schokbrekers achter
Geplaatst: ma apr 19, 2010 1:04 am
Hallo,
De wegligging van Joris II was zo slap als een vaatdoek, vervaarlijk dansend op de snelweg. Hij was goed uitgelijnd volgens de Kwikfit. Maar bij 110 begon 't rechterachterwiel te trillen. Dus dacht ik dat de schokbrekers (achter) aan vervanging toe waren.
Ik heb nu voor Joris II nieuwe schokbrekers achter gekocht bij Raydo in Amsterdam. Monroe 2577. Standaard volgens http://www.hbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar hier http://www.renault4.co.uk/tech-dampers.htm staat een verhaal in't engels dat oliegevulde schokbrekers niet geschikt zijn als de schokbrekers horizontaal liggen. Ik heb ze er nu onder zitten (bij eentje de schroefdraad dol gedraaid, maar met 4 ringen ertussen zit ie wel weer). Nog niets gereden, maar als ik 'm achter inveer dat hoor ik de schokbrekers (klinkt pneumatisch) en danst ie erg vrolijk omhoog en daarna nog even iets terug. Heb zo 't idee dat deze Monroe's niet geschikt zijn, of wel?
Joris II heeft nog een rare eigenschap: z'n rechterachterkant staat ca 2 cm lager dan links. Hoe kan dat verholpen worden? Kwestie van stellen met zwingarmdingen? Of moet de torsie-staaf een tikje strakker?
En ie loopt niet lekker, en er zijn een paar klepveren gebroken, en de bobine lekt schokjes op de condensator, en iemand heeft er een deuk in gereden in de sneeuw.... maar de bodem is zo mooi nog!
Groeten,
Ate
De wegligging van Joris II was zo slap als een vaatdoek, vervaarlijk dansend op de snelweg. Hij was goed uitgelijnd volgens de Kwikfit. Maar bij 110 begon 't rechterachterwiel te trillen. Dus dacht ik dat de schokbrekers (achter) aan vervanging toe waren.
Ik heb nu voor Joris II nieuwe schokbrekers achter gekocht bij Raydo in Amsterdam. Monroe 2577. Standaard volgens http://www.hbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar hier http://www.renault4.co.uk/tech-dampers.htm staat een verhaal in't engels dat oliegevulde schokbrekers niet geschikt zijn als de schokbrekers horizontaal liggen. Ik heb ze er nu onder zitten (bij eentje de schroefdraad dol gedraaid, maar met 4 ringen ertussen zit ie wel weer). Nog niets gereden, maar als ik 'm achter inveer dat hoor ik de schokbrekers (klinkt pneumatisch) en danst ie erg vrolijk omhoog en daarna nog even iets terug. Heb zo 't idee dat deze Monroe's niet geschikt zijn, of wel?
Joris II heeft nog een rare eigenschap: z'n rechterachterkant staat ca 2 cm lager dan links. Hoe kan dat verholpen worden? Kwestie van stellen met zwingarmdingen? Of moet de torsie-staaf een tikje strakker?
En ie loopt niet lekker, en er zijn een paar klepveren gebroken, en de bobine lekt schokjes op de condensator, en iemand heeft er een deuk in gereden in de sneeuw.... maar de bodem is zo mooi nog!
Groeten,
Ate