snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118651Bericht plakjes »

De kilometer teller van mijn f4 werkt niet meer.
Het begon met af en toe naar beneden vallen van de de wijzer.
En nu werkt het helemaal niet meer.

Als ik de kabel er bij de versnellingsbak afhaal en er aan draai gaat de wijzer gewoon omhoog.
Toen ik de kabel aan twee kanten los had leek de kabel ook nog goed te zijn.
(andere kant draait mee, en als ik er aan trek gaat de andere kant ook op en neer)

Nu lijkt het dus in de versnellingsbak te zitten.
Welke onderdelen moeten er dan vervangen?
En zijn de onderdelen nog nieuw te krijgen of alleen tweedehands?

groeten plakjes
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118655Bericht Rudi »

Het enige onderdeel dat vervangen moet worden is de kilometerkabel.
Als het goed is zit deze op een bepaalde manier in de versnellingsbak en kun je deze ook opnieuw vast zetten.
Ik heb hem nooit zelf vervangen.

Succes.

PS voor een APK hoeft hij niet te werken, je krijgt er zelfs geen bon voor, maar wel voor te snel rijden.
Tijdelijk DomDom in de auto meenemen.
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118671Bericht Rik »

het magazijn zal er vast wel wat hebben!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118677Bericht ap »

Het kan ook de aandrijving van de tellerkabel zijn die voor op de bak zit.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118699Bericht plakjes »

Rudi schreef:Het enige onderdeel dat vervangen moet worden is de kilometerkabel.
Als het goed is zit deze op een bepaalde manier in de versnellingsbak en kun je deze ook opnieuw vast zetten.
Ik heb hem nooit zelf vervangen.

Succes.

PS voor een APK hoeft hij niet te werken, je krijgt er zelfs geen bon voor, maar wel voor te snel rijden.
Tijdelijk DomDom in de auto meenemen.
De kabel lijkt me het probleem niet.
Want als ik de kabel op de versnellings bak los haal en er aan draai gaat de snelheids meter gewoon omhoog.
En de kabel is voor zover ik kan zien ook nog heel.(zie eerste bericht)

Hij is inderdaad goedgekeurt terwijl het al niet werkte, maar ik dacht eigelijk dat de keurmeester het gewoon niet had gezien.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118701Bericht plakjes »

plakjes schreef:De kilometer teller van mijn f4 werkt niet meer.
Het begon met af en toe naar beneden vallen van de de wijzer.
En nu werkt het helemaal niet meer.

Als ik de kabel er bij de versnellingsbak afhaal en er aan draai gaat de wijzer gewoon omhoog.
Toen ik de kabel aan twee kanten los had leek de kabel ook nog goed te zijn.
(andere kant draait mee, en als ik er aan trek gaat de andere kant ook op en neer)

Nu lijkt het dus in de versnellingsbak te zitten.
Welke onderdelen moeten er dan vervangen?
En zijn de onderdelen nog nieuw te krijgen of alleen tweedehands?

groeten plakjes
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118711Bericht plakjes »

Even om verwarring te voorkomen.
Misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk.

Maar de vraag is dus eigelijk: wat er in de versnellingsbak vervangen moet worden zodat de tellerkabel weer wordt aangedreven.
Het verhaal er voor was meer zodat de r4 experts kunnen zien hoe ik er toe kwam dat het in de versnellingsbak moest zitten.
En of die manier wel goed was.

alvast bedankt plakjes
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118712Bericht Rudi »

Ik heb je vraag wel begrepen, maar je moet er niet standaard van uit gaan dat er dan niks mis is met je km- teller-kabel.
Het stuk dat in de versnellingsbak zit kan ook afgebroken of versleten zijn.
Er schijnt nieuw materiaal te zijn om in de bak te vervangen, zonder dat deze daarvoor open moet.
Bel mijn garagist maar en vraag naar Marco of Bram 0765011371 die hebben dat vorig jaar vervangen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118713Bericht R4F6GTX Automaat »

plakjes schreef: ......Want als ik de kabel op de versnellings bak los haal en er aan draai gaat de snelheids meter gewoon .....omhoog.
Rudi schreef:...... maar je moet er niet standaard van uit gaan dat er dan niks mis is met je km- teller-kabel.

pffffft Rudi :roll: ....

In de bak zit een kunststof aandrijfwieltje wat waarschijnlijk een tandje kwijt is. Komt helaas wat vaker voor en is nogal een gepiel om te maken want de bak moet een stukje uit elkaar. Aan de voorkant moet de baksteun eraf wat eigenlijk net wel of net niet lukt als de bak in de auto zit. Dan de deksel los en ding vervangen. Dit is dan wel erg simpel gezegd maar zoiets moet het wel worden...
Andere bak erin is gemakkelijker....

of misschien...
Rudi schreef: Er schijnt nieuw materiaal te zijn om in de bak te vervangen, zonder dat deze daarvoor open moet.
Bel mijn garagist maar en vraag naar Marco of Bram 0765011371 die hebben dat vorig jaar vervangen.
Kan me nog niks bij voorstellen wat hierbij gedaan wordt....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118717Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:In de bak zit een kunststof aandrijfwieltje wat waarschijnlijk een tandje kwijt is. Komt helaas wat vaker voor en is nogal een gepiel om te maken want de bak moet een stukje uit elkaar. Aan de voorkant moet de baksteun eraf wat eigenlijk net wel of net niet lukt als de bak in de auto zit. Dan de deksel los en ding vervangen. Dit is dan wel erg simpel gezegd maar zoiets moet het wel worden...
Andere bak erin is gemakkelijker....

..
valt toch wel mee... baksteun d'r tussen uit (2x4 bouten) bakolie aftappen...kabel eruit en voorplaat demonteren (6 of 8 bouten) ff wrikken en hij moet loskomen... of er nog van die plasticke dingen zijn weet ik niet, maar het verdient ook aanbeveling om ff te kijken of de aansluiting van de kabel nog goed... soms gaat de pin niet diep genoeg de bak in... en doet ie 't ook niet natuurlijk... 't lijkt me in ieder geval makkelijker dan de hele bak vervangen.... (beer)
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118750Bericht plakjes »

Rudi schreef:Ik heb je vraag wel begrepen, maar je moet er niet standaard van uit gaan dat er dan niks mis is met je km- teller-kabel.
Het stuk dat in de versnellingsbak zit kan ook afgebroken of versleten zijn.
Er schijnt nieuw materiaal te zijn om in de bak te vervangen, zonder dat deze daarvoor open moet.
Bel mijn garagist maar en vraag naar Marco of Bram 0765011371 die hebben dat vorig jaar vervangen.
dag rudi

De onderdelen in de versnellings bak die er niet mee uit komen als je de kabel er uit trekt zie ik als onderdeel van de versnellingsbak.
Dus ik denkt dat we het over het zelfde hebben.
Of bedoel je dat er iets afgebroken kan zijn onder aan de kabel?
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118751Bericht plakjes »

R4F6GTX Automaat schreef:
pffffft Rudi :roll: ....

In de bak zit een kunststof aandrijfwieltje wat waarschijnlijk een tandje kwijt is. Komt helaas wat vaker voor en is nogal een gepiel om te maken want de bak moet een stukje uit elkaar. Aan de voorkant moet de baksteun eraf wat eigenlijk net wel of net niet lukt als de bak in de auto zit. Dan de deksel los en ding vervangen. Dit is dan wel erg simpel gezegd maar zoiets moet het wel worden...
Andere bak erin is gemakkelijker....

of misschien...
Rudi schreef: Er schijnt nieuw materiaal te zijn om in de bak te vervangen, zonder dat deze daarvoor open moet.
Bel mijn garagist maar en vraag naar Marco of Bram 0765011371 die hebben dat vorig jaar vervangen.
Kan me nog niks bij voorstellen wat hierbij gedaan wordt....
Oke dus dan moet ik opzoek naar een ander/nieuw kunstof wieltje (nog nieuw te krijgen?)
De baksteun is pas nog vervangen en dat was eigelijk zo gebeurt.
Maar het deksel er af halen en dat wieltje vervangen valt dat echt zo tegen dat de versnellingsbak ruilen makelijker is?

bedankt voor de info plakjes
(moet ik dan eigelijk ook nog een nieuwe pakking hebben voor tussen de deksel)
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118752Bericht plakjes »

Tweety schreef:
valt toch wel mee... baksteun d'r tussen uit (2x4 bouten) bakolie aftappen...kabel eruit en voorplaat demonteren (6 of 8 bouten) ff wrikken en hij moet loskomen... of er nog van die plasticke dingen zijn weet ik niet, maar het verdient ook aanbeveling om ff te kijken of de aansluiting van de kabel nog goed... soms gaat de pin niet diep genoeg de bak in... en doet ie 't ook niet natuurlijk... 't lijkt me in ieder geval makkelijker dan de hele bak vervangen.... (beer)
Dus eigelijk moet ik een ander tandwieltje en het onderdeel waar de kabel in gaat hebben?
Dat zijn dus twee verschillende onderdelen?

bedankt voor de info groeten plakjes
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118754Bericht Okido »

http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... 56&start=0

Kijk hier eens. Onderin het topic heb ik mijn ervaring in vervanging van de aandrijfing kilometertellerkabel al 's beschreven. Reparatie duurt ongeveer 20 minuten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 118840Bericht plakjes »

ff een late reactie

zoals ik het nu begrijp kunnen er twee onderdelen kapot zijn.
Die zou ik dan dus alle twee nieuw/andere moeten hebben.
Is dit nog bij renault te bestellen?

groeten plakjes
Plaats reactie