Afstellen carburateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Afstellen carburateur

Bericht: # 122024Bericht Sousse »

Voor het afstellen van een Solex carburateur kwam ik de volgende zin op internet tegen:

"De regelschroef stationair mengsel staat normaal circa 1 1/4 tot 1 1/2 slag opengedraaid"

Mijn vraag is hoe ver staat de regelschroef stationaire mengsel "normaal" bij een Zenith 28 if carburateur opengedraaid?

Ik weet dat het afstellen afhankelijk van de rest van de afstellingen van de motor zoals contact punten, stroomverdeler en kleppen, maar het gaat mij om een indicatie zodat ik een begin waarde heb voor het afstellen van mijn Zenith carburateur.
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122030Bericht Sousse »

Na veel zoeken op het forum heb ik het antwoord op mijn vraag gevonden, het was een ractie van Fons op een eerder bericht en die luidt:

"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122037Bericht R4F6GTX Automaat »

Per auto verschillend....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122039Bericht deutz »

Hoi Paul, ik heb je een pebe tje gestuurd.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122041Bericht RVIER »

"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
geldt voor de zenith 28

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122042Bericht R4F6GTX Automaat »

deutz schreef:Hoi Paul, ik heb je een pebe tje gestuurd.
gr.Jan.
Het antwoord aan jou staat nog in mijn concepten te wachten ergens op...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122046Bericht Sousse »

RVIER schreef:
"Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald"
geldt voor de zenith 28

vr gr Fons
Fons, bedankt voor je reactie.

In mijn 4 zit indedaad een zenith 28, auto loopt stationair niet echt lekker en mororkap begint te trillen als de auto still staat.

Ik heb volgens de onderstaande procedure de stationaire mengsel/toerental geprobeert af te steelen maar als ik aan de mengselschroef draai merk ik geen verschil in de toerental, behalve als deze bijna dicht is dan gaat de toerental naar beneden en slaat de motor uiteindelijk af.

1- Verdraai de regelschroef A voor het stationaire toerental totdat het verreiste toerental is verkregen
2- Verdraai nu de mengselschroef B tot dat het stationaire toerental maximaal is
3- Herhaal de eerste twee afstellingen tot dat de motor draait met het verreiste toerental
4- Draaai de schroef B nu in om het mengsel armer te makenç totdat het motor toerental met ongeveer 30 min -1 is teruggelopen. Draai de schroef niet te ver in, zodat de motor niet soepel stationair draait.

Doe ik iets fout?
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122047Bericht Rudi »

Als je contactpunten niet op de juiste stand staan heeft de afstelling van je carburateur weinig zin.
Ik heb eerst de choke afstelling gemaakt en de daarbij behorende stelschroef.
Zoals wordt aangegeven moet de motor als hij warm is rustiger gaan lopen en vervolgens heb ik de (voor mij) linker stelschroef helemaal ingedraaid na een half uur opwarmen en daarna 2 slagen open gedraaid.
Nu loopt mijn auto stationair als een naaimachine en bij hogere toeren pakt ie lekker op, ik moet er ook meer uit kunnen halen en ben geen techneut zoals Paul of Fons, maar al doende leert men.

Succes, Rudi

PS ik heb een .956 cc en geen idee wat voor soort carburateur erbij hoort.
Sousse
Berichten: 93
Lid geworden op: za aug 29, 2009 8:31 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122059Bericht Sousse »

Rudi, bedankt voor de gouden tip.
Ik heb de punten gecontroleerd en die waren veel te ruim, de borgschroef zat niet goed vast, waarschijnlijk heb ik die niet goed aangedraaid bij het vernieuwen van de punten.
Motor loopt nu weer stationair prima.

Ik heb ook een 956 cc motor en heb de mengselstelschroef ook 2 volledige slagen uitgedraait en dat werk prima, binnekort laat ik de CO waarde meten voor het fijn afstellen.
Laatst gewijzigd door Sousse op za nov 20, 2010 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122069Bericht Bertje »

De borgschroef kan ook dolgedraaid zijn; dat was bij mijn ontsteking het geval. Gelukkig bleek alleen de draad van de schroef (eik: bout) zelf beschadigd, dus dat was makkelijk te fixen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122075Bericht RVIER »

Dag Sousse,

ik ging ervan uit dat je bougies, punten en onstekingstijdstip al had afgesteld. Immers, je stelt de carburateur als laatste af.

Een goede werkvolgorde spaart veel tijd! :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122297Bericht Rudi »

Even snel op dit weer slapende topic inhaken.

Ik heb nu ruim 2 weken na de keuring mijn carburateur regelmatig bijgesteld en het enige probleem dat ik nu nog heb is het stilvallen van de motor als ik bij mij de straat in rij om achteruit het parkeervak in te steken.
Op alle overige onderdelen zoals snelweg -> perfekt (met ladder 120 op teller),
binnen bebouwde kom in 3e versnelling -> subliem,
op 60 en 80 kilometer wegen -> motor pakt lekker op en trekt ook ruimschoots door tot aan de toerenbegrenzing.

In afwachting van het verbruik, vanmorgen getankt en dat kwam uit op 1:8, de vorige 1:9.8
Heb wel de slang losgehaald van het spruitstuk en in de rijwind gehangen, nu ademt het luchtfilter weer.
Ik moet ook zeggen dat ik een stevige rijder ben.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122315Bericht Tweety »

't verbruik is zot hoog !! zodanig dat je haast wel benzine moet lekken.... of je hebt een klep verbrand ofzo... :roll:
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122320Bericht harbourseal »

@ Rudi,
Het verbruik van mijn F6 was ook aan de hoge kant, dit om de doodsimpele reden dat mijn chokeplaat op een knullige manier gemonteerd zat.
Toen van de zomer de motageschroef er helemaal uitlazerde en ik van Fons een hele nieuwe chokeplaat had gekregen en gemonteerd ging het verbruik drastisch naar benden.

Ik ben met de loszittende chokeplaat naar huis gereden, bij gas loslaten voor overschakelen viel de motor dan ook stil. Misschien moet je het daarin ook zoeken. Ik doe maar een suggestie.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Afstellen carburateur

Bericht: # 122324Bericht Rudi »

Ik ben net aan het zoeken geweest en heb diverse instellingen gedaan, maar telkens met de basis als uitgangspunt.
Zonder luchtfilter loopt de motor nog het mooist, maar dan rijdt ie niet echt lekker.
Met luchtfilter is het behoorlijk bokken en moet ik aan de schroeven blijven draaien voor een matig resultaat.
Ook heb ik last van zwarte aanslag of roet uit de uitlaat, dit geeft vieze plekken overal waar mijn auto stopt of heeft gestaan.
Ik heb een Belse F4 met 956 cc, volgens 'Bart' loopt de wagen op euro 95.
Plaats reactie