Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Maaike Hilk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za apr 17, 2010 7:03 pm
- Locatie: Weesp
Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een Renault 4 TL uit 1990. Hij rijdt prima, alleen zit er op de olievuldop heel veel witte prut. In het vat van de koelvloeistof komen er bubbeltjes omhoog als ik stationair gas geef. Ik denk dat de koppakking kapot is. Weet iemand of dit ook echt het geval is, voordat ik een nieuwe koppakking er op ga zetten?
Verder heb ik nog een vraag: welke vraagbaak heb ik nodig voor deze 4 uit 1990?
Groet,
Maaike.
Sinds kort heb ik een Renault 4 TL uit 1990. Hij rijdt prima, alleen zit er op de olievuldop heel veel witte prut. In het vat van de koelvloeistof komen er bubbeltjes omhoog als ik stationair gas geef. Ik denk dat de koppakking kapot is. Weet iemand of dit ook echt het geval is, voordat ik een nieuwe koppakking er op ga zetten?
Verder heb ik nog een vraag: welke vraagbaak heb ik nodig voor deze 4 uit 1990?
Groet,
Maaike.
CECI N'EST PAS UNE VOITURE... C'EST UN ART DE VIVRE
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
@Maaike
Is het systeem goed ontlucht? Als dat zo is moet je eens bij stilstaande koude motor enkele keren in de bovenste slang van de radiator kijpen. Je ziet dan hoogswaarschijnlijk dat het borrelt in het expansievat.
Start dan de motor en kijk of er nog steeds bubbeltjes (is gasbelletjes) omhoog komen.
Als dat zo is kan de koppakking inderdaad defect zijn. Je merkt dan overigens ook dat de druk in het systeem toeneemt en na enige tijd de overdrukklep van het expansievat opent.
Als vraagbaak kun je het best een Haynes kopen (bv bij de boetiek of op matktplaats)
vr gr Fons
Is het systeem goed ontlucht? Als dat zo is moet je eens bij stilstaande koude motor enkele keren in de bovenste slang van de radiator kijpen. Je ziet dan hoogswaarschijnlijk dat het borrelt in het expansievat.
Start dan de motor en kijk of er nog steeds bubbeltjes (is gasbelletjes) omhoog komen.
Als dat zo is kan de koppakking inderdaad defect zijn. Je merkt dan overigens ook dat de druk in het systeem toeneemt en na enige tijd de overdrukklep van het expansievat opent.
Als vraagbaak kun je het best een Haynes kopen (bv bij de boetiek of op matktplaats)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Maaike Hilk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za apr 17, 2010 7:03 pm
- Locatie: Weesp
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Als vraagbaak kan ik er eentje van Olieslager kopen. Ik weet alleen niet of de vraagbaak bij mijn auto past.
Typenummer van de motor: C1CC7/08
Op het plaatje in het motorruimte: YO18730
De auto komt uit 1990 en is dus gemaakt in Joegoslavie.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Groet,
Maaike.
Typenummer van de motor: C1CC7/08
Op het plaatje in het motorruimte: YO18730
De auto komt uit 1990 en is dus gemaakt in Joegoslavie.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Groet,
Maaike.
CECI N'EST PAS UNE VOITURE... C'EST UN ART DE VIVRE
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
dat die in joego is gemaakt is geen probleem
zal geen groot verschil inzitten
standaard vraagbaak van Olyslager voldoet, kun je veel uithalen
zal geen groot verschil inzitten
standaard vraagbaak van Olyslager voldoet, kun je veel uithalen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Je hebt de 956cc motor, die hebben dezelfde gegevens als de 1108 GTL motor, dus niet van de oude TL die in Olyslager beschreven wordt..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Maaike Hilk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za apr 17, 2010 7:03 pm
- Locatie: Weesp
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Dank je voor de reactie.
Heb net de cilinderkop laten vlakken en moet aan het monteren gaan.
Ik zoek de volgende gegevens:
* aanhaalmoment cilinderkop
* volgorde aantrekken kopbouten
* kleppenspeling in/uitlaat
* voorontsteking
* contactpunten lichthoogte en dwell%
* bougiepunten speling
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Maaike
Heb net de cilinderkop laten vlakken en moet aan het monteren gaan.
Ik zoek de volgende gegevens:
* aanhaalmoment cilinderkop
* volgorde aantrekken kopbouten
* kleppenspeling in/uitlaat
* voorontsteking
* contactpunten lichthoogte en dwell%
* bougiepunten speling
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Maaike
CECI N'EST PAS UNE VOITURE... C'EST UN ART DE VIVRE
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
klepspeling inlaat: 0,15Maaike Hilk schreef:Dank je voor de reactie.
Heb net de cilinderkop laten vlakken en moet aan het monteren gaan.
Ik zoek de volgende gegevens:
* aanhaalmoment cilinderkop
* volgorde aantrekken kopbouten
* kleppenspeling in/uitlaat
* voorontsteking
* contactpunten lichthoogte en dwell%
* bougiepunten speling
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Maaike
klepspeling uitlaat: 0,20
tuimelt - stellen
4 - 1
3 - 2
1 - 4
2 - 3
volgorde:
vliegwielzijde - distributiezijde
9 3 1 6 8
7 5 2 4 10
bougies van NGK staan standaard goed
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Maaike Hilk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za apr 17, 2010 7:03 pm
- Locatie: Weesp
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Bedankt voor deze gegevens.
Weet je misschien ook het aanhaalmoment van de cilinderkop?
Maaike.
Weet je misschien ook het aanhaalmoment van de cilinderkop?
Maaike.
CECI N'EST PAS UNE VOITURE... C'EST UN ART DE VIVRE
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
5,5 - 6 kgm (41 - 45 ft.lb)
in 3 x opbouwen naar deze kracht (2-4-6)
in 3 x opbouwen naar deze kracht (2-4-6)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Maaike Hilk
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za apr 17, 2010 7:03 pm
- Locatie: Weesp
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
Bedankt Mark!
Morgen als ik meer spulletjes heb van de club ga ik er meteen mee bezig!
Groet,
Maaike.
Morgen als ik meer spulletjes heb van de club ga ik er meteen mee bezig!
Groet,
Maaike.
CECI N'EST PAS UNE VOITURE... C'EST UN ART DE VIVRE
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Kapotte koppakking (?) en vraagbaak
veel s6 ermee
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl