Klepsteel sealtjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113163Bericht lordje »

Ik heb een motortje liggen (850cc) waarvan de klepsealtjes waarschijnlijk versleten zijn. Alleen in het grote boek ,Haynes, wordt daarvan niets gezegd. Kan iemand mij duidelijk maken waarover het gaat? Misschien met plaatje? Groet Lordje
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113168Bericht RVIER »

Volgens mij zijn er bij de meeste R4-en geen seals gemonteerd. Dat zijn een soort keerringen bovenop de klepgeleider en ze voorkomen olielekkage via de klepsteel/klepgeleider speling.
Ik vind ze ook niet terug in het onderdelenboek (< 1984). Je krijgt ze doorgaans wel bij een pakkingset.

Heeft de motor last van een blauwe walm?
Hoeveel heeft hij gelopen

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113171Bericht deutz »

De renault motortjes hebben orgineel geen klepsteel keerringetjes,oftewel ValveSeals!! (nono)
niet geschoten is altijd mis!
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113189Bericht lordje »

De motor heeft minder dan 100000Km volgens vorige eigenaar, maar heeft erg lang stilgestaan. Er is erg veel olieverbruik, vastzittend zuigerveren misschien?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113191Bericht roberto »

Zelf geloof ik niet zo in dit soort toevoegingen, maar de ervaring met dit produkt ben ik een beetje van mening veranderd.
http://www.lare.nl/index.asp

Wat jij zoekt is waarschijnlijk dit:
Ventilschaftdichtung
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Zylinderkopf/
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113192Bericht hans vooijs »

De olieschraapveren kunnen vastzitten van het lange staan, lopen vaak wel weer in, cilinderwanden kunnen ook iets oxideren zijn dan ruw, dit zorgt ervoor dat de motor een oliejunk wordt.
Er bestaan toevoegingen om het (opnieuw) inlopen te versnellen , die zijn duur wat je ook kan doen is olie van de Lidl of Action of één of andere goedkope troep erin.
na geruime tijd is de honger naar olie gestild daarna goede olie en nieuwe oliefilter, klaar weer.

mvrgr hans
hans
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113196Bericht Tweety »

lordje schreef:De motor heeft minder dan 100000Km volgens vorige eigenaar, maar heeft erg lang stilgestaan. Er is erg veel olieverbruik, vastzittend zuigerveren misschien?
Hoeveel is erg veel ??

en kan je aan de bougies zien of het op alle cylinders of slechts op 1 of 2 verbrand...
vastzittende zuigerveren geloof ik niet zo in, gebroken zuigerveren wel.....
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113215Bericht deutz »

Hans heeft gelijk: olieschraapveren zullen wel vastzitten!!misschien wat blauwe walm uit de uitlaat?? (joow)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113220Bericht jbeekmann »

Je kunt het verschil herkennen aan het gedrag: walmen bij net gas erop: zuigerveren/cylinderwand, walmen bij net gas los: klepseals (die de R4 dus niet heeft). Zal dus op een andere manier langs de klepsteel lekken dan.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113223Bericht roberto »

Laat even de compressie meten dan weet je iets meer, mijn 850 cc rookt ook smorgens een beetje bij het starten maar verbruikt maar een halve liter olie op 10000 km vergeet niet dat een motor optimaal draait op bedrijfs tempratuur en niet even starten kijken en weer af zetten, dus compressie meten, is het niet te laag of zijn er grote verschillen gewoon rijden en de olie in de gaten houden, vergeet niet het zijn taaie motors
Niet harder rijden met zo een oude dame als 90-95 km p/u alles wat je harder rijd moet je per km een euro in een potje doen voor de reparaties.
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113541Bericht lordje »

Motor gedemonteerd, zuigers op gelijke hoogte gezet en dieselolie op zuigers gegoten. Twee cylinders na 30 min. doorgelekt naar carter. Cylinderwanden lijken onbeschadigd, ook geen stootranden bovenin. Toch vastzittende zuiger- en olieschraapveren? !! Groet Lordje
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113576Bericht Paul/ »

Dat de cilinders 'leeg' lopen met de 'dieseltest' zegt niet per definitie dat de veren vast zitten. De veren draaien tijdens het lopen rond en soms kunnen ze toevallig net verkeerd staan, zodat de openingen net met elkaar in lijn komen te staan. Bij grote motoren heb ik vaak een soortgelijke test gedaan, maar dan met het meten van de tijd waarin luchtdruk in de cilinder afneemt. En hier kunnen ook vaak afwijkende waarden bij voorkomen. Het kan echter bij de volgende test in een keer weer anders zijn. Als het echter keer op keer mis is, dan kan echt een conclusie getrokken worden.
Kunnen er niet ook compressietesten met lopende motor gedaan worden, dit zou een meer zeggende uitslag moeten kunnen geven. Bij scheepsdieselmotoren is het mogelijk, maar ook bij automotoren?

Groeten,

Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113587Bericht deutz »

bij mijn weten niet (nono) !
niet geschoten is altijd mis!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113600Bericht Willem de Zwijger »

Zal wel kunnen maar dan looptie op drie poten....
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Klepsteel sealtjes

Bericht: # 113607Bericht Tweety »

Ik dacht dat dat de enige methode was.... hoe werkt het anders dan ???
Plaats reactie