Afgekeurd omwille van Co meting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121335Bericht BVDP »

Ik heb naar aanleiding van de berichten op het R4 forum mijn sproeier vergroot. Het is een zenith 32 IF7 carburatuer waar een 126 sproeier in plaats van 117 in gezet is. Loopt prima. In juni meer naar Spanje geweest en terug zonder problemen. Bougies zijn niet vettig of zo, gewoon koffiebruin. De kern althans, de mantel errond is wel wat bedekt met roet maar dat lijkt me niet abnormaal.
Gisteren moest ik naar de technische controle en bleek mijn CO meting ( gemeten aan de uitlaat op stationair toerental) niet goed. De meting was 5.7% en mocht maar 4.5 zijn. Flink hoog dus. Vorig jaar ,toen de grotere sproeier er niet in zat was er geen probleem maar misschien is er een ander probleem.
Mijn vraag voor ik de sproeier er weer uit haal: kan de grotere sproeier voor het te hoog CO gehalte zorgen of heeft ie er niets mee te maken? Ik dacht dat enkel de stationair sproeier werkte op stationair toerental of zie ik dat verkeerd? Het terug ombouwen is wel wat afstelwerk. Ik heb wel gemerkt dat mijn motor niet stil valt als ik de mengregelschroef helemaal in draai. Hij loopt dan wel wat 'vierkant' .
Ik had de schroef al terug wat in gedraaid voor ik naar de keuring ging dus normaal zou ie te arm moeten gestaan hebben. De wagen is een R4 TL met 850cc motor van 1986.
Iemand suggesties hoe ik dit best aanpakt? Een vraag op het forum zetten leek mij de best mogelijke eerste aktie ;-). Zijn er nog mensen die hun sproeier vergroot hebben en er problemen mee hebben ivm Co meting?


mvg Bart
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121337Bericht roberto »

Je zou de orginele sproeier er weer in kunnen draaien en het luchtfilter er uitlaten.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121338Bericht Mark4GTL »

probeer eens met de co schroef te spelen die op de carb zit.

denk niet dat de grotere sproeier een negatief effect kan hebben op het stationair toerental, dat gaat namelijk over een andere sproeier
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121381Bericht Tweety »

Nadat je de puntjes vervangen hebt zou ik inderdaad de mengselschroef dicht draaien, meestal laten ze je bij een keuringsstation nog wel even draaien totdat ie goed staat....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121382Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:... meestal laten ze je bij een keuringsstation nog wel even draaien ....
In België niet. Daar moet ie in orde zijn als je binnen komt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121397Bericht RVIER »

@Bart
Ik heb ook niet de indruk dat het vergroten van de hoofdsproeier kan leiden tot meer CO bij stationair toerental. Immers hij loopt dan op de stationaire sproeier.

Zou niet zomaar aan de mengselschroef gaan draaien omdat als hij te arm gaat lopen er ook sprake kan zijn van een slechte verbranding en dus meer CO. Opnieuw mengsel afstellen bij 1100 toeren lijkt mij het beste. Mogelijk ook nog met een vers luchtfilter.
Vooraf zou ik even kijken of alle cilinders wel mee doen (cilinderbalanstest).

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121774Bericht BVDP »

ondertussen is de 4 weer goedgekeurd. Geen opmerkingen meer :-).
Ik heb de carb laten regelen. De Co was toen 2.9. Op de keuring zelf was het 1.3. Eigenaardig is dat. De regelschroef voor het gasmengsel was volledig dicht gedraaid. Toch viel de motor niet uit. Kan het zijn dat mij stationairsproeier uit gesleten is of zo?
De motor heeft pas onderhoud gehad met nieuwe luchtfilter. De cilinderbalanstest is ook positief,geen verschil dus. Ik had voor ik de eerste keer naar de keuring ging een stukje autostrade gedaan tegen topsnelheid ;-). Kan het zijn dat er onverbrand mengsel in de uitlaat verzameld? Lijkt me sterk met de daar heersende temperaturen maar het lijkt me niet onmogelijk.
mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121797Bericht RVIER »

@Bart,

Je kunt de auto best stationair laten lopen met de stationaire regelschroef dicht, maar je maakt dan geen gebruik van de stationaire regelkring. Het overnemen bij gasgeven gaat dan doorgaans minder soepel.
Renault stelt dat een goed basisafstelling begint bij een 3 volledige omwentelingen uitgedraaide regelnaald.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121822Bericht deutz »

Kan gasklep asje ook wat te ruim zijn?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Afgekeurd omwille van Co meting

Bericht: # 121835Bericht hans vooijs »

Het CO wordt bepaald door de stationair sproeier in combinatie met je mengselregelschroef.
Afstellen kun je in principe alleen maar met een CO meter, als het CO wordt ingesteld moet je zorgen dat het stationairtoerental constant is.
Als je het mengsel armer maakt (door de schroef in te draaien) gaat het toerental omhoog, dus bij elke verstelling moet je het stationairtoerental weer opnieuw instellen.
Boven ongeveer 1500 toeren begint de hoofdsproeier te werken maar de stationairsproeier blijft wel degelijk meedoen over het hele toerengebied.
Als de regelschoef geheel dicht staat wil het niet zeggen dat de stationairsproeier niets doet, zijn bijdragen is dan wel uiterst gering.
Bij een te hoog stationairtoerental staat de gasklep een beetje open waardoor er aan de hoofdsproeier wordt gezogen waardoor het CO al gauw te hoog wordt.
Schone of nieuwe luchtfilter is noodzakelijk voor een goede afstelling van de motor , dichte oude filters werken als een choke, gevolg een hoog CO dus ook een hoger verbruik.

mvrgr hans
hans
Plaats reactie