Pagina 1 van 1

Dynamo vraagje

Geplaatst: do feb 11, 2010 6:34 pm
door marco
Mijn 514012c ducellier dynamo wordt slecht. Ik zie alleen de valeo 433446 voor de GTL nieuw
aangeboden (152 euro).
-Zijn deze 2 uitwisselbaar, qua bevestiging en stekkers?

Marco

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: do feb 11, 2010 8:52 pm
door ap
ja

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: do feb 11, 2010 9:49 pm
door RVIER
@marco

Wat wordt er slecht aan je dynamo?
Een nieuw voorlager (6203-RS) kost 10 euri, nieuwe borstels ook zoiets

vr gr Fons

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: do feb 11, 2010 10:31 pm
door marco
Heb al 3/4 jaar last van af en toe flikkerend laadlampje, maar hij laad de accu nog wel.
Deze week op de snelweg in de sneeuw blower aan, lampen aan; in een ritmisch tempo lampen
zwak/normaal, idem dashboard verlichting. Laadlampje is is nu ook meer aan als uit.
Starten ed geen probleem. Het is nog de originele dynamo uit 83. Ik heb geinformeerd voor revisie
"rond de 100 euro", dan overweeg ik eerder een nieuwe. Zelf aan klooien zie ik vooralsnog niet zitten..

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: vr feb 12, 2010 11:31 am
door hans4
Ik had laatst ook problemen en toen lag het aan de spanningsregelaar :roll:

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: vr feb 12, 2010 1:53 pm
door JoReno
Zwak/sterk doet inderdaad denken aan een defecte spanningsregelaar. Bij de mijne (R4GTL 1985) zit de spanningsregelaar in de dynamo ingebouwd. Ik zou niet meteen en zonder meer uitgaan van een defecte dynamo. Die conclusie trok ik laatst óók: het rode accu-lampje bleef branden, en de laadstroom was niet groter dan de spanning die op de accu stond (met andere woorden: hij laadde niet meer bij). Alle draadjes rondom de dynamo getest: alles goed.Dus is het de dynamo (dacht ik). Dynamo vervangen (door een aantoonbaar goed werkend exemplaar), maar het probleem was NIET opgelost. Dezelfde verschijnselen. Wéér alles gecontroleerd (met name bedrading en zekeringen). Pas bij een derde grondige controle bleek het koperen klemmetje van één van de zekeringen minimaal gescheurd te zijn. Zekering zat dus wél klem, maar op een andere plek was er dus een onderbreking. Gesoldeerd, rode acculampje meteen uit, oude én nieuwe dynamo werkten bij nader inzien allebei perfect!!
Ooit heb ik geleerd dat een dynamo het doet.....of niet. En 'soms doen en soms niet' is meestal niet iets van de dynamo zelf. Maar die ingebouwde spanningsregelaar maakt het wel wat complexer.
Wat betreft een nieuwe dynamo: voor pakweg 45 euro koop je een goede gebruikte........tuurlijk, gaat mogelijk wat minder lang mee........maar je kunt 3 gebruikte kopen voor de prijs van 1 nieuwe! En nee, de mijne is niet te koop, die houd ik als reserve.

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: za feb 13, 2010 3:01 am
door Tweety
JoReno schreef:.
Wat betreft een nieuwe dynamo: voor pakweg 45 euro koop je een goede gebruikte........tuurlijk, gaat mogelijk wat minder lang mee........maar je kunt 3 gebruikte kopen voor de prijs van 1 nieuwe! .
Nadeel is natuurlijk dat je 'm dan 3 keer moet vervangen, en dat is best wel wat werk ...

Re: Dynamo vraagje

Geplaatst: za feb 13, 2010 11:46 am
door JoReno
Het is een werk van niks, en de kans dat je dit nóg 2 keer moet doen is niet zo groot.
Intentie van mijn tekst was natuurlijk een andere: nieuw dynamo's zijn best duur, gebruikte dynamo is een betaalbaar alternatief.
Marco. doe er je voordeel mee!
JoReno