Wielbout gebroken! Vervangen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 118982Bericht Bertje »

Vanmorgen was ik een wiel aan het verwisselen en opeens breekt één van de wielbouten af! Nog niet eens bij het krachtzetten, dus die moet als slecht zijn geweest. En nou zul je altijd zien dat dat gebeurt vlak voordat ik naar de apk moet. Hoe repareer ik dat het beste? Het betreft het rechter voorwiel van een F6 (wiel met schijfrem, dus). Kun je hier een willekeurig draadeind van de juiste maat in lassen? Of vervang ik beter/makkelijker de complete plaat waar die drie bouten op zitten? Als dat laatste het geval is, heeft iemand zo'n ding voor me liggen? Liefst op fietsafstand van Eindhoven :-?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 118994Bericht Bertje »

Weet inmiddels dat de bout in de flens geperst zit en heb de afgebroken bout dus uit de flens geperst. Hoe nu verder? Ik kan er achterlangs niet bij om een nieuwe bout in te zetten omdat de remschijf in de weg zit. Is dit een kwestie van de klauw waarin de remschoenen zitten losmaken en kan ik dan de remschijf net ver genoeg naar achteren schuiven om een nieuwe bout in te zetten? Of kan ik de flens waar de drie wielbouten in zitten eraf trekken als ik de moer van de aandrijfas los? Dat laatste lijkt mij het meest logisch omdat die flens er ook af moet kunnen als je de remschijf wil vernieuwen, toch?

Verder: heeft iemand een vervangende bout voor me liggen? Ik heb er een gekregen van RVIER, maar die past niet (te klein voor het gat in de flens).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 118996Bericht deutz »

Bert,meet eens iets op!!een hele bout zit er nog wel bij!
normaal gesproken kun je het tapeind er zo uit tikken,de nieuwe bout van achteren in het gat steken,dan heb je de ruimte om er een wielmoer op te draaien.
Als de bout door de naaf steekt kun je het wiel er weer opzetten,je trekt de nieuwe wielbout vast door het wiel aan te draaien,er zit nl vertanding aan,en die gaat strak in het gat!
En klaar is Bert!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 118997Bericht Mark4GTL »

wat is de diameter en lengte van je bout?
heb er mogelijk nog 1 liggen

denk dat je de flens er af kunt halen als je de centrale moer en de omringende kleine moertjes loshaalt
flens zit met de kleine moertjes vast aan de remschijf en met de centrale aan de aandrijfas.

zit in de haynes te kijken en volgens de afbeelding op pagina 287 (fig 12.74) moet het zo lukken.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119002Bericht Bertje »

Heb mijn Haynes helaas bij mijn ouders liggen omdat ik voor een kennis die bij hen in de buurt woont kleppen ga stellen. Zul je altijd zien dat ik hem tussendoor voor een eigen klusje nodig heb...

Maarre: de diameter van de bout ter hoogte van de vertanding voor de flens is 11 mm; bij de bout die ik van RVIER heb gehad is dat maar 10 mm. De lengte van het deel van die nieuwe bout dat door de flens gaat is 37 mm; mijn oude bouten zijn wat korter.'

@Deutz: zo simpel is het niet; ik krijg die bout echt niet tussen flens en remschijf in dat gat gemanouvreerd; heb je het niet per ongeluk over hoet je het aanpakt bij een trommelrem?

@Mark4Gtl: dat de remschijf met zes bouten aan de wielflens zat had ik al door. Is het echt alleen een kwestie van die zes bouten en de moer van de aandrijfaf lossen en dan met een trekker de flens van de as trekken? Omdat ik zelf de tekeningen er even niet bij heb durf ik niet te gaan trekken voordat ik zeker weet dat ik dan niet onbedoeld het wiellager voor de helft mee naar buiten trek of zo :S

P.S. Hoe zorg ik trouwens dat deze thread onder "sleutelen aan" komt te staan? Want daar lijkt-ie toch beter thuis te horen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119003Bericht RVIER »

@Rene,
Bel me morgen na 11.00 maar. Heb nog wel een flens waar ik een bout uit kan drukken

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119006Bericht Mark4GTL »

volgens de haynes zijn het die bouten en dan moet je deze los kunnen halen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119014Bericht RVIER »

Heren,

ik denk dat als je bevestiging van de remklauw demonteert en de 6 bouten van de remschijf verwijdeert en de schijf zo ver mogelijk naar achtere drukt, je de bout zou moeten kunnen vervangen. (stand van de remschijf tov de naaf aantekenen!)

Op basis van de onderdeelnummers van de bouten heb ik de indruk dat er ten minste 3 typen wielbouten zijn en de bouten in de remtrommel (achter) verschillen van de bouten in de flens van het voorwiel. Ze verschillen niet in de draad voor de wielmoer, maar in de lengte en de dikte van de inpersrand (10 achter? en 11 mm voor)
Daarnaast zijn volgens mij de bouten voor de schijfremmen korter (en een inpersrand van 11 mm) dan voor de trommelremmen voor. >>dit is inmiddels ook vastgesteld, een bout van een flens met trommelremmen heeft een langer dragend stuk zonder schroefdraad ter breedte van de trommel. Gemonteerd in een flens voor schijfremmen past hij wel maar is de schroefdraad maar juist genoeg. Ze hebben overigens wel beide een inpersrand van 11 mm<<
Wat een gedoe....

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op ma jun 21, 2010 8:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119016Bericht schoapke »

heb er net drie uit een schijfrem flens gedrukt om een beugel te kunnen maken om een remtrommer dr af te kunnen trekken. Als je er wat aan hebt stop ik ze wel in een enveloppe
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119026Bericht Bertje »

Zou mooi zijn! Maar ik contacteer eerst Fons even; als hij een geschikte bout heeft dan kan ik misschien morgen even langs fietsen en met wat geluk heb ik dan de boel morgen weer gerepareerd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119038Bericht Bertje »

Het is gelukt de bout te vervangen! Van RVIER heb ik namelijk een vervangende bout gekregen, dit keer 11 mm. Als je de zes bouten eruit draait die de remschijf tegen de achterkant van de wielflens trekken en je duwt de remschijf precies tegenover de remklauw een beetje naar achteren, dan kun je de nieuwe bout precies door het gat manouvreren. Je hoeft dan dus geen ingewikkelde dingen los te gaan halen.

Als deze uitleg te vaag is, dan maak ik er wel een tekeningetje van. In elk geval bedankt allemaal voor het meedenken!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119040Bericht Tweety »

En nu naar de keuring !! hup ... :lol:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119041Bericht Bertje »

Afbeelding

Zo gezegd, zo gedaan. Aandrijfas in oranje, aandrijfasmoer in rood, remschoenen in zwart, remschijf in grijs en wielflens en bouten in blauw. Voor het gemak heb ik de remklauw niet getekend, de wiellagers ook niet en de verhoudingen schaamteloos overdreven.

Met dank aan RVIER voor de tip!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119059Bericht Tweety »

Mooie tip.... die klauw kan er natuurlijk altijd wel ff af.... das een kleine moeite.... maar fusees kunnen blijven zitten...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielbout gebroken! Vervangen?

Bericht: # 119070Bericht Bertje »

Klauw hoeft er dus niet af, Tweety! Punt is dat je de remschijf waar hij in de remklauw valt niet naar achteren kunt duwen (want dan zit de remklauw dus in de weg), maar 180 graden verderop wel. Kijk nog maar eens goed naar de tekening. Remklauw staat er niet op, maar remschoenen wel. Die vormen het draaipunt van de rotatie waarmee je wat meer ruimte tussen wielflens en remschijf maakt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie