Pagina 1 van 1

luchtfilter

Geplaatst: wo okt 06, 2010 7:12 pm
door Rudi
Luchtfilter, origineel, K&N of neppert?

Ik overweeg om mijn plastieken .965 cc luchtfilterhuis te ruilen voor een soortgelijk product als dat van K&N.
Ik had met handelen al van Gijs een luchtfilterhuis gekocht, maar dat gaat niet passen.
In een topic uit 2008 kwam ik 4Safari tegen die originele luchtfilters aanbood.

Maar wat is nu wijsheid.
Het huidige Expresse achtige en misschien wel originele luchtfilter + huis behouden
of
de overstap maken naar een open air luchtfilter met geoliede vacht.

ik rij nog steeds 1:10 -12 en ondanks de F4 kap zou ik toch zuiniger moeten kunnen.
Overigens zit mijn ladder binnenkort op het dak, dus weer meer luchtweerstand.

Re: luchtfilter

Geplaatst: wo okt 06, 2010 11:39 pm
door R4F6GTX Automaat
Wat is er mis met dat originele plastieke ding? Als het je te duur lijkt om een nieuw filter te kopen kun je de oudere versie van de blikken trommel (GTL) erop maken, zoals ik je verleden jaar ook al zei.... :roll:

Re: luchtfilter

Geplaatst: do okt 07, 2010 9:41 am
door Rudi
Het gaat me niet om 'TE DUUR', maar om zuiniger te rijden.
Ik hoopte op meerdere reacties waaruit zou blijken dat een plastic luchtfilterhuis slechter zou zijn dan de metalen variant.
Ik volg diverse topics waarin wordt beschreven om een carburateur zo optimaal te laten presteren, daarbij komt ook Velleman en 123 ignition om de hoek kijken, maar in beiden heb ik geen zin.
Ik wil gewoon 1:14/15 halen zonder dat hiervoor te rigoreus wordt ingegrepen, vandaar dat ik dacht dat een hoog metalen luchtfilterhuis meer lucht zou voeren naar de carburateur.
Nu heb ik het gevoel dat de lucht wordt geknepen.
Overigens is de auto pas APK gekeurd, wellicht is er aan de afstelling geknoeid.

Stationair loopt de auto mooi, bijna iets te langzaam, waardoor ik eigenlijk verwacht dat ik met stevig doortrekken meer power heb.
Dat blijkt dan weer niet het geval.

Re: luchtfilter

Geplaatst: do okt 07, 2010 10:35 am
door R4F6GTX Automaat
Rudi schreef: Overigens is de auto pas APK gekeurd, wellicht is er aan de afstelling geknoeid.
Dat is normaal. De idiote APK gaat er alleen maar om om het metertje op het CO kastje naar beneden te krijgen om het op dat moment goed te (kunnen) keuren. Effe opnieuw afstellen is wenselijk.
Als het inlaatpijpje van de luchtfilter kleiner is dan de bovenkant van de carburateur kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je minder power hebt omdat er minder lucht in kan maar het lijkt me niet dat Renault die fout gemaakt heeft toen ze die luchtfilter ontworpen hebben...
Een K&N is wel stoer als je iets snels hebt maar jouw < 1 liter motortje is dat niet. Daarbij, zo'n open luchtfilter maakt erg veel lawaai, je hoort de lucht naar binnen gezogen worden. Althans, het geluid was in mijn R4 Alpine overtreffend, kwam ver boven het rij-geruis uit.

Re: luchtfilter

Geplaatst: do okt 07, 2010 11:14 am
door harbourseal
Rudi,
Waarom geen Velleman?
Sinds ik die heb start en loopt mijn F6 een stuk beter. Ook het verbruik is flink naar beneden gegaan. Maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de carburateurproblemen die ik gehad heb afgeloepen zomer.
Ik heb zo'n metalen Gtl filterhuis op mijn zenith 28 carburateur. Los filter kost je inderdad de kop niet, maar daar gaat het niet om.

Ik heb overigens nog een koplamp liggen. Als je interesse hebt laat dan maar weten. Ik ga 2 nieuwe monteren.
Groet , Robert

Re: luchtfilter

Geplaatst: vr okt 08, 2010 9:49 am
door Tweety
't is natuurlijk niet alleen het inlaat gat van het luchtfilter wat de tegendruk bepaald, maar meer het oppervlak van van het papier.... (en hoe schoon het is !!) volgens mij gaat er in zo'n blikken trommel een groter papieren filter... ik vind ook dat je zuiniger moet kunnen dan 1:12.... :roll:

Re: luchtfilter

Geplaatst: vr okt 08, 2010 11:28 am
door Rudi
In mijn eerste F4, een 850 cc, reed ik met snelweg en stadsritten 1:14 / 15.
Ik moest daarvoor euro 98 tanken met loodvervanger, later ben ik overgestapt op puur euro 98 en eens in de 5 tankbeurten loodvervanger.
Mijn tweede F4, een 1100 cc reed fantastisch, ruim 1:16 / 18, op euro 95.
Ik denk er nu aan eens bij Shell te tanken met hun verbeterde euro 95 clean power en eens zonder luchtfilter te rijden.

Re: luchtfilter

Geplaatst: vr okt 08, 2010 2:25 pm
door jean 2
gm.rudi ,mijn r4 die ik n tijdje geleden gekocht heb liep ook zeer beroerd (zie topic snelheid)ik heb de onsteking vernieuwd oa kap puntjes condensator bougies kabels,weinig verbetering.
heb met stoboscooplamp de ontsteking op tijd gezet en de hoofdsproeier naar 1mm geruimd,dit geeft n zeer goed resultaat,loopt zeer goed en is pittiger dan voorheen kan nu ook cruisen met ong 50 kmp/u in zn 4e versnell. met n verbruik van 1op 17/18 ong,dan heb ik het advies gekregen van n oudere automonteur om ipv gelode benz. of loodvervanger gewoon n stukje lood in de tank te gooien heeft hetzelfde effect als gelode benzine,ik tank euro 95 met n 4gtl 1100cc
mvg jan verhagen (JEAN 2)

Re: luchtfilter

Geplaatst: zo okt 10, 2010 9:06 pm
door 4 safari
Rudi,
Beter op tijd een nieuw luchtfilter plaatsen, dit wordt door 4 liefhebbers vaak over het hoofd gezien...
Zenith carburateur geeft altijd meerverbruik t.o.v. bv. Solexcarbu.
Goed afstellen is een kunst en een kunde, maar bij motoren met achterstallig onderhoud en + 100000 km. niet altijd evident.
Let ook op je rijstijl!
Heb trouwens nog altijd luchtfilters in plastic behuizing te koop voor de Renault 4.
4groet, Jef aka 4safari

Re: luchtfilter

Geplaatst: zo okt 10, 2010 10:32 pm
door Hanz
jean 2 schreef:gewoon n stukje lood in de tank te gooien heeft hetzelfde effect als gelode benzine
eerlijk gezegd lijkt me dat een broodje aap verhaal

Re: luchtfilter

Geplaatst: zo okt 10, 2010 10:42 pm
door RVIER
@ Hanz,

Broodje aap: ben het wel met je eens. In Loodhoudende benzine zit het lood als een ingewikkelde chemische verbinding. Het is dus niet zo dat het lood "oplost" in de benzine. Overigens zit er al lood in de tank omdat de benzinetanks aan de binnenzijde vaak werden verlood ivm corrosie.

vr gr Fons