1400 cc inbouw topic
Geplaatst: zo okt 17, 2010 8:41 pm
In een ander topic gaf ik aan dat ik een 1400 motor in mijn R4 heb gebouwd. Ik kreeg veel vragen over hoe ik dat heb gedaan. Daarom open ik dit topic: mijn bedoeling is dat de kennis die ik heb wordt aangevuld door anderen zodat er 1 topic ontstaat met alle info over de inbouw van 1400 blokken en alles wat daar bij komt kijken. Als ik iets opschrijf wat niet klopt, dan hoor ik dat graag!
Het makkelijkste is een 1400 blok van een oerR5 uitvoering Tx/TS met motorcode C2J-P-7-13. Deze heeft 63 pk en is nagenoeg plug en play. Ook is een 1400 motor uit een oer R5 met motorcode 847-12 mogelijk (automaatuitvoering). Deze heeft origineel 58 pk. Daarnaast is het ook mogelijk eentje uit een oude R9 of R11 te halen. Tot slot kan je ook de dwarsgeplaatse blokken uit een super R5 gebruiken (motorcode C1J en/of C2J) gebruiken, vermogen tussen de 60 en 72 pk. Volvo 340 blokjes en Daf blokjes kun je ook gebruiken.
De benodigde aanpassingen per motorcode:
847-12
1 Omdat dit een automaat blok is, zitten de poelies wel aan de goede kant maar verder naar buiten gemonteerd en eigenlijk niet passend in een R4. Oorzaak is de nokkenas, het deel dat uit het blok steekt. Dit kan op een 3-tal manieren opgelost worden:
a Vulringetje gebruiken en de poelies binnenste buiten monteren zodat ze weer naar binnen komen. Waarschijnlijk moet je de verbindingsplaat tussen je schutborden verwijderen omdat de poelies anders aanlopen. Willen de Zwijger heeft hier ervaring mee.
b De nokkenas er uit halen en een R4 nokkenas terug plaatsen. Dynamosteun, poelies en waterpomp van een R4 gebruiken. Misschien iets minder vermogen maar je krijgt er een soepel draaiend blok met veel bottom power voor terug. Dit heb ik zelf zo gedaan en dit bevalt goed.
c Het eindstuk van de nokkenas afzagen en een eigenbouw eindstuk terug er op lassen met gietijzer electroden. Dit heb ik ook al eens gedaan en het werkt. De fout die ik had gemaakt was dat het nieuwe deel niet goed gecentreerd was en ik daardoor na verloop van tijd olielekkage kreeg via de nokkenaskering. De las bleek sterk genoeg. Ook hier gebruik van de R4 aanbouwdelen. Vermogen blijft gelijk.
2 De cilinderkop hoeft niet aangepast te worden! Montage van 100 kop kan maar omdat de verbrandingskamers kleiner zijn gaat de compressie omhoog. Grote kans op pingelen!
3 Kleppendeksel kan vervangen worden door een exemplaar van een R4. De vulopening is lager en past daardoor beter onder je schakelstang. Sommigen zagen de hoge vulopening af van het originele kleppendeksel. Let wel even op welke carburateur je monteert, op het deksel van het R5blok zit soms ook de bediening van de gasklep (koppelingsysteem).
4 Benzinepomp R5 blok heeft een extra retour leiding naar de tank. Afhankelijk van het type carburateur dat je monteert kan je deze leiding laten vervallen. Zelf heb ik een R4 pomp gemonteerd en dat werkt goed.
5 Ontstekingshuis gebruiken van het originele R5 blok voor de juiste curve. Montage van een R4 ontstekingshuis kan ook en werkt weet ik uit ervaring. Vermogen en afgifte vermogen zal niet optimaal zijn.
6 Spruitstuk kan je gebruiken van het R5 blok, check wel even of de stuurstang niet in de weg zit. Je kan eventueel ook gebruik maken van spruitstukken van 1100 blokken uit R4 en oer R5 en zelfs van Fuego 1.4. Allemaal afhankelijk van welke carburateur je wilt gebruiken.
7 De motorsteunen dienen een paar cm verhoogd te worden. Zelf heb ik dit gedaan door achter de originele motorsteunen een langwerpige plaat te lassen van 5 mm dik en daarin nieuwe montage gaten te boren. Ondanks dat daarmee de steunen 5 mm naar binnen komen, past dit prima!
8 Aan de distributiezijde van het blok aan de bestuurders kant zit aan het onderblok soms een uitstulping (dit is voor montage versnellingsbak andere zijde bij dwarsgeplaatste motor), dit dient afgeslepen te worden.
9 Uitlaat kun je van de R4 gebruiken, werkt prima!
10 Waterpomp van een R4 kun je gewoon gebruiken. Let wel even op welke carburateur je gebruikt, sommigen hebben een verwarming van de voet van de carburatuer. Dan dien je de R5 waterpomp te gebruiken. Let even op of de poelies dan nog wel goed uitgelijnd kunnen worden. Het kan zijn dat daardoor de poelies allemaal naar buiten komen. Dan moet je ook de dynamosteun en de spanner van de R5 gebruiken (komt dan ook verder naar buiten). Waarschijnlijk sneuvelt de verbindingsplaat tussen de schutborden!
11 Versnellingsbak van een R4 of een 5 bak van een oerR5 kun je zonder problemen monteren. Bij een R5 bak moet je het deksel van een R4 er op zetten om op dezelfde wijze te kunnen schakelen.
12 Dan de carburateur. Daarmee zijn veel verschillende combinaties mogelijk van een 32 mm enkelvoudige tot Weber dubbele. Dit maakt uit voor het topvermogen en benzineverbruik. Het meest eenvoudig is een enkele carb vanwege benzineverbruik, gemak afstellen en beschikbaarheid. De meeste carbs hebben een slang lopen naar de carterventilatie op het kleppendeksel. Dit dop ik af omdat deze nog wel eens problemen geeft. Ook heb je soms spruitstukken met een extra aansluiting voor vacuüm. Dit is voor de rembekrachtiging. Dat zit niet op de R4, dus ook afdoppen. Afhankelijk van de carb heb je ook een bedieningsmechanisme nodig. Dit kun je van een R5 gebruiken in combinatie met het kleppendeksel. Let dan even op de hoogte van het geheel. Zelf heb ik eentje met onderdelen van de sloop in elkaar gesleuteld, die te vrij monteren is aan de bouten van het spruitstuk. Daarmee kan ik gewoon het kleppendeksel monteren van de R4.
13 Luchtfilter is afhankelijk van de carburateur die je kiest. Zorg er voor dat deze niet te hoog wordt ivm de motorkap.
14 Een 1400 blok heeft minder afstand tussen de cilinderbussen en daardoor is er minder koeling. Als je originele R4 koelsysteem tip top i n orde is, geeft dat waarschijnlijk geen problemen. Let even op welke thermostaat je monteert, een wat kouderen koelt wat eerder het blok af. Geen garantie tegen oververhitting. Ook kun je een oer R5 Alpine radiateur plaatsen, heeft een groter oppervlak. Tot slot kun je een extra fan monteren. Schakelen via de bestaande fan of via een extra bediening in de auto. Zelf heb ik een mechanische temperatuurmeter geplaatst in de bovenste koelslang, goedkoop, nauwkeurig en altijd een zeker gevoel dat de boel niet te warm wordt. Bij mij wordt het blok niet warmer dan 95 a 100 graden. Wel merk ik dat het blok sneller warm wordt dan een 1100 en de fan eerder aanslaat.
Op dit moment loopt mijn blok met R4 GTL nokkenas en een R5 32 mm Solex carburateur en R4 uitlaat en GTL 4-versnellingsbak. Dit blok draait soepel en heeft veel trekkracht van onderuit. Bij 50 km/h in de 4 en je hoeft alleen nog maar gas te geven. De topsnelhied in mijn F6 ligt iets boven de 150 op de teller.. In een gewone R4 moet je 160 kunnen halen.
Motorcodes C1J en C2J.
Let op: er is ook een oerR5 uitvoering met blokcode C2J-P-7-13. Hiervan hoeft alleen maar de benzinepomp en motorsteunen aangepast te worden en eventueel kleppendeksel. Alleemaal afhankelijk ook van welke carb je monteert. Origineel zit hier de dubbele weber op.
Van de Super R5 zit met deze motorblokken de versnellingsbak, poelies, dynamo en waterpomp aan de verkeerde kant tov een R4. Toch zijn ze geschikt te maken voor inbouw in een R4.
Van deze motor gelden ook bovenstaande aanpassingen, maar er komen nog een hele hoop andere dingen bij kijken. Dat ga ik een volgende keer allemaal opschrijven. Momenteel ben ik zo'n blok gereed aan het maken voor een R4, in de komende winter komt dit blok te koop te staan.
Het makkelijkste is een 1400 blok van een oerR5 uitvoering Tx/TS met motorcode C2J-P-7-13. Deze heeft 63 pk en is nagenoeg plug en play. Ook is een 1400 motor uit een oer R5 met motorcode 847-12 mogelijk (automaatuitvoering). Deze heeft origineel 58 pk. Daarnaast is het ook mogelijk eentje uit een oude R9 of R11 te halen. Tot slot kan je ook de dwarsgeplaatse blokken uit een super R5 gebruiken (motorcode C1J en/of C2J) gebruiken, vermogen tussen de 60 en 72 pk. Volvo 340 blokjes en Daf blokjes kun je ook gebruiken.
De benodigde aanpassingen per motorcode:
847-12
1 Omdat dit een automaat blok is, zitten de poelies wel aan de goede kant maar verder naar buiten gemonteerd en eigenlijk niet passend in een R4. Oorzaak is de nokkenas, het deel dat uit het blok steekt. Dit kan op een 3-tal manieren opgelost worden:
a Vulringetje gebruiken en de poelies binnenste buiten monteren zodat ze weer naar binnen komen. Waarschijnlijk moet je de verbindingsplaat tussen je schutborden verwijderen omdat de poelies anders aanlopen. Willen de Zwijger heeft hier ervaring mee.
b De nokkenas er uit halen en een R4 nokkenas terug plaatsen. Dynamosteun, poelies en waterpomp van een R4 gebruiken. Misschien iets minder vermogen maar je krijgt er een soepel draaiend blok met veel bottom power voor terug. Dit heb ik zelf zo gedaan en dit bevalt goed.
c Het eindstuk van de nokkenas afzagen en een eigenbouw eindstuk terug er op lassen met gietijzer electroden. Dit heb ik ook al eens gedaan en het werkt. De fout die ik had gemaakt was dat het nieuwe deel niet goed gecentreerd was en ik daardoor na verloop van tijd olielekkage kreeg via de nokkenaskering. De las bleek sterk genoeg. Ook hier gebruik van de R4 aanbouwdelen. Vermogen blijft gelijk.
2 De cilinderkop hoeft niet aangepast te worden! Montage van 100 kop kan maar omdat de verbrandingskamers kleiner zijn gaat de compressie omhoog. Grote kans op pingelen!
3 Kleppendeksel kan vervangen worden door een exemplaar van een R4. De vulopening is lager en past daardoor beter onder je schakelstang. Sommigen zagen de hoge vulopening af van het originele kleppendeksel. Let wel even op welke carburateur je monteert, op het deksel van het R5blok zit soms ook de bediening van de gasklep (koppelingsysteem).
4 Benzinepomp R5 blok heeft een extra retour leiding naar de tank. Afhankelijk van het type carburateur dat je monteert kan je deze leiding laten vervallen. Zelf heb ik een R4 pomp gemonteerd en dat werkt goed.
5 Ontstekingshuis gebruiken van het originele R5 blok voor de juiste curve. Montage van een R4 ontstekingshuis kan ook en werkt weet ik uit ervaring. Vermogen en afgifte vermogen zal niet optimaal zijn.
6 Spruitstuk kan je gebruiken van het R5 blok, check wel even of de stuurstang niet in de weg zit. Je kan eventueel ook gebruik maken van spruitstukken van 1100 blokken uit R4 en oer R5 en zelfs van Fuego 1.4. Allemaal afhankelijk van welke carburateur je wilt gebruiken.
7 De motorsteunen dienen een paar cm verhoogd te worden. Zelf heb ik dit gedaan door achter de originele motorsteunen een langwerpige plaat te lassen van 5 mm dik en daarin nieuwe montage gaten te boren. Ondanks dat daarmee de steunen 5 mm naar binnen komen, past dit prima!
8 Aan de distributiezijde van het blok aan de bestuurders kant zit aan het onderblok soms een uitstulping (dit is voor montage versnellingsbak andere zijde bij dwarsgeplaatste motor), dit dient afgeslepen te worden.
9 Uitlaat kun je van de R4 gebruiken, werkt prima!
10 Waterpomp van een R4 kun je gewoon gebruiken. Let wel even op welke carburateur je gebruikt, sommigen hebben een verwarming van de voet van de carburatuer. Dan dien je de R5 waterpomp te gebruiken. Let even op of de poelies dan nog wel goed uitgelijnd kunnen worden. Het kan zijn dat daardoor de poelies allemaal naar buiten komen. Dan moet je ook de dynamosteun en de spanner van de R5 gebruiken (komt dan ook verder naar buiten). Waarschijnlijk sneuvelt de verbindingsplaat tussen de schutborden!
11 Versnellingsbak van een R4 of een 5 bak van een oerR5 kun je zonder problemen monteren. Bij een R5 bak moet je het deksel van een R4 er op zetten om op dezelfde wijze te kunnen schakelen.
12 Dan de carburateur. Daarmee zijn veel verschillende combinaties mogelijk van een 32 mm enkelvoudige tot Weber dubbele. Dit maakt uit voor het topvermogen en benzineverbruik. Het meest eenvoudig is een enkele carb vanwege benzineverbruik, gemak afstellen en beschikbaarheid. De meeste carbs hebben een slang lopen naar de carterventilatie op het kleppendeksel. Dit dop ik af omdat deze nog wel eens problemen geeft. Ook heb je soms spruitstukken met een extra aansluiting voor vacuüm. Dit is voor de rembekrachtiging. Dat zit niet op de R4, dus ook afdoppen. Afhankelijk van de carb heb je ook een bedieningsmechanisme nodig. Dit kun je van een R5 gebruiken in combinatie met het kleppendeksel. Let dan even op de hoogte van het geheel. Zelf heb ik eentje met onderdelen van de sloop in elkaar gesleuteld, die te vrij monteren is aan de bouten van het spruitstuk. Daarmee kan ik gewoon het kleppendeksel monteren van de R4.
13 Luchtfilter is afhankelijk van de carburateur die je kiest. Zorg er voor dat deze niet te hoog wordt ivm de motorkap.
14 Een 1400 blok heeft minder afstand tussen de cilinderbussen en daardoor is er minder koeling. Als je originele R4 koelsysteem tip top i n orde is, geeft dat waarschijnlijk geen problemen. Let even op welke thermostaat je monteert, een wat kouderen koelt wat eerder het blok af. Geen garantie tegen oververhitting. Ook kun je een oer R5 Alpine radiateur plaatsen, heeft een groter oppervlak. Tot slot kun je een extra fan monteren. Schakelen via de bestaande fan of via een extra bediening in de auto. Zelf heb ik een mechanische temperatuurmeter geplaatst in de bovenste koelslang, goedkoop, nauwkeurig en altijd een zeker gevoel dat de boel niet te warm wordt. Bij mij wordt het blok niet warmer dan 95 a 100 graden. Wel merk ik dat het blok sneller warm wordt dan een 1100 en de fan eerder aanslaat.
Op dit moment loopt mijn blok met R4 GTL nokkenas en een R5 32 mm Solex carburateur en R4 uitlaat en GTL 4-versnellingsbak. Dit blok draait soepel en heeft veel trekkracht van onderuit. Bij 50 km/h in de 4 en je hoeft alleen nog maar gas te geven. De topsnelhied in mijn F6 ligt iets boven de 150 op de teller.. In een gewone R4 moet je 160 kunnen halen.
Motorcodes C1J en C2J.
Let op: er is ook een oerR5 uitvoering met blokcode C2J-P-7-13. Hiervan hoeft alleen maar de benzinepomp en motorsteunen aangepast te worden en eventueel kleppendeksel. Alleemaal afhankelijk ook van welke carb je monteert. Origineel zit hier de dubbele weber op.
Van de Super R5 zit met deze motorblokken de versnellingsbak, poelies, dynamo en waterpomp aan de verkeerde kant tov een R4. Toch zijn ze geschikt te maken voor inbouw in een R4.
Van deze motor gelden ook bovenstaande aanpassingen, maar er komen nog een hele hoop andere dingen bij kijken. Dat ga ik een volgende keer allemaal opschrijven. Momenteel ben ik zo'n blok gereed aan het maken voor een R4, in de komende winter komt dit blok te koop te staan.