Olie lekkage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Olie lekkage

Bericht: # 117613Bericht Barth »

Mijn oprit begint oliesporen te vertonen en dat komt door m'n r4f4tje. Nu denk ik dat het de kleppendekselpakking is. Nu is die eenvoudig te vervangen, maar ik twijfel een beetje. De meeste olie zit achter de achterkant van de waterpomp (1100 motor). Heeft iemand ervaringen met olie lekkages aan de kopse voorkant van het blok?
Het is duidelijk motorolie (geen koel of versnellingsbak olie).
Helaas sinds kort R4 loos
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Olie lekkage

Bericht: # 117616Bericht Willem de Zwijger »

Kan ook heel goed de krukaskeerring zijn, of de nokkenaskeerring. Als het het kleppendeksel is heb je mazzel want dat is makkelijk te verhelpen (nieuwe afdichting). Voor de keeringen moet het blok eruit.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Olie lekkage

Bericht: # 117617Bericht Tweety »

Als het de klepdeksel is is het inderdaad vrij eenvoudig te verhelpen, klepdeksel eraf, kijken of deze misschien verkeerd gemonteerd is... of beschadigd, mocht deze niet echt beschadigd zijn monteer de oude dan gewoon opnieuw door 'm eerst vast te zetten in de deksel (randjes naar elkaar toe buigen ) zodat deze bij montage goed blijft zitten, en gebruik pakkingspasta...klepdekselmoeren niet te strak aandraaien...
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Olie lekkage

Bericht: # 117620Bericht Barth »

Ik dacht dat het de kleppendekselpakking is omdat het blok boven al behoorlijk nat is en de olie langs het warme blok omlaag loopt. Als het de krukaskeering is zou de bovenkant van het blok toch niet nat zijn of.....
Helaas sinds kort R4 loos
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Olie lekkage

Bericht: # 117636Bericht Willem de Zwijger »

Nee, maar als je oprit oliesporen begint te vertonen zou er wel eens meer kunnen lekken dan een kleppendeksel...
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Olie lekkage

Bericht: # 119691Bericht plintum »

Hoi Barth,

Staat er veel druk op de deksel dan? Ik kan de vul-opening gewoon open laten zonder dat het er uit spuit.
er is wel een pakking, maar of dat echt de oorzaak is? als je water pomp ook onder zit kan het ook de krukaskering zijn, want die slingert de olie dan rond zou je denken. Of is dat iets te ver gezocht?

Ik heb het bij mijn nissan sunny (93) aan de andere kant. zo lekt hij soms wat olie op de koppeling.
Das leuk als je op de snelweg zit, en hij gaat ineens slippen. goed gas erop en het brand er weer af.
Maar ik zou als ik jou was maar eens kijken aan de kant van de pullie's en riemen.

Gegroet,
Henry
Plaats reactie