Het sleutelboek schrijft voor dat ik het motorblok uit de auto moet halen om de startmotor te vervangen. Kan ik hem niet ook gewoon kantelen? of beschadig ik dan de motorsteunen die ik vast laat zitten. Hoe kan ik dit sowieso het beste doen zonder garagetakel? heeft iemand een tip die veel puzzeltijd kan besparen?
Dank
Je kun de stratmotor vervangen door het spruitstuk van de motor te monteren en de stuurstang los te maken. Het losmaken van de onderste bout is dan wel even klooien maar het gaat.
Gebruik wel een nieuwe pakking voor het terugmonteren van het spruitstuk.
Er zijn erbij die beweren dat het weglaten van de onderste bout is toegestaan en dat ben ik in de praktijk ook wel tegengekomen zonder dat dat problemen geeft.
Ik heb mensen gehoord die beweren dat ze iets gefabriceerd hadden waardoor je helemaal niets hoefde te verwijderen...
Of dat allemaal klopt weet ik niet.
Volgens mij bestaan er geen kabouters of smurfen namelijk.
Nou, je kunt ook de linkermotorsteun losdraaien en dan de motor aan die kant een beetje opkrikken, dan kan je hem er ook tussenuit friemelen. Probleem dat ik met die methode heb is dat ik nooit precies weet hoe ik mijn hydr. potkrik goed onder die motor kan zetten (carter houdt dat vast niet) en dat je dan nog steeds de stuurstang los moet maken en het beugeltje dat van de motorsteun naar halverwege blok loopt. Is dus mijns inziens net zoveel gekloot.
Overigens draait onze startmotor ook probleemloos met maar 2 bouten vast.
Ik lees wel vaker over motor kantelen, maar kan dat fysisch-mechanisch dan geen kwaad?
De bak zit nog lekker met 4 bouten vast en aan de andere kant zit nog een motorsteun. Draaien jullie dat ook allemaal los of is dat rubber stevig en flexibel genoeg?
Toen ik het deed lag de hele baksteun eraf en stond de bak op een pootje. Ik weet niet of je die normaal ook los zou moeten draaien. Overigens vind ik de methode spruitstuk veel minder geklooi.