Afstellen motor

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: snelheid

Bericht: # 120942Bericht RVIER »

@jeffr4

als hij begint te bokken bij 135 moet je voorzichtig de choke een beetje uittrekken, gaat hij best harder 140-145 is haalbaar (137 km TOMTOMspeed heb ik al gehaald).

max vermogen bij 20% brandstof overmaat
max efficientie bij 20% lucht overmaat

Onze zuinige rijder kunnen beter bij constante snelheid valse lucht toelaten bv via een electrische klep. Die je weer sluit als je moet optrekken.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: snelheid

Bericht: # 120944Bericht jeffr4 »

@Fons,

Ik ga dat eens uitproberen, als ik weer in NL ben, een goed advies ,gezien ons beide kennende rijstijl van flink doortrekken en gassen met die R(ace) 4 en zeker van ( misschien ken je num) de heer RVIER ! ( een heel bekende bij de KLPD, qua hoge snelheden dan!)
Maaar dan ga ik toch ook effe sleutelen aan de qua verbrandingsmotoren oplossing om een 1400 C-motor onderblok te combineren met een 1100GTL kop, alles ligt in Geffen, alleen nog terug van het eiland en tijd vinden,(heb uit Frankrijk een supernokkenas en een lichte vliegwiel binnen)
Iniedergeval een super soepele 50 pk motortje, superzuinig en met dat gewicht van de R4 een snelheid boven de 150 km..... who needs a complicated fuc@%îng expensive AT engine.
Mon Ami Patrick heeft op zijn R4 een andere goed sluitende spruitstuk en een carburateur uit een Mazda!!
Dus ook effe gevraagd,oftie de details met me wilt delen.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: snelheid

Bericht: # 120960Bericht deutz »

Als je weer terug bent en je gaat weer aan de gang aan je r4 en onderdelen, geef maar een berichtje, dan kom ik effe noar Geffe!!
gr.Jan. (baai)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: snelheid

Bericht: # 120967Bericht Rudi »

RVIER schreef:@jeffr4

als hij begint te bokken bij 135 moet je voorzichtig de choke een beetje uittrekken, gaat hij best harder 140-145 is haalbaar (137 km TOMTOMspeed heb ik al gehaald).

max vermogen bij 20% brandstof overmaat [b/]?
max efficientie bij 20% lucht overmaat [b/]?

vr gr Fons
Ik kan niet harder dan 130 op de teller en zuiniger dan 1:13 krijg ik hem ook niet.
Straks met een lamp en ladder zal het allemaal wel moeilijker worden. (baai)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: snelheid

Bericht: # 121344Bericht zwergje »

Tweety schreef:1 ding wil i hier nog ff over kwijt.... 50 in z'n 4 is bij een F6-je echt best goed te doen en vaak ook zuinig.... 50 met een Gtl is vaak echt een beetje op de grens (1600 toeren) van wat een redelijk koppel is voor de motor en tenzij je de auto uit laat rollen, niet zuiniger...
Klopt, in het recente forumtopic van Dick Holtrop over het verschil tussen de f6/ gtl motor ( F4 motor = F6 Motor?
door dick holtrop » wo sep 01, 2010 4:24 pm ) is te zien dat het max koppel van de f6 motor 500 toeren lager bereikt wordt (2000 toeren/min.) dan bij de gtl ( 2500 toeren/ min.).

Gevoelsmatig lijkt rustig brommen in de f6, ook bij lage snelheden in de 4e of 3e versnelling de rustigste (en daarmee zuinigste?) rijstijl.
Werd in het recente verleden ook door de ANWB als zuinigste rijstijl gepresenteerd.
Aan de andere kant vind ik het verhaal van Ap, waarin, als ik het goed begrijp, de diepte van je gaspedaal je verbruik bepaalt, ook logisch.

Ik ben er gevoelsmatig wel, maar practisch/ technisch nog niet helemaal uit wat nu voor de f6 de zuinigste rijstijl is, toch de topics over dit onderwerp nog eens nalezen.
Wel lijkt me uit voorgaande dat dat voor de f6 dus anders ligt dan voor de gtl. :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie