motor eruit of kantelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 12743Bericht Bauke »

Het sleutelboek schrijft voor dat ik het motorblok uit de auto moet halen om de startmotor te vervangen. Kan ik hem niet ook gewoon kantelen? of beschadig ik dan de motorsteunen die ik vast laat zitten. Hoe kan ik dit sowieso het beste doen zonder garagetakel? heeft iemand een tip die veel puzzeltijd kan besparen?
Dank
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 12744Bericht Bauke »

Bijna vergeten. Ook in 2003 allemaal veel plezier met de R4!
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 12745Bericht an3s »

Je kun de stratmotor vervangen door het spruitstuk van de motor te monteren en de stuurstang los te maken. Het losmaken van de onderste bout is dan wel even klooien maar het gaat.

Gebruik wel een nieuwe pakking voor het terugmonteren van het spruitstuk.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 12749Bericht Folkert »

Er zijn erbij die beweren dat het weglaten van de onderste bout is toegestaan en dat ben ik in de praktijk ook wel tegengekomen zonder dat dat problemen geeft.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12752Bericht Ron »

Ik heb mensen gehoord die beweren dat ze iets gefabriceerd hadden waardoor je helemaal niets hoefde te verwijderen...
Of dat allemaal klopt weet ik niet.
Volgens mij bestaan er geen kabouters of smurfen namelijk.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 12759Bericht an3s »

Nou, je kunt ook de linkermotorsteun losdraaien en dan de motor aan die kant een beetje opkrikken, dan kan je hem er ook tussenuit friemelen. Probleem dat ik met die methode heb is dat ik nooit precies weet hoe ik mijn hydr. potkrik goed onder die motor kan zetten (carter houdt dat vast niet) en dat je dan nog steeds de stuurstang los moet maken en het beugeltje dat van de motorsteun naar halverwege blok loopt. Is dus mijns inziens net zoveel gekloot.

Overigens draait onze startmotor ook probleemloos met maar 2 bouten vast.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12765Bericht Ron »

Ik lees wel vaker over motor kantelen, maar kan dat fysisch-mechanisch dan geen kwaad?
De bak zit nog lekker met 4 bouten vast en aan de andere kant zit nog een motorsteun. Draaien jullie dat ook allemaal los of is dat rubber stevig en flexibel genoeg?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 12777Bericht an3s »

Toen ik het deed lag de hele baksteun eraf en stond de bak op een pootje. Ik weet niet of je die normaal ook los zou moeten draaien. Overigens vind ik de methode spruitstuk veel minder geklooi.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 12784Bericht Bauke »

Bedankt voor de tips, ga de methode an3s maar eens proberen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12804Bericht Ron »

Je hebt de an3s methode :
Je hebt de Altijd Nog 3 Steunen methode

:smile:

Dat heet een ezelsbruggetje als je het over de spruitstukmethode hebt maar ook de alternatieven wilt onthouden.

Ezelsbruggetje, maar dan voor de die-hards : de Mnemotechnische methode.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 12831Bericht jbeekmann »

Hobbema, laat je ff weten hoe het gaat?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12881Bericht Ron »

Wil ik ook graag horen inderdaad.
Plaats reactie