Klepsteel sealtjes
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Klepsteel sealtjes
Ik heb een motortje liggen (850cc) waarvan de klepsealtjes waarschijnlijk versleten zijn. Alleen in het grote boek ,Haynes, wordt daarvan niets gezegd. Kan iemand mij duidelijk maken waarover het gaat? Misschien met plaatje? Groet Lordje
Re: Klepsteel sealtjes
Volgens mij zijn er bij de meeste R4-en geen seals gemonteerd. Dat zijn een soort keerringen bovenop de klepgeleider en ze voorkomen olielekkage via de klepsteel/klepgeleider speling.
Ik vind ze ook niet terug in het onderdelenboek (< 1984). Je krijgt ze doorgaans wel bij een pakkingset.
Heeft de motor last van een blauwe walm?
Hoeveel heeft hij gelopen
vr gr Fons
Ik vind ze ook niet terug in het onderdelenboek (< 1984). Je krijgt ze doorgaans wel bij een pakkingset.
Heeft de motor last van een blauwe walm?
Hoeveel heeft hij gelopen
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Klepsteel sealtjes
De renault motortjes hebben orgineel geen klepsteel keerringetjes,oftewel ValveSeals!!
niet geschoten is altijd mis!
Re: Klepsteel sealtjes
De motor heeft minder dan 100000Km volgens vorige eigenaar, maar heeft erg lang stilgestaan. Er is erg veel olieverbruik, vastzittend zuigerveren misschien?
Re: Klepsteel sealtjes
Zelf geloof ik niet zo in dit soort toevoegingen, maar de ervaring met dit produkt ben ik een beetje van mening veranderd.
http://www.lare.nl/index.asp
Wat jij zoekt is waarschijnlijk dit:
Ventilschaftdichtung
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Zylinderkopf/
http://www.lare.nl/index.asp
Wat jij zoekt is waarschijnlijk dit:
Ventilschaftdichtung
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Zylinderkopf/
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Re: Klepsteel sealtjes
De olieschraapveren kunnen vastzitten van het lange staan, lopen vaak wel weer in, cilinderwanden kunnen ook iets oxideren zijn dan ruw, dit zorgt ervoor dat de motor een oliejunk wordt.
Er bestaan toevoegingen om het (opnieuw) inlopen te versnellen , die zijn duur wat je ook kan doen is olie van de Lidl of Action of één of andere goedkope troep erin.
na geruime tijd is de honger naar olie gestild daarna goede olie en nieuwe oliefilter, klaar weer.
mvrgr hans
Er bestaan toevoegingen om het (opnieuw) inlopen te versnellen , die zijn duur wat je ook kan doen is olie van de Lidl of Action of één of andere goedkope troep erin.
na geruime tijd is de honger naar olie gestild daarna goede olie en nieuwe oliefilter, klaar weer.
mvrgr hans
hans
Re: Klepsteel sealtjes
Hoeveel is erg veel ??lordje schreef:De motor heeft minder dan 100000Km volgens vorige eigenaar, maar heeft erg lang stilgestaan. Er is erg veel olieverbruik, vastzittend zuigerveren misschien?
en kan je aan de bougies zien of het op alle cylinders of slechts op 1 of 2 verbrand...
vastzittende zuigerveren geloof ik niet zo in, gebroken zuigerveren wel.....
Re: Klepsteel sealtjes
Hans heeft gelijk: olieschraapveren zullen wel vastzitten!!misschien wat blauwe walm uit de uitlaat??
niet geschoten is altijd mis!
Re: Klepsteel sealtjes
Je kunt het verschil herkennen aan het gedrag: walmen bij net gas erop: zuigerveren/cylinderwand, walmen bij net gas los: klepseals (die de R4 dus niet heeft). Zal dus op een andere manier langs de klepsteel lekken dan.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Re: Klepsteel sealtjes
Laat even de compressie meten dan weet je iets meer, mijn 850 cc rookt ook smorgens een beetje bij het starten maar verbruikt maar een halve liter olie op 10000 km vergeet niet dat een motor optimaal draait op bedrijfs tempratuur en niet even starten kijken en weer af zetten, dus compressie meten, is het niet te laag of zijn er grote verschillen gewoon rijden en de olie in de gaten houden, vergeet niet het zijn taaie motors
Niet harder rijden met zo een oude dame als 90-95 km p/u alles wat je harder rijd moet je per km een euro in een potje doen voor de reparaties.
Niet harder rijden met zo een oude dame als 90-95 km p/u alles wat je harder rijd moet je per km een euro in een potje doen voor de reparaties.
Re: Klepsteel sealtjes
Motor gedemonteerd, zuigers op gelijke hoogte gezet en dieselolie op zuigers gegoten. Twee cylinders na 30 min. doorgelekt naar carter. Cylinderwanden lijken onbeschadigd, ook geen stootranden bovenin. Toch vastzittende zuiger- en olieschraapveren? !! Groet Lordje
Re: Klepsteel sealtjes
Dat de cilinders 'leeg' lopen met de 'dieseltest' zegt niet per definitie dat de veren vast zitten. De veren draaien tijdens het lopen rond en soms kunnen ze toevallig net verkeerd staan, zodat de openingen net met elkaar in lijn komen te staan. Bij grote motoren heb ik vaak een soortgelijke test gedaan, maar dan met het meten van de tijd waarin luchtdruk in de cilinder afneemt. En hier kunnen ook vaak afwijkende waarden bij voorkomen. Het kan echter bij de volgende test in een keer weer anders zijn. Als het echter keer op keer mis is, dan kan echt een conclusie getrokken worden.
Kunnen er niet ook compressietesten met lopende motor gedaan worden, dit zou een meer zeggende uitslag moeten kunnen geven. Bij scheepsdieselmotoren is het mogelijk, maar ook bij automotoren?
Groeten,
Paul
Kunnen er niet ook compressietesten met lopende motor gedaan worden, dit zou een meer zeggende uitslag moeten kunnen geven. Bij scheepsdieselmotoren is het mogelijk, maar ook bij automotoren?
Groeten,
Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Klepsteel sealtjes
Zal wel kunnen maar dan looptie op drie poten....
Re: Klepsteel sealtjes
Ik dacht dat dat de enige methode was.... hoe werkt het anders dan ???