renault 4 kopen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
thieuthieut
Berichten: 1
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 6:40 pm

renault 4 kopen

Bericht: # 117327Bericht thieuthieut »

Hallo,

ik ben bezig om een renault 4 1.1 gtl uit 1988 te kopen. nou heb ik voor maandag een preofrit afgesproken en ik weet niet precies waar ik op moet letten bij een 4tje, zijn er speciale dingen waar ik naar moet kijken als ik een proefrit ga maken?

alvast bedankt,

matthijs
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: renault 4 kopen

Bericht: # 117329Bericht Rutger-peer »

Staat veel over op het forum maar ik denk dat het het belangrijkst is dat je goed kijkt hoe het chassis er aantoe is en dan met name de achterbalken van het chassis en net achter de voorwielen. Om de achterbalken te kunnen inspecteren moet je echt even onder de auto gaan liggen, dan zie je 2 metalen balken die in de lengte van de auto lopen, deze willen wel doorrotten bij een Renault 4. Dat is een zwak punt van een viertje. Ander zwak punt is het chassis net achter de voorwielen, ook daar zou ik er even onder kruipen.

Ook is het verstandig om even te kijken of de vloer niet doorgerot is, dit kun je doen door even de vloermatten op te tillen, dan zie je snel genoeg of je er binnenkort doorheen gaat zakken ja of nee. Ook is het goed even in de "deurkozijn" te kijken in de hoeken aan de onderkant.

Zoals je ziet gaat het grotendeels om het chassis bij het kopen van een viertje (zeker als de auto in rijdende staat is, wat wil zeggen dat de motor iig draait).

Op deze foto van de Engelse Renault 4-site kun je goed zien wat ik bedoel met rotte achterbalken (die balk die achter die shokbreker langs loopt en waar een gat in geroest is).

Voor meer info omtrent het kopen van een viertje is de Engelse renault 4-site voor de rest ook erg handig, daar staat een zogenaamde "buyer's guide". hier is de link.

De echte experts zullen je vast meer kunnen vertellen omtrent motorische zaken waar je op kunt letten!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: renault 4 kopen

Bericht: # 117335Bericht Rudi »

Als aanvulling kun je de 'krokante' delen opsporen door er met je vuist op te kloppen, of met de achterkant van een schroevendraaier. Gebruik nimmer de schroevendraaier zelf om te prikken, dit kan je aangerekend worden.
Motorisch ben ik geen kei, een te schone motor geeft twijfels, maar één die heel vettig is thv het kleppendeksel geeft dat ook.
Als de auto origineel Nederlands is, ga je waarschijnlijk op euro 98 rijden.
Komt ie uit België dan mag je gewoon op euro 95 rond tuffen.
Let op km stand, doorgezakte zetels, zwabberig rijden (hobbels), trap de koppeling in bij 80 km/h en laat de auto uitrollen (gladde weg), roest plekken bij de ramen, vocht onder de matten.
Bekijk de auto bij daglicht en vooral niet als het regent.

Soms is het handig om te vermelden waar je woont, er is altijd wel iemand in de buurt die weet over welke auto het gaat, soms zijn ze zo behulpzaam dat ze even mee kijken.

Succes, Rudi
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: renault 4 kopen

Bericht: # 117347Bericht roberto »

Dit kun je allemaal tegen komen.

http://renault4.weebly.com/4-gtl-pieter-jan.html
Plaats reactie