Pagina 1 van 2
Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 1:11 pm
door jandoe1000
Wie weet raad. Ik ben bezig met het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaat van mijn Rodeo 4 ACL 1A 4x4. Het is voor het eerst dat ik die reparatie doe aan een 4x4. Alle gewone dingen verliepen volgens plan, maar nu moet de aandrijfas voor de achterwielen losgekoppeld worden van de versnellingsbak zodat ik die kan uitbouwen. Ik heb echter geen idee hoe die as losgekoppeld moet worden. Ik dacht bij de kruiskoppeling het dichtst bij de bak, maar na verwijdering van de borgveren kom ik niet verder. Het lijk niet verder uitelkaar te kunnen. Wie weet raad? O ja, de voorste motorsteun laat zich niet verwijderen van tussen de versnellingsbak bak en de voorste chassisbalk.

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 3:40 pm
door dick holtrop
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 3:42 pm
door dick holtrop
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 3:48 pm
door dick holtrop
ik heb het gevoel dat je de kruiskoppelingen aan het demonteren bent, dit is echter niet mogelijk in de auto.
je moet iets verder de flens loshalen waar de 4 boutjes zitten.
de laatste foto laat zien dat er een bout in het chassis deel (voorkant) steekt.
als je de versnellingsbak eruit wilt halen moet de versnellingsbak naar achteren gebracht worden.
eigenlijk moet de motor en dan dus ook uit.
succes.
ps waar woon je ergens ik moet namelijk voor mijn project nog eens wat maten weten.
ik bouw namelijk een F6 sinpar onder een F4, een f4 is 14 cm korter dus ik moet ergens iets
inkorten?
vrgr dick
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 11:25 pm
door jandoe1000
Dick, hartelijk dank voor je reactie.
De vier boutjes die op jouw eerste foto staan, zitten niet op mijn aftakas. De laatste gaffel van de kruiskoppeling zit met een grote moer bevestigd op wat waarschijnlijk een spieas is, die in de versnellingsbak steekt, zoals een gewone aandrijfas. Mijn Rodeo is van 1973, dus ik vermoed dat ik een ander type heb dan jij. De moer, ik denk 19 mm, laat zich niet bereiken met een sleutel of een dop. Zou het kunnen zijn dat daar speciaal gereedschap voor bestaat? Of zou ik als ik de voorste motorsteun er tussenuit heb het geheel gewoon maar eens uitelkaar proberen te trekken in de hoop dat de as er ver genoeg uit kan schuiven? Mijn auto staat in Frankrijk, waar ik nu ben. Als je wat op wil meten ben je van harte welkom in de Dordogne, maar makkelijker is misschien als je opgeeft wat je wilt weten dan kijk ik het voor je na.
Met vriendelijke groet,
Tim
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: zo mei 02, 2010 11:51 pm
door lordje
Hallo beiden, ik ben ook bezig met een Sinparset onder een rodeo te monteren. Bij mijn type zit ook de gaffel vlak bij de versnellingsbak direct op de spiebanen met een moer welke met een pijpsleutel te berijken is. Daarvoor moet wel de kruiskoppeling uiteen. Wanneer de borgveren zijn verwijderd, kun je het kruisstuk naar een kant drukken (roest verwijderen en kruipolie gebruiken) dan de cup verwijderen en de andere kant idem. Als de twee cups eruit zijn kun je de as uitelkaar nemen. (let op de naalden van het lager!!!!) Wat betrefd de lengte van de F6 t.o.v. de f4, de as achter de buis onder de vloer welke naar het differencieel gaat is te lang voor de f4 en kan worden ingekort. Lasnaad voorzichtig wegslijpen omdat de het deel met de spiebanen in de buis gestoken is, buis inkorten en dan weer netjes aan elkaar lasssen. Ik weet niet of er sets zijn welke passen onder de f4 of r4 m aar zoiets gaan zoeken kost veel tijd , denk ik.
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 9:33 am
door dick holtrop
ik heb toevallig tekeningen van een sinpar uit 73, daar wordt de 4x4 met 1 handel ingeschakeld.
is dat bij jullie ook zo?
zo ja dan scan ik deze tekening even
vrgr dick
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 10:27 am
door lordje
Dat is bij mijn versie ook zo, er zijn er ook met kabelbediening, als ik zover ben zou ik dat liever hebben,
dan zit er een handle minderop het dashbord. Overigens is deze 4x4 aandrijving alleen op zachte ondergrond te gebruiken, anders kans op breuk assen e.d. Groet Lordje
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 11:44 am
door dick holtrop
hoi lordje
kost het jouw veel moeite om eens wat maten op te nemen.?
eerst moet ik weten hoelang de buis is die onder de auto hangt,
daarna moet ik weten waar de ophangS punten zitten (3 stuks)
En tenslotte wil ik graag de lengtes van de assen weten waar de kruisstukjes aan zitten.
ik hoor het graag.
vrgr
dick
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 12:32 pm
door jandoe1000
Lordje hartelijk dank. Ik ga het zo proberen. Nu maar hopen dat de kruiskoppeling niet uitelkaar valt, want een naaldlager laat zich niet meer in elkaar zetten. Zijn kruiskoppelingen nog verkrijgbaar?
Dick, bij mijn Rodeo is er een handle op het dashboard die de aftakas inschakelt, terwijl er links naast de bestuurdersstoel nog een handle zilt die het achterste differeentieel bedient.
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 1:58 pm
door dick holtrop
ik heb onlangs 4 x kruisstukjes besteld bij de locale landbouw winkel, wel 50 euro per stuk! = 200 euro dus
type wil ik wel eens mailen
vrgr dick
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 9:22 pm
door R4F6GTX Automaat
50 euro voor zo'n friemelding?? pffffffffft. Ik heb er net van mijn legertruck vernieuwd; die kosten 16 euro per stuk....
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 9:51 pm
door dick holtrop
ik had de sinpar delen al voor een prikkie, dus dit kon er nog wel vanaf.
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: ma mei 03, 2010 11:15 pm
door lordje
Hoi Jandoo, misschien is het mogelijk om de centrale buis onder de auto los te halem en in zijn geheel te laten zakken, zodat de as vanuit de versn bak of het diff uit elkaar gaan bij de spiebanen. Er moet dan wel veel ruimte onder de auto zijn. Dick, misschien is het raadzaam om hier een keer langs te komen en alles op te meten, er zijn bovendien nog meer dingen om te weten, groet lordje
Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd
Geplaatst: di mei 04, 2010 10:44 pm
door RobR4
Lordje, ik wil binnenkort ook een keer langskomen om het zaakje aan te zien.
Ik wil deze zomer aan mijn rodeo 6 4x4 beginnen.
Wanneer komt het uit.
Rob.