Pagina 1 van 1

Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 6:13 pm
door harmen
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en wil eigenlijk vooral wat informatie inwinnen!

mijn vriendin is helemaal verzot op de R4 en ik zit te denken om haar een keer en R4 kado te geven.
Ik ben zelf ook een fan van oudere auto's. Ik heb een mercedes W123 gehad en er met heel veel plezier in gereden. Verder ben ik nog niet zo lang in het bezit van een auto dus zo veel auto's zijn de revu nog niet gepasseerd.

Nu mijn interesse naar de R4 gaat wil ik graag wat info. Ik ken van de mercedes liefhebbers dat zij en forum hebben en elkaar echt met raad en daad ter zijde staan. er is daar een aankooplijst met punten waarop te letten als je een wagen wil aanschaffen. Is er hier ook zo een lijst aanwezig? waar moet ik op letten als ik een R4 wil aanschaffen? wat zijn de zwakke plekken?

zijn er dealers, handelaars die een goede naam hebben? is er iemand die een R4 heeft staan, hoeft niet in topstaat te zijn.... als hij een paar jaar mee kan zonder noemenswaardige roest dan ben ik tevreden. Het liefste met een oprolbaar zonnedak...

Ik woon in Lichtenvoorde (gelderland/achterhoek) is er hier in de buurt misschien een specialist te vinden?
Ik zag op Marktplaats dat er in wageningen een zaak is die er nogal wat heeft staan.... is dat wat?

waar moet je rekening mee houden als je een R4 in bezit hebt, is het een betrouwbare wagen? + en - punten?
zijn er makkelijk nog onderdelen beschikbaar? ik weet van de mercedes w123, dat je daar gewoon bij de dealer de originele onderdelen nog kan aanschaffen... is dat met de R4 ook? of zijn er voldoende onderdelen in omloop?

ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! het is in elk geval een geweldige wagen! mijn ouders hebben er 1 gehad, mijn schoonouders, mijn tante.... een r4 staat in elk geval op mijn netvlies gebrand!

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 10:10 pm
door Rudolf2
Welkom, ik zou zeggen: begin ergens te lezen. In principe zijn alle antwoorden wel ergens in het forum terug te vinden.
Maar samengevat: zwak punt is de bodem, roestvorming dus. Maar met een lasapparaat is alles te vervangen, en voor een deel zelfs te koop (Arta, Warny).
Bij jou in de buurt zit Wind (in Gaanderen). Hoewel ietwat prijzig komen er niet echt klachten over; ken hem zelf niet.
Qua gebruik: 50.000 vrijwel storingsvrije kilometers in drie jaar tijd. Vergeet daarbij niet dat de autootjes zo tussen de 145.000 en 290.000 km gereden hebben, en 25 jaar oud zijn. Af en toe moet je wel wat onderdeeltjes vervangen, maar alle slijtagedelen zijn gewoon in de automaterialenhandel te koop.
Thuiskomen doe je eventueel zelfs op twee cylinders zoals een andere auto op drie cylinders loopt...
En dan het veerkomfort!!! Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer!

MVG, Rudolf

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 10:23 pm
door R4F6GTX Automaat
Dit forum is een grote familie, met al je vragen kun je hier terecht en hebt meestal binnen het uur wel antwoord...

O ja, welkom...

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 11:09 pm
door deutz
Hallo Harm,welkom op dit te gekke forum!! je hebt trouwens een PB!!

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 11:14 pm
door ap
voor een goede 4 zou ik naar Wind in Gaanderen gaan die heeft regelmatig leuke auto's staan.
en wat betreft Kihon in Wageningen zou ik goed uitkijken wat je doet ik ga er persoonlijk nooit weer heen.

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 11:35 pm
door R4F6GTX Automaat
ap schreef:voor een goede 4 zou ik naar Wind in Gaanderen gaan die heeft regelmatig leuke auto's staan.
en wat betreft Kihon in Wageningen zou ik goed uitkijken wat je doet ik ga er persoonlijk nooit weer heen.
je moet sowieso geluk hebben daarmee. ik ga persoonlijk nooit weer naar Wind...

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 11:42 pm
door deutz
In Wageningen zujn de auto,s niet goedkoop!!!!!! (nono)

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: wo mar 17, 2010 11:46 pm
door R4F6GTX Automaat
Bij een handelaar zijn ze sowieso (te) duur...

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: vr mar 19, 2010 2:27 pm
door harmen
Rudolf2 schreef:Welkom, ik zou zeggen: begin ergens te lezen. In principe zijn alle antwoorden wel ergens in het forum terug te vinden.
Maar samengevat: zwak punt is de bodem, roestvorming dus. Maar met een lasapparaat is alles te vervangen, en voor een deel zelfs te koop (Arta, Warny).
Bij jou in de buurt zit Wind (in Gaanderen). Hoewel ietwat prijzig komen er niet echt klachten over; ken hem zelf niet.
Qua gebruik: 50.000 vrijwel storingsvrije kilometers in drie jaar tijd. Vergeet daarbij niet dat de autootjes zo tussen de 145.000 en 290.000 km gereden hebben, en 25 jaar oud zijn. Af en toe moet je wel wat onderdeeltjes vervangen, maar alle slijtagedelen zijn gewoon in de automaterialenhandel te koop.
Thuiskomen doe je eventueel zelfs op twee cylinders zoals een andere auto op drie cylinders loopt...
En dan het veerkomfort!!! Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer!

MVG, Rudolf
ik begon dus met de verschillende topics te lezen maar kon zo snel niks relevants vinden over onderhoud, betrouwbaarheid en aankooptips, mogelijke slechte kanten waar op te letten bij de aanschaf van een R4....

mocht het zo ver komen dat ik tot aanschaf over ga, dan zoek ik niet een super gave wagen, die prijs ligt gewoonweg te hoog voor een 2e of 3e auto... belangrijk vind ik of er makkelijk aan te sleutelen is en dat de materialen goed verkrijgbaar zijn. Een eventuele aanschaf moet in mijn ogen zo veel mogelijk roestvrij zijn, deuken, krassen e.d mogen aanwezig zijn, mits door normaal gebruik in 25 jaar tijd veroorzaakt... hij hoeft dus niet op en top in concourstaat te verkeren.... de auto zal toch zeer waarschijnlijk regelmatig gebruikt gaan worden en niet in een stalling gaan overwinteren. zo rond de 10.000km per jaar zou toch wel moeten kunnen.... ik vind ook dat een auto technisch makkelijker weer in goede staat te krijgen is dan dat de roestduivel zich genesteld heeft in de wagen en dat je die er weer uit moet zien te krijgen...

zo te zien lijkt dit een levendig forum met enthousiastelingen die met veel plezier anderen ook met raad en daad te wille willen staan.... geweldig!

bedankt voor het welkom, ik ga nog even op het forum verder rondkijken en lezen!

harmen

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: za mar 20, 2010 1:14 am
door deutz
hoi Harmen,ik heb je een PB gesruurd,maar nog geen commentaar gehad.Daar maak ik kenbaar dat ik een auto zoals jij zoekt heb staan. gr.Jan.

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: za mar 20, 2010 10:11 am
door Hanz
harmen schreef:ik begon dus met de verschillende topics te lezen maar kon zo snel niks relevants vinden over onderhoud, betrouwbaarheid en aankooptips, mogelijke slechte kanten waar op te letten bij de aanschaf van een R4....
Hmm, ik kan het mis hebben maar er zijn bij mijn weten niet zoveel topics die NIET over onderhoud, betrouwbaarheid en aankoop gaan ;-)
Ergernis nummer 1 (met stip): rottend metaal. Volgens mij kan je bij de aankoop eigenlijk maar 1 grote fout maken en dat is vergeten naar de langsbalken kijken (dat zijn de draagbalken die onder de dorpels lopen). 9 van de 10 keer zijn die namelijk rot, of bij de kriksteun voor, of (vooral) bij de achterwielophanging. Allemaal te lassen maar redelijk ingrijpend en in mijn ervaring vechten tegen de bierkaai. Dus, aankooptip nummer 1: pak de schroevendraaier, prikken in die balken en alleen kopen als die hard zijn. Plaatwerk is ook vaak rot maar dat is makkelijk te vervangen. Motorisch en technisch zijn viertjes veel beter, en bovendien zit alles simpelweg met schroefjes en boutjes vast, dus als je een beetje handig bent hoef je daar minder aandacht aan te besteden.

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: za mar 20, 2010 2:49 pm
door harmen
deutz schreef:hoi Harmen,ik heb je een PB gesruurd,maar nog geen commentaar gehad.Daar maak ik kenbaar dat ik een auto zoals jij zoekt heb staan. gr.Jan.

ik had je een pb terug gestuurd voordat je deze reactie hebt geplaatst.... niet aangekomen? (ehh)

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: za mar 20, 2010 7:03 pm
door lejeune
Mijn auto wordt momenteel helemaal opgeknapt. Ik heb 'm als 'technisch in orde' met een verse 'Controle Technique' (APK) gekocht. Toen ik 'm uit elkaar haalde om 'm ook cosmetisch weer in orde te maken bleek ie toch wel wat zwakke (lees rotte) plekken te hebben. En als je dan eenmaal begint... enfin: kijk maar eens op de site over de restauratie van m'n R4x4 (op het wereldbolletje klikken)

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: zo mar 21, 2010 8:50 am
door Willem de Zwijger
We zijn hier (nog) niet zo goed georganiseerd dat er een lijst is met dingen waar je op moet letten, maar behalve de al genoemde kokers langs de zijkant, en dan met name voor en achter (zoals op de mooie reportage van Lejeune zo treffend in beeld gebracht) zijn er de achterbalken onder de laadvloer, daar waar de plaat voor de torsieveren bevestigd zitten (ook op die reportage te zien). Dan zijn er nog de voorbalken, die zijn soms ook ongelofelijk slecht terwijl er bij leeftijdsgenoten niets aan de hand kan zijn. Verder moet je erop rekenen dat de remleidingen en bezineleiding slecht kunnen zijn, met name daar waar het rubber zit (want daar trekt het water makkelijk in maar moeilijk weer uit).
Verder nog de bevestigingsranden van voor en achterspatbord. Daarvoor zijn plaatdelen te krijgen.
Motorisch zijn ze vrij solide, de koppeling is vaak het eerst aan de beurt. En de afdichtingen van de krukas en nokkenas.
Voor onderdelen: Je bent zo bij Wind in Gaanderen, er is een clubmagazijn in Loenen, en anders zijn er http://www.franzose.de" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.reno4er.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Zoals boven gezegd, de normale vervangingsdelen zijn prima de luxe nog te krijgen, en anders dus ook goed via de duitse webshops. Ik heb wel eens iets opgevangen over de prijzen voor oude Mercedes onderdelen, daarbij vergeleken is de r4 een reden om vrolijk fluitend door het leven te gaan....

Re: Nieuwe fan?

Geplaatst: zo mar 21, 2010 8:56 pm
door harmen
kijk aan wat een uitgebreid antwoord! bedankt!

misschien een idee om een lijst te gaan ontwikkelen waarmee je zelf een soort van aankoopkeuring kan verrichten mocht je een andere R4 op het oog hebben? waar moet je naar kijken, welke technische en cosmetische plekjes zijn de moeite van het bekijken waard en zorgen eventueel voor afkeur of juist de doorslag om tot aanschaf over te gaan.....

een mercedes zal wel wat duurder zijn ja.... maar ook dat vond ik nog wel meevallen, ook omdat je veel onderdelen in duitsland kan vinden of op de sloop! belangrijk vind ik wel dat de onderdelen nog relatief makkelijk te krijgen/vinden zijn...

ik ga de site even bekijken van lejeune...

gr.