Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136596Bericht Rutger-peer »

Bart,

Welke van die zou ik dan moeten hebben? Originele speedline moeren hebben een vrijdraaiende centreer-ring en die zie ik zo niet staan.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136603Bericht BVDP »

Rutger-peer schreef: Originele speedline moeren hebben een vrijdraaiende centreer-ring en die zie ik zo niet staan.
Ik vermoed dat je de ER01 moet hebben maar om zeker te zijn zou je de tophoek (60 of 90°)moeten weten. De moeren van Fons hebben ook geen vrijdraaiende ring voor zover ik weet maar wel de juiste tophoek.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136607Bericht Marcel77 »

Al een taxatie laten doen?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136620Bericht Rutger-peer »

BVDP schreef:
Rutger-peer schreef: Originele speedline moeren hebben een vrijdraaiende centreer-ring en die zie ik zo niet staan.
Ik vermoed dat je de ER01 moet hebben maar om zeker te zijn zou je de tophoek (60 of 90°)moeten weten. De moeren van Fons hebben ook geen vrijdraaiende ring voor zover ik weet maar wel de juiste tophoek.

mvg Bart
Hmm, zal het eens goed bekijken. Thanks voor de info. Heb al even contact gehad met Fons, die van hem hebben idd ook geen vrijdraaiende kraag. Zal eens kijken wat ik ga doen.

en @ Marcel: nee, nog geen taxatie gedaan. Misschien wel een goed idee.

Hij is overigens niet door de APK gekomen. Er bleek speling op lagers te zitten, remmen was wat mee aan de hand... kortom, dat wordt nog een weekendje sleutelen!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136713Bericht Rutger-peer »

Afkeurlijst:

Mistlamp
Verlichting voorzijde
RV stoel
Rem achter
Handrem achter
Uitlaat lekt
Remleiding koppelingen nakijken
Roest remschijven + remblokken
Ruitensproeier
RV Stuurkogel
RV ophanging
LV wiellager + RV wiellager
deuren

Kan iemand mij nog vertellen hoe het zit met parkeerlichten? De knipperlichtunits hebben een oranje deel (knipperlicht) en een wit deel, naar wat ik aanneem de parkeerlichten. Nou staat er hier in mijn handleiding dat die te bedienen zijn met de knipperlichtschakelaar, ik neem aan dat dat betekent dat ze gaan branden als je de knipperlichtschakelaar naar beneden (of omhoog, afhankelijk van de kant) doet, klopt dat?

Bij mij werken die namelijk niet, ik gok dan maar even dat mijn zekering nr 7 stuk is of heeft iemand nog een andere verklaring als "zat alleen op bepaalde uitvoering" o.i.d.?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136714Bericht Marcel77 »

Dat zijn toch gewoon je stadslichten die gaan branden op de 1e stand van je verlichting?
Parkeerlicht heb ik niet op mn 4,dat is toch ook geen APK punt?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136716Bericht kneul0 »

volgens mij is dat wel een heel kritisch apk station
wat kan er nou mis zijn met je stoel of je deuren.
als je stoel vaststaat is het toch goed?
evenals de deuren als die open en dicht gaan is het toch ook prima?
en roest op de remmen is toch gewoon een paar keer stevig remmen en de roest is eraf.

groet leon.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136719Bericht Tweety »

Wat de remmen betreft ben ik het daarmee eens, maar rijden mag je er nu niet mee, das een beetje flauw... de stadslichten hoeven het niet te doen, maar als ze het wel doen dan allebei... lekke uitlaat had je zelf kunnen checken, evenals de ruitensproeier. mistachterlicht is ook zoiets. 't zijn standaard dingen die je zelf kan checken voordat je naar de keuring gaat. wiellagers zijn van die dingen dat is erg subjectief, je moet ze niet horen en d'r hoort weinig speling op te zitten. alles bij elkaar is het wel een hele lange lijst, maar een heel stel garages willen zo'n auto eigenlijk liever niet keuren, omdat ze hun vingers er niet aan willen branden...
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136720Bericht Marcel77 »

Advies om wel te taxeren en all-risk naar deze waarde te verzekeren.
Dan heb je bij schade goed geld wat je bij WA niet hebt,zonde van al je inspanning.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136723Bericht Sake »

Parkeerlichten als ze er al opzitten werkt het alsvolgt:
Knipperlicht aanzetten al naar gelang welke kant je de lampen aan wilt hebben, daarna van het contakt en de sleutel er uit.
Zowerk het op de meeste auto's.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136724Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:....de stadslichten hoeven het niet te doen, ....
hoho, die moeten het wel doen! Enkele jaren geleden hoefden ze dat niet maar dat is inmiddels weer veranderd en nu moeten ze het wel doen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136727Bericht carelhj »

Hoi Rutger Peer,

Moet wel een teleurstelling zijn om zo te worden afgekeurd. En dan op punten waarvan een deel zeker twijfelachtig is, of subjectief zoals Tweety terecht opmerkt.
In ieder geval sterkte en misschien is een andere keurende garage ook een optie.
Er zijn in Groningen garages, weet ik, waar ze niet zo op de details letten.
Achter de tweede link zit een overzicht per onderdeel van de keuringseisen.
Als je dat leest is je garage wel streng geweest.
Sterkte in de strijd.

Carel

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... arrosserie" onclick="window.open(this.href);return false;
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136734Bericht Rutger-peer »

Alen bedankt voor de reacties! En Carel bedankt voor de links!

Wat betreft de deuren, die konden volgens de keurmeester niet van buiten open, dat klopt, ze zaten op slot. De keurmeester had alleen niet door dat ze ook van het slot af kunnen van binnen (nou zullen we allen moeten bekennen dat er ook wel wat merkwaardige hendeltjes in die deuren zitten ;)). Wat betreft de bijrijdersstoel, die zat er nog niet in maar ik meende dat dat geen APK punt was.

Het mistlicht is er even bij tussen geschoten de avond vantevoren (tot 23:30 aan het sleutelen geweest aan de remmen) maar deed het eerder wel dus dit kwam weer even als een verrassing. Ik wil later de bedrading nog eens wat grondiger aanpakken, hier en daar wat aardedraden trekken etc. Ruitenwissersproeier doet het ook gewoon, staat alleen aan één kant niet helemaal mooi op het raam. Een vriend van me zei later dat je dat ding met een naald kunt stellen (dat er bolletjes in zitten die kunnen draaien), klonk me wat te modern in de oren en is me ook niet opgevallen eerder. Je moet toch gewoon het hele spuitmondje verdraaien?

De keurmeester zei ook dat de ophanging los zat... kan me daar ook niets bij voorstellen maar zal de boel nog eens aandraaien. Kan zijn dat één van de fuseemoeren niet goed aangedraaid zit. Uitlaat heb ik dichtgelast (niet dus) destijds, pufte wel wat maar had verwacht dat dat niet een probleem zou zijn. Eigenlijk is het mooier om er een nieuwe uitlaat onder te hangen maar had in gedachten dat deze mooi nog een APK-tje mee kon voor er een nieuwe onder komt.

Stuurkogel zit waarschijnlijk ook simpelweg niet goed aangedraaid (heb m nog eens losgehad herinner ik me nu).

Allemaal wat foutjes vanwege de haastigheid dus (omdat de dag vantevoren nog wat onvoorziene dingetjes om te hoek kwamen kijken). 't is dus allemaal relatief makkelijk op te lossen lijkt me.

De wiellagers heb ik vervangen dus daar kan niets mee aan hand zijn. Ik weet niet precies meer hoe het ook alweer zit met de wiellagers voor maar dat zijn simpelweg kogellagers dus die zijn niet te stellen zoals de achterste lagers. Zal eens kijken hoe dat zit. Ze zitten naar mijn weten gewoon opgesloten door de aandrijfassen (misschien zitten die niet goed vast). Kan het ook zijn dat de mate waarin de schalen waar de aandrijfassen in steken zitten aangedraaid de ruimte op het wiel bepalen?

Met de remschijven is het inderdaad een beetje lullig, ze zijn brandnieuw maar hebben dus een jaar gemonteerd gezeten terwijl ik met de carrosserie bezig was en het is in die schuur wel vochtig dus er is wat vliegroest op gekomen. Ik zal ze wel wat oppoetsen.

Jullie horen van mij!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 136750Bericht Tweety »

Zou 't stuurhuis mischien een beetje los zitten, ach weet je wat het is, wil de garage je erdoorheen helpen... een aantal van die zaken zijn inderdaad vrijj eenvoudig op te lossen,... je moet 't maar zien als een soort van voorkeuring... ik vraag me nu ineens af of je iets wat niet WA verzekerd is je wel casco kan verzekeren voor schade..(tegen diefstal wel natuurlijk..)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 137602Bericht Rutger-peer »

Na lange tijd het resultaat!

(foto's zijn wat te groot voor het forum: rechter muisknop op de foto klikken en dan klikken op "bekijken", dan krijg je de hele foto!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na wat perikelen met de dynamo (bleek geen aarde te maken dus de accu ging steeds leeg), wat contactprobleempjes bij de zekeringenkast en een uitlaatsklem die los zat is ie dan nu volledig functioneel op de ruitenwisselpomp na, het splitsinkje is stuk dus daar moet even een nieuwe tussen. Voor de rest moet ik nog wat lopers wegschuren en matten in de auto leggen.

Binnenkort meer foto's!

Rutger.
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie