Wederom een "loodvervanger-vraag""

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116002Bericht hans4 »

Ik zat laatst eens te denken [ kreeg ik wel hoofdpijn van trouwens :lol: ].......

Mijn wagen is van 1985, MAARRRRR....er zit een motor in van 1974.

Moet ik eigenlijk geen loodvervanger gebruiken??

En wat doet dat eigenlijk...smeert het alleen de carb. of is het ook beter voor de verbranding??
Ik word betaald om gek te zijn
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116004Bericht ronny »

hoi hans, loodvervanger zorgt voor een dempend laagje voor je uitlaatklep (niet je achterklep.. ) de in- en uitlaatkleppen stoten tegen de klepzitting als ze sluiten en sluiten je cilinder af tijdens de arbeidslag. loodvervanger doet dus niets in/met je carburateur.
Heel veel 4-tjes rijden rond zonder dat er loodvervanger word gebruikt en dat dure spul is dus wat mij betreft overbodig, maar daar zullen vast en zeker mensen zijn die zweren bij het tegendeel

groetjes
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116005Bericht ap »

Ik rij en eigenlijk altijd zonder loodvervanger en ik heb er geen probleem mee.
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116027Bericht hans4 »

Maar toch, in 1974 zat er toch nog gewoon lood in de benzine??

Zal het dan toch uiteindelijk niet beter zijn voor het motortje??
Ik word betaald om gek te zijn
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116028Bericht Tweety »

Lood zat in de benzine, ten dele als klepsmering en ten dele om het octaan getal te verhogen.... het idee van de klepsmering was dat als er een beschermend laagje om de klep zit, deze niet zo snel zal verbranden... modernere motors maken gebruik van 'geharde' kleppen, en hebben dus geen lood nodig... zou je de kleppen van een viertje op fabrieksspecificatie zetten (15-18) dan kan het zijn dat deze na ongeveer 200.000 km toch verbrand zijn... de meeste mensen stellen ze echter wat losser (20-25) en aangezien er meestal ook wat andere delen gereviseerd moeten worden zo tegen de 280.000 km denk ik eigenlijk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116029Bericht Hanz »

Tweety schreef:Lood zat in de benzine [..] ten dele om het octaan getal te verhogen
Hmm, dat lijkt me chemisch nog niet eenvoudig...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116035Bericht jeffr4 »

Hanz schreef:
Tweety schreef:Lood zat in de benzine [..] ten dele om het octaan getal te verhogen
Hmm, dat lijkt me chemisch nog niet eenvoudig...
Inderdaad voor zover mijn oude hersenen en geheugen het nog toelaat, was het 10 jaar geleden ook al moeilijk een goede loodvervanger ( en een legale) te vinden voor de vervanging van de Tetraethyl Lood(TEL) die men er vroeger indeed om niet alleen een goede ontstekingscontrole (detonatie) klepspelings- smeermiddel en octaan toename te verkrijgen, dus werden er allerlei ijzerverbindingen uitgeprobeerd en problemen, zoals giftig, kanker,minimale octaanverhoging enz... ( Tolueen, MTBE,MMT,Ferrocene enz enz) veel niet meer legaal.

Dus niet alleen voor de oude kleppen..................niet alleen........... lood om oud ijzer :D
Voor de oude motoren gebruiken we Millers Octane Plus en VSP Plus, maar ik geloof niet dat dat nodig is voor een R4 motortje??? Of ehhh
Laatst gewijzigd door jeffr4 op vr mar 19, 2010 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Wederom een "loodvervanger-vraag""

Bericht: # 116037Bericht jeffr4 »

Ik heb ook nog een oude VW kever met nu een moderne T4 motor (1850cc) 2 webers erop en blazen met die hap, maar eerst zat er ook een oude originele T1 motor 1200cc in en konden we die ombouwen, dus niet alleen belastingvrij, maar ook loodje vrij rijden.

Hoe zit dat met de R4 motor???
Plaats reactie