Pagina 1 van 2
Carburateur-problemen?
Geplaatst: ma mei 17, 2010 5:28 pm
door kpr
Hallo,
ik heb (vermoedelijk) problemen met de carburateur. Zaterdag reed ik namelijk met de R6 terug van Friesland naar Enschede en vlak na Zwolle begon de motor opeens te bokken en stotteren en werd optrekken steeds lastiger, alsof al het vermogen weg was. Alleen met choke uit was er nog enigszins te rijden. Dit werd steeds erger tot vlak voor Nijverdal plots de motor weer op vol vermogen zijn best deed alsof er niets aan de hand was geweest. Dit ging tot Hengelo goed en toen was het afgelopen: slechts met choke volledig uit kon ik(via de vluchtstrook

, wel veel bekijks

) met max zo'n 30 km/uur naar Enschede komen. Als ik gas geef, dan slaat de motor af. Het lijkt me dus dat de carburateur ergens verstopt zit, al is het maar dat ik voor ik donderdag naar Friesland vertrok een lekke pakking bij de vlotterkamer heb vervangen.
Nu is sleutelen aan carburateur volgens mij een behoorlijk nauwkeurig werk, dus zijn er tips om dit te demonteren/schoon te maken of zijn er wellicht andere oorzaken?
ps. het betreft een Solex 32 PDIS carburateur
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: ma mei 17, 2010 5:34 pm
door Tweety
Je zal wel ergens valse lucht trekken.... zit de carbi er nog goed op.... zitten de slangetjes er nog goed op... zo ja, misschien zit je hoofdsproeier verstopt....ik heb een zenith dus ik weet niet hoe dat bij een solex zit.. met een carburateur is het vaak het handigst om in ze geheel te demonteren, en ergens op een tafel boven een schone vloer.... d'r komt natuurlijk altijd nog wat benzine uit...

Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: ma mei 17, 2010 7:25 pm
door schoapke
andere mogelijke boosdoener kan een verstopte benzine filter zijn
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: di mei 18, 2010 6:21 pm
door Mark4GTL
rijdt de auto nog?
dan mag je zaterdagmiddag wel ff bij mij langs komen.
kunnen er dan naar kijken.
Zondag mag evt ook. Ik hoor het wel.
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: di mei 18, 2010 9:50 pm
door kpr
Ik ben zaterdag over de vluchtstrook van Hengelo naar huis gekomen, dus de auto rijdt nog enigszins

10 uur 's ochtends?
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: di mei 18, 2010 10:02 pm
door jeffr4
Ben benieuwd wat het euvel is,
dus als jullie onderonsje is uitgesleuteld en al het speciale grolsch bier is opgezopen, gaarne hier nog een vermelding ..wat het probleem is geweest.

Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: di mei 18, 2010 10:38 pm
door Mark4GTL
moet waarschijnlijk werken zaterdagochtend
vandaar in de middag, maar zondagochtend 10 uur is wat mij betreft ok

Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: za mei 22, 2010 2:28 pm
door Mark4GTL
carb is helemaal schoongemaakt en onsteking achter de kast gehad
moet nieuwe ontsteking in. Corrosie op puntjes zorgt voor slechtere stroomloop, en daardoor door minder goed lopende motor.
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: zo okt 17, 2010 4:38 pm
door plintum
Beste,
Ik heb hetzelfde probleem gehad 3 weken terug.
Kon alleen maar op de choke rijden en zonder die sloeg hij meteen af.
dus ik met 5000 toeren terug naar huis.
kwam er daar achter dat er een stuk was afgebroken van het kleppendeksel-slangetje.
toen bleek de vervroeger ook lek te zijn.
van de 4e cilinder kon de bougi kabel losgetroken worden zonder dat er enige verandering plaatsvond.
Dus:
nieuwe contactpunt, verdelerkap+rotor, bougi's+kabels, condensatortje, carburateur-pakkingen.
Het is nu nog niet helemaal weg. Hij stotterd nog steeds elke +/- 3 seconde
Wat zou dit nog kunnen zijn?
Alleen de vervroeger moet nog vervangen worden. zou het dat kunnen zijn? die is lek.
Ik hoor graag jullie mening.
Groetjes,
'Henry
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: ma okt 18, 2010 12:32 am
door RVIER
Dag Henry,
Als hij niet wi llopen ander dan met de choke open zuigt hij meestal valse lucht (bv door een kapotte slang)
Erger is je vierde cilinder, doet die vierde cilinder al weer mee? Ander heeft afstellen nog steeds geen zin
Controleer verdelerkap (had je al vervangen), kabel, bougie, klepspeling vierde cilinder.
succers,
Fons
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: wo okt 20, 2010 9:41 pm
door blanche
Beste viermeesters
Nog niet zo heel lang geleden heb ik de contactpunten (laten) vervangen tijdens de sleuteldag (maart).Sindsdien niet heel veel met de vier op pad geweest, minder dan 5000 kilometer.
Nu is het bimetaal gebroken. Dikke pech of is dit duidelijk het gevolg van iets anders? De 'slagplaat' zit nu nog in de goede hoek, deze wordt immers afgesteld toch? Hij ziet er niet versleten uit, zal ik deze voor de zekerheid en gebrek aan stroboscoop-apparatuur laten zitten?
Danku!
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: vr feb 17, 2012 4:51 pm
door plintum
RVIER schreef:Dag Henry,
Als hij niet wi llopen ander dan met de choke open zuigt hij meestal valse lucht (bv door een kapotte slang)
Erger is je vierde cilinder, doet die vierde cilinder al weer mee? Ander heeft afstellen nog steeds geen zin
Controleer verdelerkap (had je al vervangen), kabel, bougie, klepspeling vierde cilinder.
succes,
Fons
Hallo Fons,
Sorry voor de hele late reactie! Ik ben een tijdje van het forum geweest omdat ik er niet veel wijzer van werd.
Na 2 jaar me flink in de technieken verdiept te hebben weet ik wel behoorlijk wat over de r4, f6, r5 en dergelijke.
het probleem was een hard stukje dat in de hoofdsproeier bleef hangen. Door het schoonmaken is er mischien iets losgeweekt, dat aan de wand van een kanaaltje zat.
Het harde zwarte brokje van 0,1 bij 0,2 mm kon kantelen, en daarom was het heel onvoorspelbaar waneer in er wel of niet last van zou hebben. Ik heb het verwijderd, en nu rijd hij weer goed.
Normaal is het inderdaad een vacuum probleem. er word dan te weinig aan de carb getrokken. Daarom was het ook zo'n zoek werk!
Voor alsnog bedank voor je reactie!
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: vr feb 17, 2012 4:55 pm
door plintum
blanche schreef:Beste viermeesters
Nog niet zo heel lang geleden heb ik de contactpunten (laten) vervangen tijdens de sleuteldag (maart).Sindsdien niet heel veel met de vier op pad geweest, minder dan 5000 kilometer.
Nu is het bimetaal gebroken. Dikke pech of is dit duidelijk het gevolg van iets anders? De 'slagplaat' zit nu nog in de goede hoek, deze wordt immers afgesteld toch? Hij ziet er niet versleten uit, zal ik deze voor de zekerheid en gebrek aan stroboscoop-apparatuur laten zitten?
Danku!
Ik zou alles laten zitten en opnieuw de contactpuntjes vervangen. Ik kan me niet inbeelden wat er voor zou moeten zorgen dat hij af zou breken!
Mischien iemand anders nog ideen?
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: vr feb 17, 2012 6:25 pm
door kneul0
bij mij is deze ook al 2 keer gebroken.
1 na 1000km al en de 2de pas na ongeveer 10000 km
dus ik denk gewoon een kwestie van pech hebben is.
groet leon
Re: Carburateur-problemen?
Geplaatst: vr feb 17, 2012 8:04 pm
door plintum
kneul0 schreef:bij mij is deze ook al 2 keer gebroken.
1 na 1000km al en de 2de pas na ongeveer 10000 km
dus ik denk gewoon een kwestie van pech hebben is.
groet leon
Als je er achter komt wat het is, dan horen we het graag! Want het komt dus wel meer voor?