Pagina 1 van 3

A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 1:59 am
door deutz
Vandaag mijn a_frame klaar en aan de r4 gemaakt voor een proefritje achter de auto van de buurman. Is gewoon spookachtig!!werkt perfect,maar na enige bochten,de laatste wat scherper genomen, begonnen de voorwielen flink heen en weer te zwaaien.de trekauto gestopt,verder gereden en niets meer aan de hand.De volgende nogal scherpe bocht hetzelfde,weer hevige stuuruitslag naar links en rechts,was in de spiegel goed te zien.Normaal rijdend met wat flauwe bochten en een rotonde niets aan de hand.iemand al eens meegemaakt? ik ben benieuwd wat de oorzaak kan zijn!gr.Jan.

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 2:46 am
door Tweety
Ik snap niet precies waar je het over hebt ...?? (uhh)

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 2:24 pm
door JoReno
Tweety schreef:Ik snap niet precies waar je het over hebt ...?? (uhh)
Even gokken......zo'n frame dat je aan de voorkant van je auto vastmaakt zodat je hem 'als aanhanger' mee op vakantie kunt nemen om er vervolgens lekker mee in Frankrijk te kunnen rijden? Zie je nog wel eens bij een Fiat 500, of een 2CV ('n triangel). Smart-eigenaren doen het anders: die parkeren hun Smart achterin de camper (nw) .
JoReno

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 2:33 pm
door deutz
Klopt,het a-frame wordt ook wel Triangel genoemd.maak je voor aan je auto vast en de koppeling (zelfde als van een aanhanger) doe je bij de trekkende auto op de kogel. Snappie?

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 3:01 pm
door jeffr4
Zoiets? (uhm)
Afbeelding

I love pics, visualiseren, kijk ook alleen maar plaatjes,strips enz

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 3:07 pm
door deutz
helemaal goed! Dus na een bocht,b.v. rechts gaan de wielen vanzelf weer naar links naar de rechtuitstand, maar ze gaan verder,dus echt naar links en dan ook gelijk weer naar rechts, de middenstand vliegt-ie doorheen! de auto gestopt,daarna verder gereden en niets meer aan de hand,tot de volgende bocht! maar stapvoets rijden bij het uitkomen van de bocht is er niets aan de hand. rarararara................. :roll: !!

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 5:12 pm
door Mark4GTL
zit je stuurhuis goed vast?
zijn alle fusees gemonteerd en vast?

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 5:26 pm
door deutz
mijn r4 is dagelijks in gebruik en in top conditie!!tijdens normaal rijden nergens last van!

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 5:39 pm
door Mark4GTL
ok, auto is goed uitgelijnd?
A-frame is verder ook niet scheef aan de r4 bevestigd? dat b.v. links langer is dan rechts of andersom?

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 8:59 pm
door JoReno
Als het A-frame is bevestigd zoals op de foto (vast aan het chassis), dan kan het niet anders als dat dit NIET werkt. Maar ik kan het niet uitleggen. Het heeft volgens mij te maken met 'torderen', met 'wringen' waardoor de wielen gaan zwalken. Zal wetenschappelijk wel te onderbouwen zijn, maar dat kan ik niet. Heeft met krachten te maken.Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :oops: , maar gezien de verschijnselen denk ik dat ik het bij het rechte eind heb. Je hoeft het dus niet te zoeken in de stuurinrichting of andere onderdelen van je R4, die zullen wel in orde zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: een lange aanhangwagen (als voorbeeld) heeft aan de voorkant soms meesturende wielen, en die driehoek (dissel, linker wiel, rechter wiel) vormt één geheel. Wat denk je wat er gebeurt als die driehoek één geheel vormt met de aanhangwagen zelf (dat is blijkbaar jouw constructie) en de voorste wielen zelf hun weg moeten zoeken (dus niet verbonden zijn middels een vaste as) ? Die zwalken dan net zo erg. Ook al heeft jouw R4 géén vaste as maar wél nog een stuurinrichting, die laatste houdt de voorwielen niet in de gewenste stand. Krachten!! Einde uitleg.
Kijk eens even op http://www.advdhorst.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (2CV-specialist). Op zijn site zie je een triangel voor een 2CV, en voor zover ik weet wordt die bevestigd aan de draagarmen (en niet aan het chassis).
Ben benieuwd naar reacties.
JoReno

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 9:14 pm
door Mark4GTL
heb ook nog een bestandje ergen staan

http://www.mijnrenault4.nl/Divers/triangelogie.doc

stukje regelgeving

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 9:43 pm
door dick holtrop
ik noem het een triangel, de triangel van de foto is toevallig van mij zelf.

af en toe heb ik ook meegemaakt dat de auto vreemd gaat slingeren en bonken. altijd bij lage snelheden
ik rem dan vaak weer even af tot stilstand en doe weer een nieuwe poging.

het gebeurt altijd nadat je de triangel hebt vastgemaakt. de wielen staan dan vaak nog net niet in de juiste
positie, wanneer je te snel weg rijdt gaan de wielen te snel zoeken naar het juiste moment en schiten daar vervolgens door heen, daarna willen de wielen dit weer gaan doen etc etc

gewoon bij de start heel langzaam vaart maken, zodra je eenmaal je juiste stand hebt, kun je overal
stoppen en optrekken, de wielen staan namelijk dan altijd in de juiste positie.

ik vermoed dat het heeft te maken met de snelheid die de wielen draaien. hoe snelle wielen draaien
hoe moeilijker het is om ze uit hun beweging te krijgen.

ik heb er wel eens 140 km/h mee gereden en je merkt niet eens dat de r4 er achter zit.

dit jaar gaat de r4 mee achter de camper naar zwitserland.

vrgr dick

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 9:52 pm
door lordje
Stuurdemper monteren?

Re: A-frame

Geplaatst: zo jan 31, 2010 11:38 pm
door jeffr4
Moet toch kunnen zou je zeggen, al plaats je een triangel aan het chassis, ik heb me laten vertellen, dat door de stand van de fusee's de wielen gewoon meedraaien (achterover?) en je hebt uiteraard je trekhaakkogel als draaipunt?? Blijft vreemd.
Hier nog een voorbeeld, waarbij de triangel met straps wordt vastgemaakt (tegen)aan de draagarmen, lijkt mij ten aanzien van de stand van de wielen een goede oplossing.Zo te zien is deze manier van bevestigen ook eenvoudig, de triangel tegen en op de rand van de draagarmen zetten, de strap in de onderste oog plaatsen, de strap wordt geleid boven het frame en vaststrappen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: A-frame

Geplaatst: ma feb 01, 2010 12:49 am
door deutz
Dick,jouw verklaring klinkt mij het aannemelijkst,dus jij hebt het zelfde ervaren als ik.kan er mee leven,als je het weet is er niets aan de hand! jeffr4,de foto,s van de door jouw getoonde triangel zijn hetzelfde als wat ik gecontrueerd heb!!voor mijn r4 vaste punten aan verzwaarde bumpersteunenvia dwarsbalk waar mijn triangel aan komt,voor andere auto,s heb ik hulpstukken gemaakt voor aan mijn triangel,die kunnen aan het voorterrein oid van de te trekken auto. Daar moet ik nog een proefrit mee maken. In het verleden waren er ook aanhangers met fusee besturing en een triangel,werkte ook goed!