Pagina 1 van 1

Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 11:16 am
door Orangina
In februari 2011 gaan wij de barreltocht van amsterdam naar rijden (http://www.amsterdamdakar.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

De Renault 4 is natuurlijk de ultieme auto hiervoor. Nostalgisch, rijdt heerlijk geveerd, eenvoudig te repareren en zeer gewild in Afrika. We hebben een knaloranje R4 GTL uit 1984 op de kop getikt die goed rijdt.

Paar probleempjes :
- Draagarmen achterwielen zijn heel slecht ( klein en grote gaten en scheurtjes)
- Achterspatborden (binnen en buiten) zijn behoorlijk doorgeroest
- Draagbalken vertonen ter plaatse van de kofferbak gaatjes
- Uitlaat vertoont op meerdere plekken gaatjes

De auto komt nu niet door de APK.

Eigenlijk zou je zeggen naar de sloop met dit ding. Dit kan ik (nog) niet over mijn hart verkrijgen. Graag zou ik het noodzakelijke willen uitvoeren en het avontuur aangaan met deze leuke kar.

Vraag :
1. Hoe erg is rot ? De auto hoeft maximaal 9000 kilometer te halen. Indien er platen ter versteviging van de draagarmen en draagbalken worden aangebracht,
kan ik er dan van uitgaan dat deze de krachten kunnen houden?

2. Is het mogelijk een nieuwe achteras te monteren (weet niet of ze verkrijgbaar zijn) ?

Alvast dank voor een antwoord,
Dirk Nieuwenhout

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 12:49 pm
door Rutger-peer
In mijn beleving is de enige goede manier om zoiets aan te pakken koets en chassis scheiden, alles schoonmaken en de verrotte stukken vervangen. Platen tegen de zijkant van de balken lassen levert op den duur alleen maar meer problemen op omdat daar weer water tussen gaat zitten. Draagarmen of een nieuwe achteras zijn wel te krijgen, evenals nieuwe achterspatborden (á 35 euro/stuk). De binnenspatborden zijn deel van de carrosserie dus die kun je alleen door laswerk repareren. In mijn topic (klik) kun je o.a. zien hoe ik (wij) mijn chassis hebben gerepareerd en wat daarbij kwam kijken.

En naar de sloop is sowieso geen optie natuurlijk, dan zijn er nog wel liefhebbers ;). Overigens, mijn R4 is ook uit 1984 en "knaloranje", al wordt het geel genoemd. Het is meer oker.

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 2:02 pm
door Orangina
Rudger bedankt voor je reactie! Ik zie dat mijn R4 maar een paar weken nieuwer is, KV-18-PF.

Goed voorstel echter.... de auto hoeft alleen de trip Dakar te halen zonder dat er een wiel afbreekt of dat de auto in tweeen breekt. De roestgaten worden waarschijnlijk dichtgemaakt met glasvezelmatten zodat onze billen droog blijven.

Weet jij waar ik een nieuwe of gebruikte achterophanging kan krijgen ?

Groeten,
Dirk

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 2:30 pm
door GijSsie
Rubbers en zwingarmen zijn nieuw te krijgen. Draagarmen die met torsiestaven verbonden zijn, zijn niet nieuw verkrijgbaar.

Polyesteren of lassen op een verroest onderstel is een geen goed plan. Als je de middelen hebt is het mogelijk om in een week het chassis los te halen en op te knappen. Kijk maar eens naar het topic van rutger.. het lijkt meestal mee te vallen.. maar als puntje bij paaltje komt... is een opknapbeurt wenselijk om de veiligheid te garanderen.

Ik zou het niet zien zitten om als je door een iets te diepe kuil rijd dat de achteras eronderuit breekt..

Voor zo'n tocht had je beter een ietst beter 4tje uitgezocht..

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 2:57 pm
door Orangina
Bedankt voor de tip, de auto gaat in de verkoop. Ik ga verder op zoek

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: zo sep 26, 2010 3:40 pm
door Rutger-peer
GijSsie schreef:... Als je de middelen hebt is het mogelijk om in een week het chassis los te halen en op te knappen...
Daar ben ik toch flink langer mee bezig geweest. Maar goed, ik wou dan ook alles perfect hebben. Met name het schoonmaken van een chassis neemt ontiegelijk veel tijd in beslag. Ik denk dat je eerder 2 weken moet rekenen als je knap doorwerkt.

PS: Orangina, wat moet dat ding opbrengen?

Re: Hoe erg is rot....?

Geplaatst: ma sep 27, 2010 10:24 pm
door deutz
Orangina, je hebt PB.
gr.Jan.