De koeling van de R-4 en de zomerse hitte
Geplaatst: za jul 10, 2010 7:09 pm
Dames, heren ook,
Vandaag viel me op dat de ventilator (op de radiator) veel draaide. Heeft uiteraard te maken met de hoge buitentemperatuur waardoor het natuurlijk koelend vermogen extra ondersteund moet worden.
Enige tijd geleden het ik de ventilator enige tijd permanent bijgeschakeld, gevolg was een verbrande ventilatormotor omdat de lagers te droog waren.
Het is dus wellicht verstandig om in ieder geval het voorste ventilatormotorlager wat te smeren. Als je bij koude motor de ventilator draait zie je op gegevenmoment een sleuf in de naaf (dat deel dat over de as zit).
via die sleuf zie je de as. Met een beetje gepiel kun je zo het voorste lager smeren.
succes
Fons
PS 1 verder ben ik van mening dat Nederland morgen wereldkampioen wordt
Vandaag viel me op dat de ventilator (op de radiator) veel draaide. Heeft uiteraard te maken met de hoge buitentemperatuur waardoor het natuurlijk koelend vermogen extra ondersteund moet worden.
Enige tijd geleden het ik de ventilator enige tijd permanent bijgeschakeld, gevolg was een verbrande ventilatormotor omdat de lagers te droog waren.
Het is dus wellicht verstandig om in ieder geval het voorste ventilatormotorlager wat te smeren. Als je bij koude motor de ventilator draait zie je op gegevenmoment een sleuf in de naaf (dat deel dat over de as zit).
via die sleuf zie je de as. Met een beetje gepiel kun je zo het voorste lager smeren.
succes
Fons
PS 1 verder ben ik van mening dat Nederland morgen wereldkampioen wordt