), maar wat is nu het beste om te doen? Verder zijn er geen elektrische mankementen behalve een dode achterruitverwarming, dus om nou de hele boom te vervangen? Ik kan in elk geval de betreffende snoertjes vervangen. Of kan een ietwat roestig zekeringenpaneeltje ook (mede)veroorzaker zijn?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 126024Bericht Mark4GTL »

zekeringpaneel eens schoonmaken kan geen kwaad.

maar kijk eens wat verder in de boom.

Op de plek waar je drukt zou je een kabelbreukje kunnen hebben. Dit is makkelijker te verhelpen dan een stuk of hele kabelboom te vervangen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: knipperlichten: soms doen ze het wel, soms niet

Bericht: # 126410Bericht Rudi »

Ik heb een hele tijd rondgereden met een soortgelijk probleem. In mijn schakelaar was een veertje losgeraakt.
Ik heb dit veertje opnieuw kunnen spannen.
Dit heeft geholpen tot ik een nieuwe schakelaar vond.
Plaats reactie