Pagina 1 van 2

Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 8:14 pm
door R4fan
Hallo allemaal,

Na veel inspanning van vele en mijzelf blijft mijn 4tje echt vreselijk lopen. Zo erg zelfs dat ik haar morgen weg zet omdat er niet lekker mee te rijden valt. Het ligt bijna zeker aan de carburateur. Ik krijg hem niet goed afgesteld, en nu lekt ie zelfs zo veel benzine, dat is niet leuk meer. Morgen maak ik foto's, maar hij lekt uit dat ronde dichte afdekdopje aan de voet geloof ik van de carb. (wat dus gewoon dicht hoort te zitten en waar je niets aan kunt doen)

De motor loopt altijd alsof ie koud is zonder choke en geeft stoten na het schakelen of gas geven. Met choke beetje uit gaat het wel... Maar dat lekken!

Ik wil best naar de sleuteldag toekomen als iemand mij daar kan helpen met reviseren of een andere en afstellen.
De ontsteking kan het niet zijn.....

Groetjes

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 8:18 pm
door Rutger-peer
Is een nieuwe carburateur dan niet gewoon een optie? Lijkt me niet dat die reteduur zijn toch of vergis ik me daar in?

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 8:27 pm
door ap
Nieuwe carburateurs zijn zeer zeldzaam en een complete revisie kost rond de €400 dus niet kostbaar zou ik niet zeggen.

Om wat voor een carburateur gaat het misschien heb ik nog wel wat voor je liggen.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 8:39 pm
door R4fan
Maak morgen wel even foto´s.
Miss. is die na 25 jaar wel gewoon op..
Tis een gtl uit 84 geloof ik, maar zullen vast wel meerdere types zijn geweest.
Jullie horen het!

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 8:54 pm
door Mark4GTL
Carb was een zenith 28 als ik het goed heb onthouden van de vorige keer.

Beide sproeiers zijn helemaal goed? Daar kan de benzine prima doorheen lopen?
Anders even schoonmaken (doorblazen met compressor of even in bakje thinner schoonspoelen)

Kun je op de foto`s ook het pijpje aangeven waar die lekt? ben daar wel benieuwd naar.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:10 pm
door ap
zit maar 1 pijpje onderaan (voor de vacuumvervroeging) anders kan ik me het niet voorstellen

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:12 pm
door Mark4GTL
klopt, maar daar heeft de benzine niks mee te maken.

mischien dat het een ander dopje/buisje/dingetje is waar de benzine uitkomt

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:27 pm
door Rutger-peer
R4fan schreef: Miss. is die na 25 jaar wel gewoon op..
Een carburateur is niet echt een slijtageonderdeel lijkt mij toch? Er komen alleen benzine en lucht doorheen en het enige wat er in beweegt is wat klepjes en naaldjes en die maken geen 1000 omwentelingen per minuut dus denk niet dat die op kan raken.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:31 pm
door R4fan
Bedankt voor jullie interesse!
Het is voor een leek ook zo lastig uitleggen zonder foto en weinig kennis.
Het is geen pijpje, maar meer een gat ter grootekleine pink wat dicht zit (origineel) met een dopje. :-? /afdichting van koper ofzo?!? Lekt nu benzine op spruitstuk.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:38 pm
door R4fan
Misschien toch nog een plaatje gevonden:
http://img230.imageshack.us/i/28ifsmall.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie hier twee van die koperen dopjes. Heb ik er ook twee? 1tje lekt iig.
Toerental is soms ook nog wisselend :x

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 9:45 pm
door Mark4GTL
als het goed is heb jij er ook 2

zal morgen eens bij mijn carb kijken of ik daar iets kan vinden wat zou kunnen lekken.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 10:13 pm
door R4fan
Het sijpelt gewoon tussen de naad door naar buiten...
En daarnaast dus alle andere problemen..

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: di sep 28, 2010 10:34 pm
door Hanz
R4fan schreef:Misschien toch nog een plaatje gevonden:
Afbeelding
Hee, da's mijn carburateur nadat ik hem had schoongemaakt ;-) Een Zenith 28IF, in licentie gebouwd door Eibar España. Zoals je ziet aan de afbeelding uit de PR zijn die twee koperen dopjes niet bedoeld om los te maken:
Afbeelding

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: wo sep 29, 2010 2:35 pm
door Bertje
Rutger-peer schreef:
R4fan schreef: Miss. is die na 25 jaar wel gewoon op..
Een carburateur is niet echt een slijtageonderdeel lijkt mij toch? Er komen alleen benzine en lucht doorheen en het enige wat er in beweegt is wat klepjes en naaldjes en die maken geen 1000 omwentelingen per minuut dus denk niet dat die op kan raken.
Een carburateur kan wel degelijk slijten, met name het asje van de gasklep. Als die wat speling begint te krijgen kan vooral het stationair toerental onstabiel worden (klep valt niet helemaal goed dicht of gaat door trillingen van de motor een beetje heen en weer staan dansen in de speling van het asje).

Maar over het algemeen is een goede schoonmaakbeurt en daarna met verstand afstellen voldoende om een carb weer goed te krijgen.

Re: Vreselijke carburateur

Geplaatst: wo sep 29, 2010 3:32 pm
door Mark4GTL
klopt
maar het lekken van benzine is nog niet verklaard.

heb vanochtend eens goed naar die van mij gekeken en kan ook niet verklaren waarom de carb benzine lekt.
zeker omdat die 2 gaatjes eigenlijk goed zijn afgedicht en geen functie hebben...