achteras swingarm bevestiging
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
achteras swingarm bevestiging
Aangezien mijn hobby project alweer veel te lang loopt zit ik met veel teveel losse onderdelen. nou heb ik de achteras klaar liggen om te monteren maar moeten de swingarm ophangingen er nog aan. De oude liggen er al veel te lang af en uiteraard heb ik niet meer de gegevens hoe de oude er op zaten. Nou probeer ik dat te bepalen en heb ik de achteras met enkele bouten onder het chassis hangen en de schokbrekers er tijdelijk tussen gezet. Als de schokbrekers op hun minimale stand staan en ik meet en bereken dan kan de hele boel zo'n 36 graden verdraaien voordat de aanslagrubbers tegen de carrosserie aan komen. Is de swingarm ophanging nou spanningsvrij als de schokbrekers helemaal in zijn of moeten ze er met een positieve of negatieve voorspanning t.o.v. de draaihoek hebben?
Laatst gewijzigd door p304c op zo mar 21, 2010 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Re: achteras swingarm bevestiging
Als je deze hoek bedoel dan kan ik die morgen wel voor je meten.
Re: achteras swingarm bevestiging
yep dat bedoel ik. nou heb ik gegoten zwingarmen maar als je mij een beetje een reverentie kan geven van b.v. de boutgaten t.o.v. elkaar dan moet daar toch een goede hoek uit te halen zijn.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Re: achteras swingarm bevestiging
Morgen heb je ze, ik heb geen gradenboog maar ik teken een mal die kun je uitprinten, knippen en er tegen aan houden.
Ik zal het gelijk op mijn site zetten voor lotgenoten
Ik zal het gelijk op mijn site zetten voor lotgenoten
Re: achteras swingarm bevestiging
@diede
De torsiestaven zorgen voor de vering. De siletblocks alleen maar voor de ondersteuning. Eigenlijk hebben ze een behoorlijk werkgebied: Van rijstand naar maximaal ingeveerd [tot [/b] als je hem op de krik zet.
Als je zorg dat hij in de rijstand spanningsvrij is is het volgens mij goed.
In MR 175 zetten ze de achterarm op een vlakplaat op een blokje. Het hart van de as moet 31 mm boven het hart van de remtrommel liggen. Vervolgens nemen ze het rubberlager, houden dat voor de as en brengen dan de voorkant van het silentblockhuis op gelijke hoogte met het hart van de as. Dan tekenen ze de stand van huis tov de as op af en persen de silentblock erop. De afstand van de binnenzijde van het huis tot aan de buitenzijde van de plaat die tegen de balk onder de auto zit is 225 mm.
succes
vr gr Fons
De torsiestaven zorgen voor de vering. De siletblocks alleen maar voor de ondersteuning. Eigenlijk hebben ze een behoorlijk werkgebied: Van rijstand naar maximaal ingeveerd [tot [/b] als je hem op de krik zet.
Als je zorg dat hij in de rijstand spanningsvrij is is het volgens mij goed.
In MR 175 zetten ze de achterarm op een vlakplaat op een blokje. Het hart van de as moet 31 mm boven het hart van de remtrommel liggen. Vervolgens nemen ze het rubberlager, houden dat voor de as en brengen dan de voorkant van het silentblockhuis op gelijke hoogte met het hart van de as. Dan tekenen ze de stand van huis tov de as op af en persen de silentblock erop. De afstand van de binnenzijde van het huis tot aan de buitenzijde van de plaat die tegen de balk onder de auto zit is 225 mm.
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: achteras swingarm bevestiging
Dit is van een eerste 5 die is waarschijnlijk hetzelfde, maar ik kijk het morgen wel even na.
Re: achteras swingarm bevestiging
mooi, het gaat mij inderdaad om de hoek van wat ze hier het buitenste lager noemen.
als die lijnen inderdaad loodrecht horen te staan dan is dat makkelijk te bepalen.
dank je tot zover.
als die lijnen inderdaad loodrecht horen te staan dan is dat makkelijk te bepalen.
dank je tot zover.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Re: achteras swingarm bevestiging
De eerste foto zijn de referentie punten A tenopzichte van B voor de gietijzeren as, de rechter pijl is een verdikking links heb ik de as aan gehouden zie de lijn de as was licht belast zonder koets dus die kun je wel aanhouden, zoals Fons al schreef het komt niet op de honderdste millimeter, kijk wel uit dat je de afstand van het persen (kloppen) op de as voorzichtig doet en de juiste afstand, want je hebt maar een kans anders moet je hem er weer door slijpen.
De drie bouten daarmee kun je de vlucht van de achter wielen stellen 2 stuks hebben een sleuf stel ze zo dat de onderkant van het wiel iets naar buiten staat dan licht de auto beter op de weg.
Dit is de hoek.
Succes!!
De drie bouten daarmee kun je de vlucht van de achter wielen stellen 2 stuks hebben een sleuf stel ze zo dat de onderkant van het wiel iets naar buiten staat dan licht de auto beter op de weg.
Dit is de hoek.
Succes!!
Re: achteras swingarm bevestiging
hier kan een mens wat mee, vanavond zal het wel niks worden maar ik hoop morgenavond eens te kijken hoe dat allemaal gaat uitkomen. hartelijk dank tot zo ver.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Re: achteras swingarm bevestiging
aan de andere kant, we kunnen ook wel wat later eten. dus............ even op het droge gemeten en gecontroleerd als ik de zweihaak instel op jou hoek en deze dan tegen het ophangrubber hou en daarna een grote blokhaak er bij pak zit jou hoek 2° naast loodrecht zoals op het gegeven voorbeeld van de r5. lijkt me duidelijk, hier moet dus uit te komen zijn. hartelijk dank.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen