Pagina 1 van 2
modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: ma jan 25, 2010 2:16 pm
door ronny
hoihoi, op pag.249 van het Kluwer handboek figuur 12.18 (modificatie aan het benzinesysteem v.d.Zenith 28IF) staat bij nr. 7 : gecalibreerde opening
heeft iemand een idee hoe groot dat gaatje is ?
én is dit de oplossing voor startproblemen bij een warme motor die niet makkelijk aanslaat als ie een tijdje /20 minuten stilstaat ? Dan moet ik namelijk heel lang doorstarten voordat ie aanslaat
groetjes, ronny
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di jan 26, 2010 12:16 am
door RVIER
@ronny,
modificatie heb ik ook gemaakt. Het gaatje moet heeeel klein zijn. Kleiner dan o,5 mm.
Het gaat er eigenlijk alleen om dat de druk na de pomp en voor de carburateur wordt afgebouwd. Ik heb een stukje remleiding aan een kant dichtgeknepen zodat ik er met moeite een beetje door kan blazen
vr gr Fons
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di jan 26, 2010 9:37 am
door Willem de Zwijger
Vergeef me de luiheid, maar waar zit die restrictie?
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di jan 26, 2010 11:28 am
door ronny
@ willem, de restrictie zit dus in 1 van de t-stukjes
@ fons: bedankt voor de reactie, hier ga ik maar eens werk van maken
groetjes, ronny
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di jan 26, 2010 9:02 pm
door Willem de Zwijger
Ik zie het plaatje voor het eerst, bij mij zit het in ieder geval niet zo.
En op pg 251, hfdst 12.8 par 3 lees ik: Bij oudere modellen kan het mogelijk zijn dat de motor moeilijk bij warm weer is te starten nadat deze 10 - 30 minuten heeft stilgestaan bla bla bla en daarvoor moet je dan die modificatie aanbrengen. Dus je boft!
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: wo jan 27, 2010 1:46 pm
door Rik H.
Ik heb mijn instructieboekje eens erbij gepakt en lees op blz 32 het volgende over het starten met warme motor:
"Warme motor: gebruik de choke niet maar druk het gaspedaal onder het starten geheel in.
Bepaalde typen hebben een middenstand van de choke (zwaar punt). Gebruik deze stand voor het starten van een half warme motor in de winter of de koude moor in de zomer."
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: vr jan 29, 2010 12:40 am
door RVIER
@Rik H
Het beschreven probleem is een oplossing voor het overstromen van de vlotterkamer, als gevolg daarvan verzuipt te motor omdat via de sproeier de benzine de motor inloopt.
Je instructie boekje beschrijft dit geval niet.
vr gr Fons
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: vr jan 29, 2010 9:47 am
door Willem de Zwijger
Dus het idee is: warmte leidt tot verdamping in de benzineleiding --> dampbel. Deze neemt veel meer ruimte in dan toen-de-dampbel-nog-vloeibaar-was waardoor de druk in de leiding tussen de pomp en de carb fors toeneemt en benzine dwars door de vlotternaald-afdichting heen geduwd wordt waardoor de vlotterkamer overstroomt.
De bypass leiding met restrictie zorgt er dan voor dat benzine weg kan naar leiding voor de pomp (waardoor er uiteindelijk benzine terug geduwd wordt in de tank) waardoor de druk niet hoog genoeg meer kan oplopen om door de vlotternaaldafdichting heen te komen. Klopt toch?
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: vr jan 29, 2010 11:29 pm
door deutz
Ik dacht al,waar gaat die overtollige benzine naar toe,nu snap ik het!

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: za jan 30, 2010 12:37 am
door Tweety
Toch wel mooi, ik ken het probleem niet (hoewel die ouwe van m'n moeder had 't vroeger wel dacht ik...) maar ik vind de oplossing wel elegant...
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: zo jan 31, 2010 6:10 pm
door ronny
het blijft natuurlijk wel een beetje vreemd:
- er zijn toch heel veel R4-tjes met een Zenith 28IF-carburateur dus zou je verwachten dat ze allemaal dat probleem hebben
> zou dus verwachten dat er in het magazijn een hele zooi van die T-stukjes zouden liggen mét restrictie
> zou je toch her en der ,onder de motorkap kijkend op een gemiddelde clubdag,
die leidinkjes moeten zien
maar dat is dus niet zo
? is het dat sommige van die vlotternaalden niet goed (genoeg) zijn en als je er dus een andere indraaid het probleem ook is opgelost ? en je die hele modificatie dus niet hoeft te installeren ?
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di feb 02, 2010 9:51 pm
door Dolf
Dag Ronny,
Dat zal het probleem denk ik niet oplossen, ik heb namelijk vorig jaar een revisiesetje in mijn carburateur gedaan en het probleem was hierna niet verholpen.
Zelf zit ik er ook wel eens over te denken om deze modificatie te gaan maken, alleen werkt het weer en de daarbij horende zin nog niet helemaal mee.
Het restrictiegaatje moet zoals Fons al zij erg klein zijn. Net genoeg om zijn druk kwijt te raken. Als je het gaatje te groot maakt pomp je de benzine namelijk regelrecht terug naar de invoerleiding van de brandstofpomp.
Dolf
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: di feb 02, 2010 11:27 pm
door RVIER
@dolf,
Het restrictiegaatje moet zoals Fons al zij erg klein zijn. Net genoeg om zijn druk kwijt te raken. Als je het gaatje te groot maakt pomp je de benzine namelijk regelrecht terug naar de invoerleiding van de brandstofpomp.
Het is nog erger. Pompen kunnen niet tegen een grot lek aan de aanzuigkant.
Ik heb overigens wel eens een benzinepomp gezien met een retouraansluiting op het pomphuis, inderdaad ook met een minuscuul gaatje
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: do feb 04, 2010 12:10 am
door deutz
benzinepompen met een retour erop zijn veel voorkomend! dan bij degene die nog een mechanische pomp hebben,is bijna allemaal electrisch,en vaak ook in de tank!
Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer
Geplaatst: za feb 27, 2010 2:21 pm
door ronny
donderdag dan eindelijk 2 t-stukjes gevonden en die bypass gemaakt doormiddel van een dichtgeknepen stukje koperleiding ( 1/4 inch) ik kon er nog net een beetje lucht doorheen blazen, wat opviel na montage is dat de benzine met stoten het benzinefilter ingespoten dus dacht ik dat het ok werkte maar nee dus,
na enkele kilometers viel de motor stil maar starte gelijk weer maar een dag later ging het alsnog fout, wel aanslaan maar niet meer dan dat, dus carburateur open en het vlotterbakje was bijna leeg.
Conclusie : de doorlaat in m'n restrictie is te groot, de voorgestelde 0,5 mm doorlaat is dus al veel te groot !
omdat ik toch echt wel wilde kunnen rijden de hele boel er weer maar vantussen gehaald en rijden, maar hoe nu verder, ik ga in ieder geval een kraantje bij de restrictie zetten zodat ik de hele bypass kan afsluiten en niet weer aan de kant van de weg sta en die restrictie moet echt heel klein zijn , een 0,5 mm is veel te groot
fijn weekend,ronny