reserve onderdelen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

reserve onderdelen

Bericht: # 115598Bericht ferdinand »

Ik ga van de zomer een tocht door Scandinavië rijden met de R4 (GTL, 1983). Dat wordt zo'n 6000km in 1,5 maand. Ik ga er van uit dat ie dat redelijk zonder problemen moet kunnen. Tot nu toe nog toe heeft de moter het nog nooit afgelaten, ook niet vorige zomer in de Alpen. Ik vraag me alleen af hoe het onderdelen-bestand van R4'tjes in Noorwegen en Zweden is (Ik vermoed dat er daar niet zoveel rondrijden) + het feit dat de dichtsbijzijnde garage soms een paar honderd km verderop is.
Wat zijn onderdelen die het snelst kapot zouden kunnen gaan op zo'n afstand en dus handig zijn om bij me te hebben voor het geval dat (naast een goede ANWB Europa uitbreiding)? Zou een extra reserveband nodig zijn?

Van te voren ga ik hem nog goed onder handen nemen (olie + filter vervangen etc.) en misschien nog naar de garage voor een beurt.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115603Bericht Mark4GTL »

extra lampjes, 2e band ook, dynamo, jerrycan olie & koelvloeistof, v-snaren
basis gereedschap. (steek/ringsleutels schroevendraaiers, ratelset)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115619Bericht R4F6GTX Automaat »

contactpuntjes...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115620Bericht Mark4GTL »

bougies, bougiekabels, verdelerkap, benzinefilter, luchtfilter.

mischien noodpakket ook handig, mocht je in de middle-of-nowhere stil komen te staan.
brandblusser (geen poeder), EHBO trommel
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115624Bericht JoReno »

Dag Ferdinand,

leuk, zo'n reis met een 4GTL door Zweden en Noorwegen. Ik ben afgelopen zomer met mijn Citroën DS (1970) door Frankrijk gereden (3500 km.) en heb mij vooraf dezelfde vraag gesteld, maar behalve het doorsnee boordgereedschap heb ik niets aparts meegenomen. Is ook niet zo vreemd, want in vrijwel elk dorp is er een Citroëngarage. Ik heb overigens geen enkel mankement gehad. Toen ik 1 week thuis was, ging een lekzak kapot, ik zou dat woord niets eens in het Frans hebben kunnen vertalen. Geluk gehad dat het thuis gebeurde.
Wij zij de afgelopen 8 jaar 3 keer in Noorwegen en Zweden geweest:
- De staat van de wegen is goed tot heel goed te noemen, ook al kom je soms nog wel eens een grindweg tegen (vooral in tunnels). Maar om die reden zou ik geen tweede reservewiel meenemen. Natuurlijk zijn de wegen minder goed als je je buiten de normale wegen begeeft (vergelijk dat maar met de Alpen), maar dat kost je niet meteen een band.
- Je moet met verlichting aan rijden, en soms heb je die overdag ook écht nodig als je weer eens een onverlichte tunnel in duikt. Neem dus zeker 4 lampen voor je dimlichten/grootlicht mee.
- Noren en Zweden zijn uiterst vriendelijke en behulpzame mensen, ze helpen je vooruit als je problemen hebt. Noodpakketten in the middle of nowhere? In Noorwegen en Zweden moet je altijd minimaal 1 maaltijd bij je hebben, want soms zijn zelfs winkels dun gezaaid.
- Zoek op Google naar Renaultadressen in Noorwegen en Zweden. Als je een paar contactadressen hebt (o.a. Renaultgarages), kom je een heel eind.
- Zeker een jerrycan benzine meenemen. Je hebt een relatief kleine tank, als je een pomp ziet: stoppen en vol tanken. Olie en koelvloeistof: kans dat je die nodig hebt is niet groter dan in Nederland. En water is er natuurlijk in overvloed!
- Dynamo, contactpunten zou ik wel meenemen. Benzinefilter en luchtfilter: als die recent vervangen zijn, heb je die écht niet nodig. V-snaren zou ik óók meenemen. Al met al waren dat óók de spullen die ik in mijn DS meenam (op de contactpunten na, ik heb 1-2-3 electr. ontsteking).
- Als je nog in de garage komt: kijk even naar de staat van je uitlaat. Als die gaat lekken, is dat minder prettig. Bij twijfel kun je zo'n onderdeel beter preventief vervangen. Want in Noorwegen heb ik (m.u.v. Oslo) nog geen Kwik-Fit gezien.....
- Houd er bij de planning van je routes rekening mee dat je in Noorwegen in de meeste gebieden gemiddeld 50 km.per uur kunt afleggen. Er is altijd wel een tunnel of pont die je moet gebruiken, dat vertraagt je reis (maar dat is helemaal niet erg: de Alpen zijn prachtig -daar komen wij elk jaar- maar vooral Noorwegen is overweldigend mooi)
Behalve wat adviezen over reserve-onderdelen staan er ook wat algemene tips. Wij gaan komende zomer (vanaf eind juni, 3 weken) wéér naar Zweden en Noorwegen (langs oostkust van Zweden naar het noorden en ter hoogte van Trondheim richting Noorwegen, langs de westkust weer terug), maar deze keer niet met een klassieker. Wie weet kom ik je tegen!!
Goede reis!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115635Bericht ap »

je kan altijd even langs Stony Renault in Denemarken rijden die heeft onderdelen genoeg (aangezien de Deense post jaren met F4tjes gereden heeft).
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115665Bericht brecht »

Leuke reis!

van de zomer met een 504 naar Noorwegen geweest. 3 dagen na aankoop vertrokken, behalve gereedschap niets mee genomen... Heerlijke vakantie gehad. Maar goed daar heb jij niet s aan. En al je t beter kan voorbereiden, waarom niet.

Wegen in Noorwegen kunnen wel eens slecht zijn, maar een extra reserveband lijkt me overdreven. Wat de rest ook al zegt: je hele ontstekings-systeem in de back-up is wel handig. evenals een tankje benzine. (als is het maar omdat je dan een wat langere actieradius hebt) en lampjes... die heb je in Nl toch ook altijd bij je?

3 jaar geleden naar Marokko had ik ook nog snaren, schokbrekers, carburateur, filterreinigers, dynamo en bobine mee. 7000 km waarvan in Marokko vele slechte km's maar ik heb niks van al die onderdelen gebruik (voor de eigen auto dan) oftewel: ik zou met een goede gecontroleerde auto vertrekken en niet meer dan normale slijtage onderdelen mee nemen.

hoe je het ook kan zien: al die extra onderdelen zijn ook extra gewicht en daar slijt alles weer harder van... :D
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115668Bericht harbourseal »

Wat ik nog niet langs heb zien komen.
Een goed opgeladen GSM.
Heel belangrijk want als je met Panne komt te staan dan is hulp ver weg.
Heb zelf drie jaar in Zweden gewoond op de Noors Zweedse grens. In de middle of nowhere.
Die telefoon heeft mij een paar keer uit de brand geholpen.

Veel succes op je trip
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115702Bericht ferdinand »

Bedankt voor alle reacties en tips! Daar zal het in ieder geval niet aan liggen.

Ik zal tzt een selectie maken uit alle genoemde dingen. Een jerrycan voor extra benzine had ik zelf al bedacht. Het eea hangt ook af van hoe de R4 er over een paar maanden aan toe blijkt te zijn.

We gaan van 10 juli tot eind augustus/begin september weg. Via de oostkust van Zweden naar het noorden, bij Luleå buigen we af naar de bergen waar we een paar flinke trektochten gaan maken. Dan naar de Lofoten en via Oslo weer naar beneden. We kennen vrij veel mensen in Zweden en spreken zelf ook Zweeds dus dat scheelt al weer, mochten we problemen krijgen.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115703Bericht JoReno »

ferdinand schreef:Via de oostkust van Zweden naar het noorden, bij Luleå buigen we af naar de bergen waar we een paar flinke trektochten gaan maken. Dan naar de Lofoten en via Oslo weer naar beneden
Dan komen wij elkaar dus niet tegen! Je rijdt als het ware achter ons aan! Lofoten was aanvankelijk nog de bedoeling, maar daar zijn 3 weken gewoon te kort voor.
Véél plezier in de vier,
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: reserve onderdelen

Bericht: # 115714Bericht Erik »

Ben afgelopen jaar naar zweden geweest 5000 km zonder zorgen! Ach en ook daar heb je garages internet en post. Banden etc ...ik vind dat wel ver gaan. Gewoon je basis dingen contactpuntjes wat gereedschap. Op zich rijdt je veel dus problemen zijn dan vaak wat minder. lange afstanden lekker warm. Wat betreft die uitlaat vond ik nog wel scherp. Ik zou de auto een beurtje geven inclusief koelwater.

Verder gewoon karren. (love)
Project rodeo6b schiet op.
Plaats reactie