Motor te heet. HELP!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Motor te heet. HELP!
Hallo Allemaal,
Was net van plan om vandaag de auto te gaan keuren, maar dat ging even niet door, omdat ze de hele a12 dicht gooide....
Maar wat is er aan de hand. Gisteren was ik op weg naar de lasser. Na ong 15 minuten begon het lampje "hete motor" rood te branden. Gestopt en na korte hulp van wegenwacht 'alles ziet er goed uit' weer verder gegaan. Na 10 min. weer! Die avond wat gerommeld aan de draadjes (op de gok, want in de haynes kon ik ook niets vinden) en warempel: op de hele terugrit 's avonds niets aan de hand!
Net ook niet dacht ik. Nog een half uur in de file gestaan, alles okee
Toen ik toch niet verder kon maar weer richting huis. Toen ik wat harder ging rijden na een half uur ging o jee het lampje weer branden!!!
Toen ik het expansievat opendraaide allemaal gebrorrel en het hele vat liep vol.
Help! Wat moet/kan ik doen! En hoop dat het een beetje duidelijk ik na dit verhaal!
Groetjes! (ben daarna gewoon wel weer naar huis gekomen na 5 minuten afkoelen. En trouwens geen smurrie in de olievulpijp ofzo...
Was net van plan om vandaag de auto te gaan keuren, maar dat ging even niet door, omdat ze de hele a12 dicht gooide....
Maar wat is er aan de hand. Gisteren was ik op weg naar de lasser. Na ong 15 minuten begon het lampje "hete motor" rood te branden. Gestopt en na korte hulp van wegenwacht 'alles ziet er goed uit' weer verder gegaan. Na 10 min. weer! Die avond wat gerommeld aan de draadjes (op de gok, want in de haynes kon ik ook niets vinden) en warempel: op de hele terugrit 's avonds niets aan de hand!
Net ook niet dacht ik. Nog een half uur in de file gestaan, alles okee
Toen ik toch niet verder kon maar weer richting huis. Toen ik wat harder ging rijden na een half uur ging o jee het lampje weer branden!!!
Toen ik het expansievat opendraaide allemaal gebrorrel en het hele vat liep vol.
Help! Wat moet/kan ik doen! En hoop dat het een beetje duidelijk ik na dit verhaal!
Groetjes! (ben daarna gewoon wel weer naar huis gekomen na 5 minuten afkoelen. En trouwens geen smurrie in de olievulpijp ofzo...
Re: Motor te heet. HELP!
En na 5 minuten daalt de koelvloeistof weer in het expasievat (dop los of vast, maakt niets uit) tot het goede peil (tussen min em max)
Is het gewoon een luchtprobleem??
Is het gewoon een luchtprobleem??
Re: Motor te heet. HELP!
Rij vanavond nog even langs de garage. Ontluchten wil ook niet goed lukken....
Re: Motor te heet. HELP!
Dat je motor heet wordt als je bij 30+ graden in de file op het asfalt stil staat lijkt me eigenlijk wel normaal...
Je kan je af vragen of een r4 koelsysteem daar wel op berekend is. Misschien een compleet nieuw goed ontlucht systeem wel, maar ik denk dat veel mensen in dit soort omstandigheden wel last van een warme motor zullen krijgen.
wat me wel zorgen baard is dat je zegt dat de motor weer te heet werd toen je harder ging rijden: weet je dat zeker? Normaal zou de snelheid extra rijwindkoeling moeten geven.
Maar goed: wat makkelijke klustips voor betere koeling:
systeem reinigen (ook de kachelradiator)
goed ontluchten
ventilator bedienbaar maken vanaf je dashboard
Je kan je af vragen of een r4 koelsysteem daar wel op berekend is. Misschien een compleet nieuw goed ontlucht systeem wel, maar ik denk dat veel mensen in dit soort omstandigheden wel last van een warme motor zullen krijgen.
wat me wel zorgen baard is dat je zegt dat de motor weer te heet werd toen je harder ging rijden: weet je dat zeker? Normaal zou de snelheid extra rijwindkoeling moeten geven.
Maar goed: wat makkelijke klustips voor betere koeling:
systeem reinigen (ook de kachelradiator)
goed ontluchten
ventilator bedienbaar maken vanaf je dashboard
Re: Motor te heet. HELP!
Hoi Brecht,
In de file ging alles juist okee! Pas na een half uur verder rijden werd ie weer te heet.
Heb nu de thermosstaat uit de buis gehaald. Misschien doet die het niet goed. Straks dus ga ik proberen goed te ontluchten. Vaag he!
In de file ging alles juist okee! Pas na een half uur verder rijden werd ie weer te heet.
Heb nu de thermosstaat uit de buis gehaald. Misschien doet die het niet goed. Straks dus ga ik proberen goed te ontluchten. Vaag he!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Motor te heet. HELP!
Ik denk aan een gammele thermoschakelaar. Het koelsysteem staat een beetje onder druk, als je dan een dop los draait gaat het koken omdat de druk lager wordt.
Laat de auto eens langdurig stationair lopen en kijk of je dan geborrel in het vaatje ziet zonder aan de dop te zitten. En kijk of de fan voor de radiator gaat draaien en hou het lampje in de gaten om te kijken of en wanneer het gaat branden.
Laat de auto eens langdurig stationair lopen en kijk of je dan geborrel in het vaatje ziet zonder aan de dop te zitten. En kijk of de fan voor de radiator gaat draaien en hou het lampje in de gaten om te kijken of en wanneer het gaat branden.
Re: Motor te heet. HELP!
Heb net opnieuw (zonder thermo in de buis!) het systeem ontlucht. Op aanwijzing van mijn garage: exp.vat vullen, dop radiateur en slangetje verwarming open, en expansievat zo hoog mogelijk houden. De druk doet dan genoeg. Toen er geen geborrel meer uit de radiateur kwam dicht en toen er een straal vloeistog uit het slangetje kwam ook dicht. Hoop dat het nu okee is. Morgen eerst weer bijvullen, want bijna 5 liter verbruikt
Bedoelde jij de schakelaar in de buis Willem?
De fan doet het wel na een tijdje, en lampje is geen peil op te trekken!
En als het nu borrelen gaat?
Bedoelde jij de schakelaar in de buis Willem?
De fan doet het wel na een tijdje, en lampje is geen peil op te trekken!
En als het nu borrelen gaat?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Motor te heet. HELP!
Nee, niet de thermostaat die in de koelwater slang zit. Ik bedoel de schakelaar die op de kop gemonteerd zit, aan de spruitstukkant, vlak tegen het schutbord. Dit ding schakelt het noodlampje aan en is vrij onbetrouwbaar.
Dan heb je nog een schakelaar, die zit in de radiator vlak boven de radiateur-uitlaat, die schakelt de fan voor da radiator (in de volksmond de koelfan genaamd, is zelfs al verbasterd naar koelvin). Als ik het goed begrijp werkt die goed.
Maarrehhhh, als je 5 liter koelvloeistof kwijt kan...ik bedoel...hoe had je dan die motor willen koelen? Ik wil niet lullig doen, maar het vaatje heeft een streepje voor max en een streepje voor min, en daar moet je peil tussen zitten. Als er te weinig koelvloeistof in zit krijg je een soort droogkokende ketel...
Dan heb je nog een schakelaar, die zit in de radiator vlak boven de radiateur-uitlaat, die schakelt de fan voor da radiator (in de volksmond de koelfan genaamd, is zelfs al verbasterd naar koelvin). Als ik het goed begrijp werkt die goed.
Maarrehhhh, als je 5 liter koelvloeistof kwijt kan...ik bedoel...hoe had je dan die motor willen koelen? Ik wil niet lullig doen, maar het vaatje heeft een streepje voor max en een streepje voor min, en daar moet je peil tussen zitten. Als er te weinig koelvloeistof in zit krijg je een soort droogkokende ketel...
Re: Motor te heet. HELP!
Nee, ik had even verkeerd ontlucht haha. Bleef maar wachten tot er ook een stroompje water uit dat slangetje kwam terwijl de rad. open stond bovenin... Dat slangetje stroomt pas als die rad. dicht is. Kwam ik een beetje laat achter....
En de schakelaar die jij bedoelt ken ik!
Weer bedankt. Ik ga zo weer rijden, dus merken!
En de schakelaar die jij bedoelt ken ik!
Weer bedankt. Ik ga zo weer rijden, dus merken!
Re: Motor te heet. HELP!
Nou, de auto is vandaag goedgekeurd! Hij heeft APK
Onderweg ging natuurlijk wel het lampje branden.... Na 4 stops geloofde ik het wel. Onderweg nog een witte 4 gestopt (clan) die naar vlaardingen ging.
Wat denk ik nu: Omdat alles goed bleef (fan okee, koelvloeistof okee--> exp. vat okee etc) denk ik dat die schakelaar gewoon kaduuk is. Ik heb dus besloten de gok te nemen en door te rijden, en alles bleef goed gaan. Ben vanaf Baarn naar Delft gereden en toen naar A-dam en weer naar Baarn. Lampje bleef branden, maar alles is goed gegaan. Dus op zoek naar zo'n schakelaar denk ik.
En dan nog ene serieuze oproep:
Nu ik overal heen kan met de auto zoek ik iemand die mij wil helpen met de ontsteking vernieuwen, kleppen stellen en meteen de bougies. Wie wil mij helpen? Kan dus overal heen rijden nu (als het maar een beetje in de buurt is....)
Groetjes!
Onderweg ging natuurlijk wel het lampje branden.... Na 4 stops geloofde ik het wel. Onderweg nog een witte 4 gestopt (clan) die naar vlaardingen ging.
Wat denk ik nu: Omdat alles goed bleef (fan okee, koelvloeistof okee--> exp. vat okee etc) denk ik dat die schakelaar gewoon kaduuk is. Ik heb dus besloten de gok te nemen en door te rijden, en alles bleef goed gaan. Ben vanaf Baarn naar Delft gereden en toen naar A-dam en weer naar Baarn. Lampje bleef branden, maar alles is goed gegaan. Dus op zoek naar zo'n schakelaar denk ik.
En dan nog ene serieuze oproep:
Nu ik overal heen kan met de auto zoek ik iemand die mij wil helpen met de ontsteking vernieuwen, kleppen stellen en meteen de bougies. Wie wil mij helpen? Kan dus overal heen rijden nu (als het maar een beetje in de buurt is....)
Groetjes!
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Motor te heet. HELP!
is het niet de sensor achter op het motorblok wat de "feed" voor het rode lampje doorgeeft? mischien dat die defect is of een slecht contact maakt?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Motor te heet. HELP!
Ja, die bedoel ik. Die wil ik proberen eens te vervangen. Heb inmiddels al bijna 300 km met het rode lampje aan gereden, dus het zal voor de rest wel goed zijn denk ik
Maar echt, als er iemand is die mij verder wil helpem
Maar echt, als er iemand is die mij verder wil helpem
Re: Motor te heet. HELP!
Nou, vandaag de nieuwe radiateur erop gezet. Heb het helemaal alleen gedaan, maar alles ging goed
Deze is nieuw, dus hopelijk toppie.
Daarnaast een andere gebruikte thermosensot? --> voor het lampje, erop gezet en een andere schakelaar op de blower voor de verwarming. Die doet het nu ook Maakt alleen veel herrie...
De fan slaat aan, en hij is goed ontlucht. Nu maar eens lekker rijden en dan eens langs het magazijn (krijg geen antworod op mail!) voor een andere ontsteking ofzo.
Groetjes!
Deze is nieuw, dus hopelijk toppie.
Daarnaast een andere gebruikte thermosensot? --> voor het lampje, erop gezet en een andere schakelaar op de blower voor de verwarming. Die doet het nu ook Maakt alleen veel herrie...
De fan slaat aan, en hij is goed ontlucht. Nu maar eens lekker rijden en dan eens langs het magazijn (krijg geen antworod op mail!) voor een andere ontsteking ofzo.
Groetjes!
Re: Motor te heet. HELP!
Ik wordt een beetje strontziek van die r4. Gisteren dus alles vervangen, nu ligt er geen plas meer onder de radiateur, maar midden onder de auto! Er ligt een plas thv/onder de rechter chassisbalk en bevestiging verstevigingsbuis onder de motor (als je ervoor staat).....
Heb voor de zekerheid alle buizen nog extra vast gezet, maar kan nergens nattigheid vinden bij de waterpomp ofzo. De plas lag er dus ook niet precies onder
Baal echt zo van dit gedoe!
Heb voor de zekerheid alle buizen nog extra vast gezet, maar kan nergens nattigheid vinden bij de waterpomp ofzo. De plas lag er dus ook niet precies onder
Baal echt zo van dit gedoe!
Re: Motor te heet. HELP!
Heb ik pas ook gehad. Waarschijnlijk is de pakking bij de benzinepomp lek. Kan zijn dat er 2 pakkingen tussen zitten: 1 voor de pasplaat op het motorblok en 1 tussen de pasplaat en de pomp zelf. Bij mij hielp aandraaien al, de boutjes en een moer zaten gewoon los.
Succes en hou vol!
Succes en hou vol!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes