modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114190Bericht ronny »

hoihoi, op pag.249 van het Kluwer handboek figuur 12.18 (modificatie aan het benzinesysteem v.d.Zenith 28IF) staat bij nr. 7 : gecalibreerde opening

heeft iemand een idee hoe groot dat gaatje is ?
én is dit de oplossing voor startproblemen bij een warme motor die niet makkelijk aanslaat als ie een tijdje /20 minuten stilstaat ? Dan moet ik namelijk heel lang doorstarten voordat ie aanslaat

groetjes, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114209Bericht RVIER »

@ronny,

modificatie heb ik ook gemaakt. Het gaatje moet heeeel klein zijn. Kleiner dan o,5 mm.
Het gaat er eigenlijk alleen om dat de druk na de pomp en voor de carburateur wordt afgebouwd. Ik heb een stukje remleiding aan een kant dichtgeknepen zodat ik er met moeite een beetje door kan blazen

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114216Bericht Willem de Zwijger »

Vergeef me de luiheid, maar waar zit die restrictie?
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114218Bericht ronny »

@ willem, de restrictie zit dus in 1 van de t-stukjes

@ fons: bedankt voor de reactie, hier ga ik maar eens werk van maken

groetjes, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114231Bericht Willem de Zwijger »

Ik zie het plaatje voor het eerst, bij mij zit het in ieder geval niet zo.
En op pg 251, hfdst 12.8 par 3 lees ik: Bij oudere modellen kan het mogelijk zijn dat de motor moeilijk bij warm weer is te starten nadat deze 10 - 30 minuten heeft stilgestaan bla bla bla en daarvoor moet je dan die modificatie aanbrengen. Dus je boft!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 659
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114251Bericht Rik H. »

Ik heb mijn instructieboekje eens erbij gepakt en lees op blz 32 het volgende over het starten met warme motor:

"Warme motor: gebruik de choke niet maar druk het gaspedaal onder het starten geheel in.

Bepaalde typen hebben een middenstand van de choke (zwaar punt). Gebruik deze stand voor het starten van een half warme motor in de winter of de koude moor in de zomer."
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114294Bericht RVIER »

@Rik H

Het beschreven probleem is een oplossing voor het overstromen van de vlotterkamer, als gevolg daarvan verzuipt te motor omdat via de sproeier de benzine de motor inloopt.

Je instructie boekje beschrijft dit geval niet.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114298Bericht Willem de Zwijger »

Dus het idee is: warmte leidt tot verdamping in de benzineleiding --> dampbel. Deze neemt veel meer ruimte in dan toen-de-dampbel-nog-vloeibaar-was waardoor de druk in de leiding tussen de pomp en de carb fors toeneemt en benzine dwars door de vlotternaald-afdichting heen geduwd wordt waardoor de vlotterkamer overstroomt.
De bypass leiding met restrictie zorgt er dan voor dat benzine weg kan naar leiding voor de pomp (waardoor er uiteindelijk benzine terug geduwd wordt in de tank) waardoor de druk niet hoog genoeg meer kan oplopen om door de vlotternaaldafdichting heen te komen. Klopt toch?
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114320Bericht deutz »

Ik dacht al,waar gaat die overtollige benzine naar toe,nu snap ik het! (nw)
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114331Bericht Tweety »

Toch wel mooi, ik ken het probleem niet (hoewel die ouwe van m'n moeder had 't vroeger wel dacht ik...) maar ik vind de oplossing wel elegant...
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114414Bericht ronny »

het blijft natuurlijk wel een beetje vreemd:

- er zijn toch heel veel R4-tjes met een Zenith 28IF-carburateur dus zou je verwachten dat ze allemaal dat probleem hebben :o

> zou dus verwachten dat er in het magazijn een hele zooi van die T-stukjes zouden liggen mét restrictie :wink:

> zou je toch her en der ,onder de motorkap kijkend op een gemiddelde clubdag,
die leidinkjes moeten zien :wink:

maar dat is dus niet zo :-?

? is het dat sommige van die vlotternaalden niet goed (genoeg) zijn en als je er dus een andere indraaid het probleem ook is opgelost ? en je die hele modificatie dus niet hoeft te installeren ?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114493Bericht Dolf »

Dag Ronny,

Dat zal het probleem denk ik niet oplossen, ik heb namelijk vorig jaar een revisiesetje in mijn carburateur gedaan en het probleem was hierna niet verholpen.
Zelf zit ik er ook wel eens over te denken om deze modificatie te gaan maken, alleen werkt het weer en de daarbij horende zin nog niet helemaal mee.
Het restrictiegaatje moet zoals Fons al zij erg klein zijn. Net genoeg om zijn druk kwijt te raken. Als je het gaatje te groot maakt pomp je de benzine namelijk regelrecht terug naar de invoerleiding van de brandstofpomp.

Dolf
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114502Bericht RVIER »

@dolf,
Het restrictiegaatje moet zoals Fons al zij erg klein zijn. Net genoeg om zijn druk kwijt te raken. Als je het gaatje te groot maakt pomp je de benzine namelijk regelrecht terug naar de invoerleiding van de brandstofpomp.
Het is nog erger. Pompen kunnen niet tegen een grot lek aan de aanzuigkant.

Ik heb overigens wel eens een benzinepomp gezien met een retouraansluiting op het pomphuis, inderdaad ook met een minuscuul gaatje
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 114529Bericht deutz »

benzinepompen met een retour erop zijn veel voorkomend! dan bij degene die nog een mechanische pomp hebben,is bijna allemaal electrisch,en vaak ook in de tank!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Re: modificatie benzinesysteem volgens Kluwer

Bericht: # 115409Bericht ronny »

donderdag dan eindelijk 2 t-stukjes gevonden en die bypass gemaakt doormiddel van een dichtgeknepen stukje koperleiding ( 1/4 inch) ik kon er nog net een beetje lucht doorheen blazen, wat opviel na montage is dat de benzine met stoten het benzinefilter ingespoten dus dacht ik dat het ok werkte maar nee dus,

na enkele kilometers viel de motor stil maar starte gelijk weer maar een dag later ging het alsnog fout, wel aanslaan maar niet meer dan dat, dus carburateur open en het vlotterbakje was bijna leeg.
Conclusie : de doorlaat in m'n restrictie is te groot, de voorgestelde 0,5 mm doorlaat is dus al veel te groot !

omdat ik toch echt wel wilde kunnen rijden de hele boel er weer maar vantussen gehaald en rijden, maar hoe nu verder, ik ga in ieder geval een kraantje bij de restrictie zetten zodat ik de hele bypass kan afsluiten en niet weer aan de kant van de weg sta en die restrictie moet echt heel klein zijn , een 0,5 mm is veel te groot

fijn weekend,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Plaats reactie