Pagina 1 van 1

stroom

Geplaatst: za nov 14, 2009 2:20 pm
door R4F6GTX Automaat
Aan de dynamo (alternator) van de 4 zitten 4 aansluitingen. B+ en - en twee stekkertjes met L en +
wie kan bij een schema zien waar die L aan moet of een schema plaatsen zodat ik het zelf kan uitvogelen?

Re: stroom

Geplaatst: za nov 14, 2009 8:27 pm
door RVIER
welk jaar ongeveer?
ingebouwde of externe regelaar?


is de L niet van het controle lampje?

vr gr Fons

Re: stroom

Geplaatst: za nov 14, 2009 11:20 pm
door R4F6GTX Automaat
Geen idee van welk jaar, GTL of F6, ik heb er beide gesloopt. Het zit nu op mijn windmolen ...

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 12:37 am
door Tweety
hoe was het ook weer... het kleine boutje is de massa... die grote de + en volgens mij zitten er op een windmolen verder geen draden...voor die andere ga ik zo even naar beneden om het boek te pakken...en dan ga ik ff puzzelen...d'r is geen haast bij hoop ik... 8)

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 1:18 am
door Tweety
oK... 'T WAS FF ZOEKEN... ik ga de afbeelding zo ff inscannen, maar de L... is bij mij een gele draad en die komt via een kontakt blok terecht bij het accu lampje... op R zit een rode die als het goed is verbonden is met zekering 3 en 1 waarvan de laatste direct op de + van de auto zit... gezekert + dus..
het lampje gaat dus branden als als de L een verbinding heeft met de massa...

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 1:39 am
door Tweety
Eh ja voor een afbeelding van het bedradingsschema heb ik een gewoon E-mail adres nodig... 640x460 is onvoldoende resolutie...als je dat echt wil hebben stuur me dan ff een PB

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 2:12 am
door Tweety
Nog FF een correctie op dat verhaal over de L.(gele draad) dit is de daadwerkelijke laadstroom zonder balast..
is deze te laag of 0 dan brand het lampje, als deze erg hoog is 16v + ofzo dan gaat het lampje ook branden d'r is dan een potentiaal verschil immers...
soms verzin ik in de nastoot ook nog wat...

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 9:30 am
door R4F6GTX Automaat
Maar als ik die L gewoon niet aansluit moet het ook werken? En de - (min), is het draadje alleen voldoende of moet het hele ding ook aan de(zelfde) min (massa) zitten? De muur van mijn schuur is weinig massa....

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 10:43 am
door Tweety
Als je de L en de R (de stekkertjes) niet aansluit moet ie het volgens mij gewoon doen... Dikke bout is plus dunne boutje is min.. Min hoeft niet op het schuurtje ofzo, als er maar een stroomkring is..Bij auto's nam men vroeger voor het gemak gewoon de carrosserie als min draad (schijnt bij nieuwere auto's ook niet altijd meer zo te zijn )

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 12:38 pm
door R4F6GTX Automaat
nee, dat + stekkertje moet ook aangesloten worden want een alternator (wisselstroomdynamo) moet 'verteld' worden dat ie aan het werk moet dus daar moet pik op staan. (in de auto doet dat de contactsleutel) Volgens mij kan ik m gewoon doorverbinden met de laadstroomdraad die dus op de accu + komt.

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 2:15 pm
door R4F6GTX Automaat
hmmm, wat doe ik verkeerd... molen draait erg soepel. Beetje wind zet 'm aan de gang. Zodra ik de accu aansluit stopt de molen en gaat niet meer draaien. Accu is zo goed als vol.... :-?
ik zal eens een windmolenforum gaan zoeken...

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 2:17 pm
door Mark4GTL
als je de polen omdraait doet ie het dan nog wel?

mischien dat de dynamo nu verkeerd om aangesloten is en als "aandrijver" werkt?

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 2:33 pm
door Tweety
Als je 'm aansluit of de accu nu vol of leeg is (maakt wel wat uit ) komt er balast op de dynamo... dus ik denk dat 't 'm in de overbrengings verhuiding zit... of misschien zit ie verkeerd om... van de kant van de aansluitingen gezien moet ie met de klok mee draaien....... probeer anders eerst een lampje das een kleinere balast dan een accu.. een auto dynamo + regelaar blijft proberen te laden ook als de accu al vol is ... dynamo levert 13.5 v een accu is vol bij 12.5-12.7 v Ik zou ook wel een accu met dikke platen gebruiken, een VMF(start) accu met dunne platen kan er slecht tegen als er langdurig klein vermogen wordt gevraagt.. dan trekken de platen krom... De + R zit overigens niet achter het contactslot (bij een r4) maar is wel gezekerd...

Re: stroom

Geplaatst: zo nov 15, 2009 7:16 pm
door brecht
Als ik het goed begrijp:

Als de accu niet aan gesloten is kan de molen vrij lopen. Als de draden aangesloten worden kan er stroom naar de accu en moet de molen vermogen gaan leveren dan geeft de dynamo meer weerstand. Het zou best kunnen dat hij als het harder waait wel gaat draaien als hij aangesloten is.

Ik zal het voor de zekerheid een s na vragen aan de heren windmolenspecialisten op mijn werk.