Afstellen carburateur
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Afstellen carburateur
Voor het afstellen van een Solex carburateur kwam ik de volgende zin op internet tegen:
"De regelschroef stationair mengsel staat normaal circa 1 1/4 tot 1 1/2 slag opengedraaid"
Mijn vraag is hoe ver staat de regelschroef stationaire mengsel "normaal" bij een Zenith 28 if carburateur opengedraaid?
Ik weet dat het afstellen afhankelijk van de rest van de afstellingen van de motor zoals contact punten, stroomverdeler en kleppen, maar het gaat mij om een indicatie zodat ik een begin waarde heb voor het afstellen van mijn Zenith carburateur.
"De regelschroef stationair mengsel staat normaal circa 1 1/4 tot 1 1/2 slag opengedraaid"
Mijn vraag is hoe ver staat de regelschroef stationaire mengsel "normaal" bij een Zenith 28 if carburateur opengedraaid?
Ik weet dat het afstellen afhankelijk van de rest van de afstellingen van de motor zoals contact punten, stroomverdeler en kleppen, maar het gaat mij om een indicatie zodat ik een begin waarde heb voor het afstellen van mijn Zenith carburateur.
Re: Afstellen carburateur
Na veel zoeken op het forum heb ik het antwoord op mijn vraag gevonden, het was een ractie van Fons op een eerder bericht en die luidt:
"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Afstellen carburateur
Per auto verschillend....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Afstellen carburateur
Hoi Paul, ik heb je een pebe tje gestuurd.
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Afstellen carburateur
geldt voor de zenith 28"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Afstellen carburateur
Het antwoord aan jou staat nog in mijn concepten te wachten ergens op...deutz schreef:Hoi Paul, ik heb je een pebe tje gestuurd.
gr.Jan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Afstellen carburateur
Fons, bedankt voor je reactie.RVIER schreef:geldt voor de zenith 28"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
vr gr Fons
In mijn 4 zit indedaad een zenith 28, auto loopt stationair niet echt lekker en mororkap begint te trillen als de auto still staat.
Ik heb volgens de onderstaande procedure de stationaire mengsel/toerental geprobeert af te steelen maar als ik aan de mengselschroef draai merk ik geen verschil in de toerental, behalve als deze bijna dicht is dan gaat de toerental naar beneden en slaat de motor uiteindelijk af.
1- Verdraai de regelschroef A voor het stationaire toerental totdat het verreiste toerental is verkregen
2- Verdraai nu de mengselschroef B tot dat het stationaire toerental maximaal is
3- Herhaal de eerste twee afstellingen tot dat de motor draait met het verreiste toerental
4- Draaai de schroef B nu in om het mengsel armer te makenç totdat het motor toerental met ongeveer 30 min -1 is teruggelopen. Draai de schroef niet te ver in, zodat de motor niet soepel stationair draait.
Doe ik iets fout?
Re: Afstellen carburateur
Als je contactpunten niet op de juiste stand staan heeft de afstelling van je carburateur weinig zin.
Ik heb eerst de choke afstelling gemaakt en de daarbij behorende stelschroef.
Zoals wordt aangegeven moet de motor als hij warm is rustiger gaan lopen en vervolgens heb ik de (voor mij) linker stelschroef helemaal ingedraaid na een half uur opwarmen en daarna 2 slagen open gedraaid.
Nu loopt mijn auto stationair als een naaimachine en bij hogere toeren pakt ie lekker op, ik moet er ook meer uit kunnen halen en ben geen techneut zoals Paul of Fons, maar al doende leert men.
Succes, Rudi
PS ik heb een .956 cc en geen idee wat voor soort carburateur erbij hoort.
Ik heb eerst de choke afstelling gemaakt en de daarbij behorende stelschroef.
Zoals wordt aangegeven moet de motor als hij warm is rustiger gaan lopen en vervolgens heb ik de (voor mij) linker stelschroef helemaal ingedraaid na een half uur opwarmen en daarna 2 slagen open gedraaid.
Nu loopt mijn auto stationair als een naaimachine en bij hogere toeren pakt ie lekker op, ik moet er ook meer uit kunnen halen en ben geen techneut zoals Paul of Fons, maar al doende leert men.
Succes, Rudi
PS ik heb een .956 cc en geen idee wat voor soort carburateur erbij hoort.
Re: Afstellen carburateur
Rudi, bedankt voor de gouden tip.
Ik heb de punten gecontroleerd en die waren veel te ruim, de borgschroef zat niet goed vast, waarschijnlijk heb ik die niet goed aangedraaid bij het vernieuwen van de punten.
Motor loopt nu weer stationair prima.
Ik heb ook een 956 cc motor en heb de mengselstelschroef ook 2 volledige slagen uitgedraait en dat werk prima, binnekort laat ik de CO waarde meten voor het fijn afstellen.
Ik heb de punten gecontroleerd en die waren veel te ruim, de borgschroef zat niet goed vast, waarschijnlijk heb ik die niet goed aangedraaid bij het vernieuwen van de punten.
Motor loopt nu weer stationair prima.
Ik heb ook een 956 cc motor en heb de mengselstelschroef ook 2 volledige slagen uitgedraait en dat werk prima, binnekort laat ik de CO waarde meten voor het fijn afstellen.
Laatst gewijzigd door Sousse op za nov 20, 2010 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afstellen carburateur
De borgschroef kan ook dolgedraaid zijn; dat was bij mijn ontsteking het geval. Gelukkig bleek alleen de draad van de schroef (eik: bout) zelf beschadigd, dus dat was makkelijk te fixen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Afstellen carburateur
Dag Sousse,
ik ging ervan uit dat je bougies, punten en onstekingstijdstip al had afgesteld. Immers, je stelt de carburateur als laatste af.
Een goede werkvolgorde spaart veel tijd!
vr gr Fons
ik ging ervan uit dat je bougies, punten en onstekingstijdstip al had afgesteld. Immers, je stelt de carburateur als laatste af.
Een goede werkvolgorde spaart veel tijd!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Afstellen carburateur
Even snel op dit weer slapende topic inhaken.
Ik heb nu ruim 2 weken na de keuring mijn carburateur regelmatig bijgesteld en het enige probleem dat ik nu nog heb is het stilvallen van de motor als ik bij mij de straat in rij om achteruit het parkeervak in te steken.
Op alle overige onderdelen zoals snelweg -> perfekt (met ladder 120 op teller),
binnen bebouwde kom in 3e versnelling -> subliem,
op 60 en 80 kilometer wegen -> motor pakt lekker op en trekt ook ruimschoots door tot aan de toerenbegrenzing.
In afwachting van het verbruik, vanmorgen getankt en dat kwam uit op 1:8, de vorige 1:9.8
Heb wel de slang losgehaald van het spruitstuk en in de rijwind gehangen, nu ademt het luchtfilter weer.
Ik moet ook zeggen dat ik een stevige rijder ben.
Ik heb nu ruim 2 weken na de keuring mijn carburateur regelmatig bijgesteld en het enige probleem dat ik nu nog heb is het stilvallen van de motor als ik bij mij de straat in rij om achteruit het parkeervak in te steken.
Op alle overige onderdelen zoals snelweg -> perfekt (met ladder 120 op teller),
binnen bebouwde kom in 3e versnelling -> subliem,
op 60 en 80 kilometer wegen -> motor pakt lekker op en trekt ook ruimschoots door tot aan de toerenbegrenzing.
In afwachting van het verbruik, vanmorgen getankt en dat kwam uit op 1:8, de vorige 1:9.8
Heb wel de slang losgehaald van het spruitstuk en in de rijwind gehangen, nu ademt het luchtfilter weer.
Ik moet ook zeggen dat ik een stevige rijder ben.
Re: Afstellen carburateur
't verbruik is zot hoog !! zodanig dat je haast wel benzine moet lekken.... of je hebt een klep verbrand ofzo...
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Afstellen carburateur
@ Rudi,
Het verbruik van mijn F6 was ook aan de hoge kant, dit om de doodsimpele reden dat mijn chokeplaat op een knullige manier gemonteerd zat.
Toen van de zomer de motageschroef er helemaal uitlazerde en ik van Fons een hele nieuwe chokeplaat had gekregen en gemonteerd ging het verbruik drastisch naar benden.
Ik ben met de loszittende chokeplaat naar huis gereden, bij gas loslaten voor overschakelen viel de motor dan ook stil. Misschien moet je het daarin ook zoeken. Ik doe maar een suggestie.
Groet, Robert
Het verbruik van mijn F6 was ook aan de hoge kant, dit om de doodsimpele reden dat mijn chokeplaat op een knullige manier gemonteerd zat.
Toen van de zomer de motageschroef er helemaal uitlazerde en ik van Fons een hele nieuwe chokeplaat had gekregen en gemonteerd ging het verbruik drastisch naar benden.
Ik ben met de loszittende chokeplaat naar huis gereden, bij gas loslaten voor overschakelen viel de motor dan ook stil. Misschien moet je het daarin ook zoeken. Ik doe maar een suggestie.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Afstellen carburateur
Ik ben net aan het zoeken geweest en heb diverse instellingen gedaan, maar telkens met de basis als uitgangspunt.
Zonder luchtfilter loopt de motor nog het mooist, maar dan rijdt ie niet echt lekker.
Met luchtfilter is het behoorlijk bokken en moet ik aan de schroeven blijven draaien voor een matig resultaat.
Ook heb ik last van zwarte aanslag of roet uit de uitlaat, dit geeft vieze plekken overal waar mijn auto stopt of heeft gestaan.
Ik heb een Belse F4 met 956 cc, volgens 'Bart' loopt de wagen op euro 95.
Zonder luchtfilter loopt de motor nog het mooist, maar dan rijdt ie niet echt lekker.
Met luchtfilter is het behoorlijk bokken en moet ik aan de schroeven blijven draaien voor een matig resultaat.
Ook heb ik last van zwarte aanslag of roet uit de uitlaat, dit geeft vieze plekken overal waar mijn auto stopt of heeft gestaan.
Ik heb een Belse F4 met 956 cc, volgens 'Bart' loopt de wagen op euro 95.