Pagina 1 van 1

cyclone

Geplaatst: ma jan 18, 2010 8:52 pm
door hans vooijs
Wij blijven altijd bezig en daarom wil ik een cyclone gaan uitproberen, dat is een apparaatje die je in het inlaatkanaal plaatst om een gunstige werveling te laten ontstaan,met als gevolg lager verbruik ect.
Heb ooit op de testbank een smart getest , heeft iemand ervaring met de cyclone op een R4??
mvrgr hans vooijs

Re: cyclone

Geplaatst: ma jan 18, 2010 10:32 pm
door Rudi
Jij stelt vragen waar mijn vader antwoord op had geweten, helaas is hij vorig jaar overleden.

Ik ben niet bekend met een 'cyclone' maar sta wel open voor een gunstiger verbruik.
Ik ben wel iemand van de originele basis, dus geen 123 ignition.

In de modelracerij liep er een slangetje van de uitlaat naar de benzinetank, als compressie neem ik aan.
Misschien stel ik nu verkeerde vragen, maar zou je dat principe ook op de 4 kunnen gebruiken, maar dan als aandrijving, zeg maar een soort turbo voor zo'n cyclone?

Re: cyclone

Geplaatst: ma jan 18, 2010 11:37 pm
door R4F6GTX Automaat
Zelf heb ik de cyclone niet (vond m te duur in aanschaf) maar heb wel kennissen die erbij zweren...

Re: cyclone

Geplaatst: ma jan 25, 2010 5:16 pm
door ronny
hee Hans, wat ik er van begrepen heb is het vooral bedoelt voor diesels, maar heb er zowiezo geen ervaring mee al zijn de reakties van gebruikers positief maar dat zijn ze wel vaker op internet. Zelf een aquatune-setje op de r4 en het is bagger, van minder verbruik en vermogensvermeerdering is nagenoeg nix te merken en je hebt er weer een ding (waterniveau) ter controle bij.

En wat zegt 10 % minder verbruik nou eigenlijk, hoe meet je zo'n verschil ? een paar keer de choke vergeten of effe een keer sneller en je verbruik is weer zoals vanouds.

Al die kleine verbeteringetjes zetten geen zoden aan de dijk, als je nou met een R4-tje 1 op 50 kunt gaan rijden dan hebben we het ergens over maar met een Cyclone zal je dat ook niet halen. Het ei van Columbus is waarschijnlijk niet een dingetje van een 100 euro daar zal wel het een en ander voor moeten gebeuren willen we het meemaken. Dat klinkt misschien cynisch maar een beetje realisme is niet weg, voor je het weet ben je een paar honderd euro lichter en nog net zo ver ( 1 op 16 ! )

maar vooral de moed niet verliezen ,eens gaat het lukken !!!

groetjes ,ronny

Re: cyclone

Geplaatst: di jan 26, 2010 12:08 am
door RVIER
In de modelracerij liep er een slangetje van de uitlaat naar de benzinetank, als compressie neem ik aan.
Misschien stel ik nu verkeerde vragen, maar zou je dat principe ook op de 4 kunnen gebruiken, maar dan als aandrijving, zeg maar een soort turbo voor zo'n cyclone?
@ rudi

De druk op de benzinetank is nodig omdat de zuiging in het (doorgaans te grote) venturi anders te klein is. Door een beetje druk op de tank corrigeer je dat. Het verbruik en het vermogen neem dan toe. Het heeft geen zin om dat bij de R4 te doen omdat die een benzinepomp heeft....

vr gr Fons.

ps1. De grootste mogelijkheden (en beperkingen) voor brandstofbesparing zitten in je hoofd :-)
ps2. Als de cyclone goed werkt, werkt hij als ultra-centrifuge voor het brandstofmengsel, dat dus vervolgens ontmengt..... Niet zo slim dus
ps3 Met een theezeef in het aanzuigkanaal achter de carburateur slaan de benzinemoleculen door de impact op de zeefdraden uit elkaar en neemt de menging van het mensel toe. Door het toevoegen van water slaan ook die watermoleculen uit elkaar in 2 moleculen waterstof en een molecuul zuurstof. De opbrengst aan waterstof is denk ik vergelijkbaar met die van een waterstofgenerator door electrolyse.
ps4 ik heb ook gelezen dat je een mangneet om de branstofleiding kunt doen, je richt dan de benzine moleculen (alignment for combustion) en die branden daardoor efficienter.

Re: cyclone

Geplaatst: di jan 26, 2010 12:59 am
door deutz
Magneet is kwats!!er zit toch geen metaal in je benzine? een maatje van mij heeft dat geprobeerd bij een auto van hem.Resultaat o,o!! (plrr)

Re: cyclone

Geplaatst: di jan 26, 2010 9:50 am
door Willem de Zwijger
Benzine is apolair dus kan ik niet inzien dat je daar iets aan zou kunnen richten met een magneet....
En om een watermolecuul door een botsing op te breken in iets H en O achtigs: de energie die je daaruit maximaal terug kunt halen is de de energie die je er met de botsing erin stopt. Ik kan me wel voorstellen dat de menging iets verbeterd a la theezeef.

Re: cyclone

Geplaatst: ma apr 05, 2010 10:38 am
door hans vooijs
Heb de stoute schoenen aangetrokken en een cyclone geplaats boven op de carburateur, luchtfilter eraf cyclone erin klaar.
Nu maar eens kijken of het verbruik naar beneden gaat, wacht daarom even om hem op de rollenbank te zetten want verwacht geen vermogenswinst.
Hou jullie op de hoogte!

Re: cyclone

Geplaatst: ma apr 05, 2010 1:59 pm
door jeffr4
Ik heb al jaren de enige echte remedie voor de besparing en dus:
geen eentweedrie ignitie, of een andre douchesproeier of luchthapper, supercharged high performance
glijmiddel oil, of een molucule naar rechts richter, ook niet gecloned..eh gecycloned, H2O watercoocker,
kachelpijpuitlaat, vervangmiddel in de 95 peut, ijskastmagneetje of moeders theezeefje of de hoge druk spuit op de tank gezet.

Mij hebben ze al jaren niet meer: als ik bij de tankstation ben, tank ik toch elke keer maar voor een tientje en...... ik heb een R4 dus sowiezo.... zuinig! en natuurlijk de bijpassende take-it-easy R4 rijstijl en bevalt dat anderen niet :

Afbeelding

Nu een serieuze tip : kijk voor R4 en zuinig :
Magazine C'est.... Renault 4e jaarg. 1e nummer... blz 24 en 25 C'est Classic
R4 van Mark en R3 van Tony
Citaten :
Tony: "Zuinig en exclusief"
Mark : "en daarbuiten is 1 op 18 of nog gunstiger probleemloos te halen"
Magazine : "aangezien het merk zuinigheid altijd al hoog in het vaandel had staan"
Tony : 'Een heus zuinigheidswondertje"

Re: cyclone

Geplaatst: di apr 06, 2010 8:53 am
door ronny
hoi jeffr4, heb dat tijdschrift niet dus kun je het niet scannen ofzo want via google is nix te vinden

groetjes

Re: cyclone

Geplaatst: di apr 06, 2010 12:14 pm
door Rutger-peer
RVIER schreef:
ps3 Met een theezeef in het aanzuigkanaal achter de carburateur slaan de benzinemoleculen door de impact op de zeefdraden uit elkaar en neemt de menging van het mensel toe. Door het toevoegen van water slaan ook die watermoleculen uit elkaar in 2 moleculen waterstof en een molecuul zuurstof. De opbrengst aan waterstof is denk ik vergelijkbaar met die van een waterstofgenerator door electrolyse.

Benzine- en waterstofmoleculen kun je niet breken door ze ergens tegenaan te slaan. Zouden ze in de scheikunde erg handig vinden maar helaas.

Re: cyclone

Geplaatst: di apr 06, 2010 7:06 pm
door Tweety
Rutger-peer schreef:
RVIER schreef:
ps3 Met een theezeef in het aanzuigkanaal achter de carburateur slaan de benzinemoleculen door de impact op de zeefdraden uit elkaar en neemt de menging van het mensel toe. Door het toevoegen van water slaan ook die watermoleculen uit elkaar in 2 moleculen waterstof en een molecuul zuurstof. De opbrengst aan waterstof is denk ik vergelijkbaar met die van een waterstofgenerator door electrolyse.

Benzine- en waterstofmoleculen kun je niet breken door ze ergens tegenaan te slaan. Zouden ze in de scheikunde erg handig vinden maar helaas.
In een tunnel van 27Km moet het kunnen hoor als het echt hoge snelheden betreft..

Re: cyclone

Geplaatst: di apr 06, 2010 8:28 pm
door RVIER
ps 3 was gewoon wat door kwekken met populaire begrippen. onzin dus hoewel Tweety het toch in theorie weet te duiden :D

vr gr Fons

Re: cyclone

Geplaatst: wo apr 07, 2010 4:10 pm
door Rutger-peer
Blij dat je dat niet serieus meende :lol: