Nog een startprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Nog een startprobleem
Als je er echt geen verstand van hebt zou ik eerst uitkijken naar iemand die dat wel heeft. Het probleem is hier moeilijk op te lossen met zo weinig gegevens. Heb je je onderhoud regelmatig gedaan? Bougies, rotor, Is er een goede vonk? Luchtfilter niet te vuil? Sproeier verstropt? mogelijkheden te over.
mvg Bart
mvg Bart
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Nog een startprobleem
hoe oud/goed is je accu?
meeste startproblemen bij winter liggen aan de accu
meeste startproblemen bij winter liggen aan de accu
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Nog een startprobleem
Hmmmm... Kan echt vanalles zijn, dus gokken op basis van deze gegevens is erg gevaarlijk. Maar aangezien het probleem langzaam erger werd is het misschien de benzinepomp (membraan stuk)? Trek de brandstofleiding eens van het benzinefilter af (zitten bovenop het kleppendeksel) en check of daar benzine uit spuit als je de motor laat draaien (dus gewoon proberen te starten).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nog een startprobleem
Met het aanvangen van de kou startte mijn vier op vergelijkbare wijze. Met het aansluiten van een starthulp/nieuwe accu/powerunit, startte ze in 1 keer. Dit maakt het aannemelijk dat het aan de accu ligt(toch?). Gemakkelijke operatie dus wellicht iets om te proberen.
(foutje, lees net pas over de startkabels. Moet volgens mij hetzelfde resultaat opleveren, of die accu moet ook zwak zijn)
(foutje, lees net pas over de startkabels. Moet volgens mij hetzelfde resultaat opleveren, of die accu moet ook zwak zijn)
Re: Nog een startprobleem
Een nieuwe verdeelkap kan soms wel helpen als de oude gebarsten is ofzo, wat de accu betreft kan het zinvol zijn om eerst de spanning te meten van de oude (moet ong. 12.5 v zijn ) met behulp van een digitale multimeter, de mogelijkheid bestaat zelfs dat als de oude accu niet voldoende vermogen levert dit bv. komt omdat deze niet wordt bij geladen ofzo...
Re: Nog een startprobleem
Als je een minuut of 2 kan starten op een accu, lijkt het me niet dat het een kapotte accu kan zijn! Mocht de accu kapot zijn, dan is het maar een paar seconden en een veel lager toeren waarmee de startmotor de motor ronddraait. Daarnaast neemt de startmotor snel in toeren af! Van hing, hing, hing, naar hiiinnnggg.........hhiiiiiiiinnnnnnnggggggg.....................hhhhhhhhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnn.
Kijk inderdaad eerst naar de vonk van de bougies. Draai een bougie eruit en leg hem met het schriefdraad op de motor, zodat daarmee een min gemaakt kan worden en een vonk gemaakt kan worden. Start de motor en kijk of deze een blauwe vonk geeft.
Mocht dit niet zo zijn, haal dan de verdeler kap los en maak de contactpunten schoon. Spuit alle bougiekabels in met WD40 (is namelijk een vochtverdrijver, waardoor doorslaan wordt voorkomen) samen met de verdelerkap. start de motor hier beter op, dan alle kabels, met bougies en een nieuwe verdeelkap kopen en erop zetten. Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende euvel, aangezien het vrij vochtig weer was de laatste tijd
Geeft de pomp benzine, zoals eerder vermeld? Maar dan zou de motor ook rot lopen nadat deze is aangeslagen...
Kijk inderdaad eerst naar de vonk van de bougies. Draai een bougie eruit en leg hem met het schriefdraad op de motor, zodat daarmee een min gemaakt kan worden en een vonk gemaakt kan worden. Start de motor en kijk of deze een blauwe vonk geeft.
Mocht dit niet zo zijn, haal dan de verdeler kap los en maak de contactpunten schoon. Spuit alle bougiekabels in met WD40 (is namelijk een vochtverdrijver, waardoor doorslaan wordt voorkomen) samen met de verdelerkap. start de motor hier beter op, dan alle kabels, met bougies en een nieuwe verdeelkap kopen en erop zetten. Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende euvel, aangezien het vrij vochtig weer was de laatste tijd
Geeft de pomp benzine, zoals eerder vermeld? Maar dan zou de motor ook rot lopen nadat deze is aangeslagen...
Re: Nog een startprobleem
Start de motor ?? zeg eh... was dat niet net het probleem ??leonardk schreef:Als je een minuut of 2 kan starten op een accu, lijkt het me niet dat het een kapotte accu kan zijn! Mocht de accu kapot zijn, dan is het maar een paar seconden en een veel lager toeren waarmee de startmotor de motor ronddraait. Daarnaast neemt de startmotor snel in toeren af! Van hing, hing, hing, naar hiiinnnggg.........hhiiiiiiiinnnnnnnggggggg.....................hhhhhhhhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnn.
Kijk inderdaad eerst naar de vonk van de bougies. Draai een bougie eruit en leg hem met het schriefdraad op de motor, zodat daarmee een min gemaakt kan worden en een vonk gemaakt kan worden. Start de motor en kijk of deze een blauwe vonk geeft.
...
nou goed .. meten is weten
Re: Nog een startprobleem
Wat is er veranderd dat is het weer, want als zij voor de kou goed heeft gestart is dat het enigste , als er water in de tank zit wordt dit ijs en verstopt de benzine leiding.
Bij het koude weer heeft de startmotor veel stroom nodig vooral omdat de olie dik is is de draaisnelheid trager, omdat de capaciteit van de accu bij vries tempraturen achteruit gaat blijft er niet veel meer over om nog iets aan de ontsteking te geven.
Dan kan het ook zijn dat de lagerbussen in de startmotor versleten zijn het anker wordt magnetisch en plakt zich bij het starten aan de velden in het starterhuis vast dit uit zich vaak door langzaam draaien.
Belangrijk is dat de detonatie van de benzine in koude omgeving anders is als in warme, dus het gebruik van de choke in de winter meer zijn als in de zomer.
Neem deze punten eerst door en ga dan kijken naar andere mogelijkheden.
Succes!
Bij het koude weer heeft de startmotor veel stroom nodig vooral omdat de olie dik is is de draaisnelheid trager, omdat de capaciteit van de accu bij vries tempraturen achteruit gaat blijft er niet veel meer over om nog iets aan de ontsteking te geven.
Dan kan het ook zijn dat de lagerbussen in de startmotor versleten zijn het anker wordt magnetisch en plakt zich bij het starten aan de velden in het starterhuis vast dit uit zich vaak door langzaam draaien.
Belangrijk is dat de detonatie van de benzine in koude omgeving anders is als in warme, dus het gebruik van de choke in de winter meer zijn als in de zomer.
Neem deze punten eerst door en ga dan kijken naar andere mogelijkheden.
Succes!
Re: Nog een startprobleem
Als de accu niet kapot is is denk ik de eenvoudigste manier (gezien de koude) en je vooralsnog beperkte kennis van de R4:
- monteer nieuwe verdelerkap + rotor
- monteer nieuwe bougies (wanneer zijn de contactpunten voor het laatst vervangen?)
als dat nog niet voldoende is koop je een bus "start-piloot" een ether achtige vloeistof die het starten erg veel verbetert. Dit is geen structurele oplossing, maar hiermee kom je wel de winter door.
Daarnaast koop je een vraagbaak van de R4 of het boek van Haynes, en gaat vast lezen...
vr gr Fons
- monteer nieuwe verdelerkap + rotor
- monteer nieuwe bougies (wanneer zijn de contactpunten voor het laatst vervangen?)
als dat nog niet voldoende is koop je een bus "start-piloot" een ether achtige vloeistof die het starten erg veel verbetert. Dit is geen structurele oplossing, maar hiermee kom je wel de winter door.
Daarnaast koop je een vraagbaak van de R4 of het boek van Haynes, en gaat vast lezen...
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Nog een startprobleem
Als je een minuut kan starten lijkt me die accu niet verkeerd. Lijkt me eerder een geval van verlopen contactpuntjes nieuwe verdeelkap en rotor kan geen kwaad maar als de puntjes verkeerd staan helpt dat ook niet veel.
Startpiloot? Fons, dat valt me tegen van jou; het is geen ouwe diesel tractor maar een R4 waar het over gaat hoor...
Startpiloot? Fons, dat valt me tegen van jou; het is geen ouwe diesel tractor maar een R4 waar het over gaat hoor...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Nog een startprobleem
@Paul,
Omdat de motor kennelijk wel na langere tijd loopt is het een start-probleem.
Verdelerkap, rotor en bougies kun je vervangen zonder kennis (en lossen het probleem mogelijk al op). Punten controleren vervangen vraagt enige kennis, vandaar de opmerking over het kopen van een boekje en beginnen met lezen.
Startpiloot is meer een overbrugging voor de leerperiode van estingo Maar ik ben het helemaal met je eens dat het geen structurele oplossing is.
(eigenlijk is het met meer dingen zo, het is wel handig, maar je weet (behoort te weten) dat het eigenlijk niet hoort)
vr gr Fons
Omdat de motor kennelijk wel na langere tijd loopt is het een start-probleem.
Verdelerkap, rotor en bougies kun je vervangen zonder kennis (en lossen het probleem mogelijk al op). Punten controleren vervangen vraagt enige kennis, vandaar de opmerking over het kopen van een boekje en beginnen met lezen.
Startpiloot is meer een overbrugging voor de leerperiode van estingo Maar ik ben het helemaal met je eens dat het geen structurele oplossing is.
(eigenlijk is het met meer dingen zo, het is wel handig, maar je weet (behoort te weten) dat het eigenlijk niet hoort)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Nog een startprobleem
Kijk eens naar de kleur van je bougie kabels. Als deze op sommige punten wit is uitgeslagen (meestal op plekken waar deze tegen iets aan liggen, zoals de motor of de andere kabels), dan "slaan ze door". Dit betekend dat er stroom loopt tussen de kabels onderling of stroom via de motor weg, wat eigenlijk nodig is voor een goede vonk.
Dit kan ook gebeuren in je verdeler kap, maar is hier niet te zien aan de kleur van het plastic. Je kan even voelen door het plastic aan te raken. Je zou een lichte tinteling kunnen voelen.
Dit kan ook gebeuren in je verdeler kap, maar is hier niet te zien aan de kleur van het plastic. Je kan even voelen door het plastic aan te raken. Je zou een lichte tinteling kunnen voelen.
Re: Nog een startprobleem
Met start de motor, bedoel ik natuurlijk dat je het contact omdraait en de startmotor laat draaien. Onderwijl kijk je naar de kleur van de vonk.Tweety schreef:
Start de motor ?? zeg eh... was dat niet net het probleem ??
nou goed .. meten is weten