Achterwiellager monteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Achterwiellager monteren

Bericht: # 117774Bericht Barth »

Mijn R4F4 wordt onderhanden genomen. Bij het weer monteren van de achterwiellagers ben ik me wat aan 't afvragen. De remtrommels zaten bij demontage helemaal onder 't wiellagervet. Nu ben ik me bij de montage aan 't afvragen of bij de vorige lagersmontage de metalen ring achter het binnenlager wel goed gemonteerd zat (en daardoor de vetlekkage). De ring zat met de buik naar binnen gemonteerd.... Moet dit niet andersom?
We kunnen voor beide opties argumenten vinden, en uit het werkplaatsboek kan ik het niet herleiden. Iemand een idee (vast wel! misschien wel meer als een idee).
Helaas sinds kort R4 loos
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117780Bericht Willem de Zwijger »

Ik begrijp niet precies wat je met de buik bedoelt, maar het buitenste deel van de ring (dus de grootste diameter) moet het dichtst naar je toe. Daar komt de rubberen lip tegenaan die in naaf van de trommel zit. Achter die buitenste rand moet net een poelitrekker passen. Zie ook Kluwer pg 275 fig 12.60.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117783Bericht Barth »

http://img688.imageshack.us/img688/5313/dsc00262z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Maak ik het je zo duidelijker?

of zo....
Helaas sinds kort R4 loos
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117784Bericht Tweety »

't onderste ziet er logischer uit....maar ik weet 't ook niet....
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117802Bericht Jakke »

ik kan me vergissen, maar in de tekening is toch twee keer hetzelfde te zien als je de zaak ronddraait? De rubberkeerring die moet toch tegen de draaiende as aanliggen denk ik dan; als het metaal ertegenaan zit dan slijt dit zou ik denken ..?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117804Bericht Tweety »

Jakke schreef:ik kan me vergissen, maar in de tekening is toch twee keer hetzelfde te zien als je de zaak ronddraait? De rubberkeerring die moet toch tegen de draaiende as aanliggen denk ik dan; als het metaal ertegenaan zit dan slijt dit zou ik denken ..?
je kan je vergissen en dat heb je gedaan... :wink:
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117812Bericht Barth »

Door schade en schande geleerd.
Het is inderdaad de onderste wijze. Nadat we ze volgens de bovenste hadden gemonteerd ging het uiteindelijk mis.... (sh**). Als ik achteraf redeneer ook wel logisch. Dan is er axiaal en radiaal afdichting op de buik (die uitstulping) Ze moet dus naar buiten wijze. Gelukkig kreeg ik het lager er nog goed af, mar de achtering is naar de vaantjes zoals mijn belgische vrouw zou zeggen.
Harry, hier komt weer een bestelling!!!!

Trouwens, hoe drijven jullie de binnenring van het binnenste lager op de als. Wij deden dat met de centrale moer, maar die is nu helemaal naar de zelfde vaantjes.

't Zat dus niet mee, maar ik heb veel geleerd! André nogmaals heel hartelijk bedankt!!!
Helaas sinds kort R4 loos
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 117814Bericht Mark4GTL »

ik tik het binnenste lager voorzichtig op zijn plek met behulp van het oude lager.
Ik gebruik dan met name de binnenste lagerschaal en dan VOORZICHTIG met hamer op zijn plek tikken.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 118013Bericht Hanz »

Barth schreef:Trouwens, hoe drijven jullie de binnenring van het binnenste lager op de als. Wij deden dat met de centrale moer, maar die is nu helemaal naar de zelfde vaantjes.
Ik had twee weken geleden hetzelfde bij de hand en ik heb wat stukken plastic afvoerpijp bij de bouwmarkt gekocht. Werkt prima.
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Achterwiellager monteren

Bericht: # 118023Bericht Barth »

Heren dames,

Ze zitten, dankzij de wijze raad van Harry, jullie raad, een paar extra 'vetringen' ook van Harry, een goeie poelietrekker van m'n vader, een mooie garage van Andre en wat extra uren van mezelf.De wielen weer soepel draaiend en een heeeeeeel klein beetje speling 0,01 tot 0,05mm. Echt waar met de handen gevoeld :lol: .
Helaas sinds kort R4 loos
Plaats reactie