vijfbak info

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 120633Bericht kpr »

Soms willen foto's nog wel eens helpen. Kijk eens op http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false; of http://renault6.forumactif.com/moteur-b ... s-t299.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Bij de laatste laden de foto's (bij mij) wel erg traag
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vijfbak info

Bericht: # 120653Bericht deutz »

Hee! bedankt voor de (foto) tip! dat zegt meer als 10000000000000000 woorden!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vijfbak info

Bericht: # 120655Bericht RVIER »

hebo's,

de HA1 5-bak, zoals gebruikt in de R5, blijken drie verschillende eindoverbrengingen(Pignon-kroonwiel) te zijn gebruikt) nl: 8x33 9x31 en 10x 31 (0,24; 0,29 en 0,32) waardoor de eindoverbrenging dus 3,92; 3,28 en 2,95 wordt. Toch nog best grote verschillen.
Op het ronde type plaatje aan de bak kun je zien welk type dat het is.

type
1222 en 1392 --> 8x33
1229--> 9x31
1227 en 1397 --> 10x31

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vijfbak info

Bericht: # 120694Bericht deutz »

Dus fons,0.24 is de snelste van het 3-tal! als ik me niet vergis!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vijfbak info

Bericht: # 120700Bericht Tweety »

deutz schreef:Dus fons,0.24 is de snelste van het 3-tal! als ik me niet vergis!
gr.Jan.
De snelste... eh bakken hebben toch een lengte en geen snelheid... volgens mij is dus de 8X33 't langst of 't kortst ... 't zal wel 't langst zijn... toch ??
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: vijfbak over

Bericht: # 120705Bericht Willem de Zwijger »

Willem de Zwijger schreef:Hier de totale overbrengingen, oftwel hoe vaak moet de krukas ronddraaien om de wielen 1 keer rond te draaien:

Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3

Zie ook http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... rhoudingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.

Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen getuige deze quote van onze engelse vriend:

Mr_Reno from the forum mentioned that the Renault 5 TX gearbox I had planned to use has a 9:31 differential ratio which seemed a bit low for a big engine in a small car. He swapped me a Renault 5 GTL gearbox with a 10:31 ratio for my spare Gordini gearbox. (zie http://www.renault4.co.uk/gordini-engine.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Deze uitmundende knutselaar heeft trouwens ook die mooie voorbalk aanpassing gedaan die op de vorige pagina staat).
Volgens mij kun je daarmee op een totale overbrenging van 3.0 komen.
Fons, jij hebt kennis waar de meeste stervelingen slechts vermoedens hebben....kun jij kijken of bovenstaande tabel klopt?
en Deutz, volgens mij moet je juist de andere hebben, dus de 10:31.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: vijfbak info

Bericht: # 120720Bericht RVIER »

@willem,

Ik weet niet zoveel maar zoek veel op.Ik heb het handboek (1982) van de HA0/HA1 en zal dat bij gelegenheid eens scannen. Misschien handig als we op het forum een plaats hebben/creeren waar we files kunnen posten.

Je (totale) getallen kloppen voor het differtieeltype 9x31
De overbrengingverhoudingen voor de 5 versnellingen zijn voor alle HA1 bakken gelijk:
1 0,26
2 0,44
3 0,68
4 0,85
5 1,05

Het verschil zit hem dus in het differentieel (en in de aandrijving voor de kilometerteller).

Vervangen van het differentieel door een van een GTL kan niet omdat ze gepaard zijn met een pigneon. De pigneon van de 5 bak is langer ivm de 5-e versnelling, die van de HA0 bak is dus tekort

@ Jan,
ben met Willem eens dat je met de 0,32 het hardst gaat met de 0,24 trekt hij het best. Met een sterktere motor doet hij beide:-) met alle bakken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 120747Bericht Okido »

In jip-en-janneketaal:

8x33 (A) betekent:
8 tandjes pigneon; 33 tandjes differentieel.

1 omwenteling uit de versnellingsbak (=van het pigneon) dus 8/33 (=0,24) omwenteling van het differentieel en daarmee ook het voorwiel.

10x31 (B) betekent:
10 tandjes pigneon; 31 tandjes differentieel.

1 omwenteling uit de versnellingsbak (=van het pigneon) dus 10/31 (=0,32) omwenteling van het differentieel en daarmee ook het voorwiel.

Voorwiel 13 inch (13x2,54cm) is 0,3302 meter in diameter + de bandhoogte 145r70 is (70% x 145mm) 0,1015 meter onder en 0,1015 meter boven.
Totale diameter wiel wordt dus (theoretisch) 0,3302 + 0,1015 + 0,1015 = 0,5332 meter.

Omtrek voorwiel is pi(afgerond 3,14) x diameter (0,5332) is 1,674248 meter.

3000 toeren per minuut van de motor in 5e versnelling betekent dus in geval A:
3000 x 1,05 x 0,24 x 1,674248 meter x 60 minuten : 1000 is 75,94388928 kilometer per uur.

3000 toeren per minuut van de motor in 5e versnelling betekent dus in geval B:
3000 x 1,05 x 0,32 x 1,674248 meter x 60 minuten : 1000 is 101,25851904 kilometer per uur.

Al met al een behoorlijk verschil 1 - 75,94388928 : 101,25851904 x 100 = 25% minder afstand afgelegd in dezelfde tijd door A ten opzichte van B.

Ofwel bij hetzelfde toerental legt B (101,25851904 : 75,94388928 -1) x 100 = 33% meer afstand af dan A.

Controle A/B of 0,24 : 0,32 + 0,25 = 1


Nu zijn 13 inch wielen niet helemaal 13 inch en bandenmaten wijken ook wel is af, maar al met al een aardige inschatting.
Laatst gewijzigd door Okido op vr aug 20, 2010 8:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vijfbak info

Bericht: # 120767Bericht deutz »

Helemaal goed!!uit het boekje,zo snap ik het wel,alleen bij bandhoogte heb je 2x 0.10 BOVEN staan,ik begrijp dat er dan 1x onder moet staan.
Dus ga ik maar eens op zoek naar een geschikte bak.ik heb er geen haast mee.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 120773Bericht Okido »

deutz schreef:alleen bij bandhoogte heb je 2x 0.10 BOVEN staan,ik begrijp dat er dan 1x onder moet staan.
Je bent een oplettende lezer, Jan :D Chapeau :wink:
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 120774Bericht Okido »

deutz schreef:Helemaal goed!!uit het boekje
Niet helemaal uit het boekje. Ik ben uitgegaan van de getallen van Fons (RVIER). In de vraagbaken worden die meestal vanuit de andere kant benaderd. De overbrenging is dan (8 versus 33) 4,125 in plaats van 0,24 met betrekking tot differentieel en 0,95 ipv 1,05 voor de 5e versnelling. om de toeren naar snelheid om te zetten moet je dan gaan delen ipv vermenigvuldigen.

Qua diameter van de band verwacht ik een centimeter of 6 erbij (2cm x 3,14) vanwege de hoogte van de velgrand.

Gr. Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vijfbak info

Bericht: # 120787Bericht deutz »

Prima,eerst maar eens op zoek naar een geschikte bak!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

motor F4 het zelfde als F6 of GTL

Bericht: # 121095Bericht dick holtrop »

Ik heb een 1100 cc blokje in mijn F4. nu weet ik dat een F6 een andere compressie verhouding heeft t.ov. een GTL.

maar hoe zit het met het F4 blokje? hoe kom ik er achter of deze motor ook een andere compressie verhouding heeft?

Of is dit blok identiek aan de GTL, waarom heeft een 1100 blok f4 dan een andere motorcode?

ik hoor het graag,

ps ik heb een belgische leger F4 uit 89.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 121096Bericht dick holtrop »

Mijn f4 heeft motorcode: C1E.J.7.18 enz

Volgens de Kluwer gaan zowel de GTL als de F6 motor door het leven onder de naam 688-CIE.
De specificaties zijn:
GTL
Compressieverhouding: 9.5:1
Max vermogen 34 pk bij 4000 rpm
Max koppel 74 Nm bij 2500 rpm


F6
Compressieverhouding: 8.3:1
Max vermogen 34 pk bij 5000 rpm
Max koppel 72 Nm bij 2000 rpm

F4 1100cc
Compressieverhouding: ???
Max vermogen ???
Max koppel ??
???
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: vijfbak info

Bericht: # 121097Bericht dick holtrop »

en ik zou graag willen weten welke bougies hierin horen?
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Plaats reactie