Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117570Bericht jandoe1000 »

Wie weet raad. Ik ben bezig met het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaat van mijn Rodeo 4 ACL 1A 4x4. Het is voor het eerst dat ik die reparatie doe aan een 4x4. Alle gewone dingen verliepen volgens plan, maar nu moet de aandrijfas voor de achterwielen losgekoppeld worden van de versnellingsbak zodat ik die kan uitbouwen. Ik heb echter geen idee hoe die as losgekoppeld moet worden. Ik dacht bij de kruiskoppeling het dichtst bij de bak, maar na verwijdering van de borgveren kom ik niet verder. Het lijk niet verder uitelkaar te kunnen. Wie weet raad? O ja, de voorste motorsteun laat zich niet verwijderen van tussen de versnellingsbak bak en de voorste chassisbalk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op do mei 20, 2010 2:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117574Bericht dick holtrop »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117575Bericht dick holtrop »

Afbeelding
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117576Bericht dick holtrop »

ik heb het gevoel dat je de kruiskoppelingen aan het demonteren bent, dit is echter niet mogelijk in de auto.
je moet iets verder de flens loshalen waar de 4 boutjes zitten.

de laatste foto laat zien dat er een bout in het chassis deel (voorkant) steekt.
als je de versnellingsbak eruit wilt halen moet de versnellingsbak naar achteren gebracht worden.

eigenlijk moet de motor en dan dus ook uit.

succes.

ps waar woon je ergens ik moet namelijk voor mijn project nog eens wat maten weten.
ik bouw namelijk een F6 sinpar onder een F4, een f4 is 14 cm korter dus ik moet ergens iets
inkorten?

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117582Bericht jandoe1000 »

Dick, hartelijk dank voor je reactie.
De vier boutjes die op jouw eerste foto staan, zitten niet op mijn aftakas. De laatste gaffel van de kruiskoppeling zit met een grote moer bevestigd op wat waarschijnlijk een spieas is, die in de versnellingsbak steekt, zoals een gewone aandrijfas. Mijn Rodeo is van 1973, dus ik vermoed dat ik een ander type heb dan jij. De moer, ik denk 19 mm, laat zich niet bereiken met een sleutel of een dop. Zou het kunnen zijn dat daar speciaal gereedschap voor bestaat? Of zou ik als ik de voorste motorsteun er tussenuit heb het geheel gewoon maar eens uitelkaar proberen te trekken in de hoop dat de as er ver genoeg uit kan schuiven? Mijn auto staat in Frankrijk, waar ik nu ben. Als je wat op wil meten ben je van harte welkom in de Dordogne, maar makkelijker is misschien als je opgeeft wat je wilt weten dan kijk ik het voor je na.
Met vriendelijke groet,
Tim
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117583Bericht lordje »

Hallo beiden, ik ben ook bezig met een Sinparset onder een rodeo te monteren. Bij mijn type zit ook de gaffel vlak bij de versnellingsbak direct op de spiebanen met een moer welke met een pijpsleutel te berijken is. Daarvoor moet wel de kruiskoppeling uiteen. Wanneer de borgveren zijn verwijderd, kun je het kruisstuk naar een kant drukken (roest verwijderen en kruipolie gebruiken) dan de cup verwijderen en de andere kant idem. Als de twee cups eruit zijn kun je de as uitelkaar nemen. (let op de naalden van het lager!!!!) Wat betrefd de lengte van de F6 t.o.v. de f4, de as achter de buis onder de vloer welke naar het differencieel gaat is te lang voor de f4 en kan worden ingekort. Lasnaad voorzichtig wegslijpen omdat de het deel met de spiebanen in de buis gestoken is, buis inkorten en dan weer netjes aan elkaar lasssen. Ik weet niet of er sets zijn welke passen onder de f4 of r4 m aar zoiets gaan zoeken kost veel tijd , denk ik.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117587Bericht dick holtrop »

ik heb toevallig tekeningen van een sinpar uit 73, daar wordt de 4x4 met 1 handel ingeschakeld.

is dat bij jullie ook zo?

zo ja dan scan ik deze tekening even

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117588Bericht lordje »

Dat is bij mijn versie ook zo, er zijn er ook met kabelbediening, als ik zover ben zou ik dat liever hebben,
dan zit er een handle minderop het dashbord. Overigens is deze 4x4 aandrijving alleen op zachte ondergrond te gebruiken, anders kans op breuk assen e.d. Groet Lordje
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117590Bericht dick holtrop »

hoi lordje

kost het jouw veel moeite om eens wat maten op te nemen.?

eerst moet ik weten hoelang de buis is die onder de auto hangt,

daarna moet ik weten waar de ophangS punten zitten (3 stuks)

En tenslotte wil ik graag de lengtes van de assen weten waar de kruisstukjes aan zitten.

ik hoor het graag.

vrgr

dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117592Bericht jandoe1000 »

Lordje hartelijk dank. Ik ga het zo proberen. Nu maar hopen dat de kruiskoppeling niet uitelkaar valt, want een naaldlager laat zich niet meer in elkaar zetten. Zijn kruiskoppelingen nog verkrijgbaar?
Dick, bij mijn Rodeo is er een handle op het dashboard die de aftakas inschakelt, terwijl er links naast de bestuurdersstoel nog een handle zilt die het achterste differeentieel bedient.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117596Bericht dick holtrop »

ik heb onlangs 4 x kruisstukjes besteld bij de locale landbouw winkel, wel 50 euro per stuk! = 200 euro dus
type wil ik wel eens mailen

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117624Bericht R4F6GTX Automaat »

50 euro voor zo'n friemelding?? pffffffffft. Ik heb er net van mijn legertruck vernieuwd; die kosten 16 euro per stuk....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117626Bericht dick holtrop »

ik had de sinpar delen al voor een prikkie, dus dit kon er nog wel vanaf.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117630Bericht lordje »

Hoi Jandoo, misschien is het mogelijk om de centrale buis onder de auto los te halem en in zijn geheel te laten zakken, zodat de as vanuit de versn bak of het diff uit elkaar gaan bij de spiebanen. Er moet dan wel veel ruimte onder de auto zijn. Dick, misschien is het raadzaam om hier een keer langs te komen en alles op te meten, er zijn bovendien nog meer dingen om te weten, groet lordje
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

Re: Rodeo 4 4x4 sinpar koppeling, advies gevraagd

Bericht: # 117649Bericht RobR4 »

Lordje, ik wil binnenkort ook een keer langskomen om het zaakje aan te zien.
Ik wil deze zomer aan mijn rodeo 6 4x4 beginnen.
Wanneer komt het uit.
Rob.
http://www.renaultcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie