tip koplampen zelf afstellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

tip koplampen zelf afstellen

Bericht: # 112101Bericht dick holtrop »

Eerste voorwaarde is een vlakke vloer.

Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.

Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)

Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.

Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.

Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.

Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.

Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).

Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.

Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.(sorry Adriaan)

Het makkelijkste is afstellen met een koplampafstelapparaat die de afstand van 10 meter verkleint tot binnen het apparaat.

Het is wel zo dat je er best een tijdje mee bezig bent en om tijd bij de garage te besparen zou ik de grof afstelling zoals hierboven beschreven zelf doen en de fijnafstelling met een koplampafstelapparaat.

Veel succes


of je gaat voor 7.50 euro naar de garage
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
zomer
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jun 23, 2008 5:50 pm
Locatie: Zwolle

Re: tip koplampen zelf afstellen

Bericht: # 113456Bericht zomer »

Vraag: mijn linker voorlamp is afgekeurd op dat het licht dwarrelde, dus de achter plaat van de koplamp is verweerd. Kan ik dit weer strak maken of moet er een hele nieuwe koplamp in? Of alleen zo'n alu achtige achterwand?
R4 GTL Donkerblauw, 1989, Franse import (NICE)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: tip koplampen zelf afstellen

Bericht: # 113458Bericht Mark4GTL »

als je handig genoeg bent om alleen de achterkant te vervangen is dat een optie

beste is nieuwe koplamp. Let wel op dat het glas gelijk is van beiden
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie