Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Geplaatst: vr nov 06, 2009 11:43 pm
Toen velen van jullie de R4 alleen nog maar kenden als een leuke auto die wel ergens in de buurt stond, heb ik mij al bezig gehouden met het aansluiten van het groene verklikkerlampje in de dashboardklok bij ingeschakeld dimlicht.
De oerversie van mijn verhaal daarover is destijds geplaatst in de Vrijbuiter van mei 1996.
Wanneer je een Nederlandse R4 hebt met het laatste type dashboard, valt meteen op dat het groene controlelampje voor het dimlicht niet werkt.
Het instructieboekje vermeldt: "Afhankelijk van uitvoering of land".
Toch is het betreffende controlelampje vrij eenvoudig te activeren.
De bedoeling is duidelijk; het lampje moet gaan branden als het dimlicht ingeschakeld wordt.
Praktisch gezien is het handig, om de stroom weg te halen bij de voeding van de schakelaar van het mistachterlicht. Het mistachterlicht werkt immers ook alleen bij ingeschakeld dimlicht.
Hieronder volgt stapsgewijs de werkwijze, die ik gevolgd heb:
*Verwijder de kunststof afdekplaat in het midden van het stuurwiel.
*Draai de centrale naafmoer van de stuurstang los met een dopsleutel (dop 21)
*Markeer eventueel de positie van het stuurwiel t.o.v. de spiebaan van de stuurstang.
*Trek het stuurwiel nu los van de stuurstang, door hem voorzichtig heen en weer te bewegen.
Eventueel kun je een poulietrekker gebruiken.
*Maak de zwarte kunststof onderbak los van het dashboard. (1 x M6 moer, zelftapper naast choke en 2 of 3 kruiskopschroeven)
*Druk de zwarte kunststof omranding, die rond de tellerklok zit los van het dashboard en let er hierbij op, dat de 4 klemstiftjes ervan niet afbreken!
*Maak de snelheidsmeterkabel los, door deze achter uit de tellerklok te trekken.
*Pak de tellerklok aan beide metalen klemstrips beet, druk de beide klemstrips naar binnen en trek de klok met beide handen uit het dashboard.
*Plaats een goed brandend controlelampje achter het groene venstertje van de dimlichtindicatie.
(Lampje een kwartslag draaien om het te kunnen verwijderen c.q monteren)
*Maak nu de bovenste stekkerverbinding los van de tellerklokunit.
*Bevestig met behulp van een blauwe draadclip een stroomdraadje van ca. 15 cm aan de grijze draad van de stekker, die achter de mistachterlichtschakelaar in het dashboard zit .
*Maak ca. 2 cm van het einde van dit stroomdraadje blank en verbind dit draadeinde met de 2e koperstrip vanaf rechts, van bovenaf gezien. (Dit is positie 2 gemarkeerd op de stekker)
De verbinding is simpel te realiseren, door het blanke uiteinde van het stroomdraadje tussen de stekker en de koperstrip te schuiven.
*Test vervolgens de werking, door wisselend dimlicht en grootlicht in te schakelen en geniet van het verspringen van de controlelampjes van groen naar blauw en omgekeerd.
Tevens is dit een goed moment om defecte en/of zwakke dashboardlampjes te vervangen.
Deze lampjes zijn nog los bij de dealer te koop.
Tenslotte eindig ik met de cliché opmerking, die Olieslager ook steeds hanteert: "Inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde van uitbouwen".
Veel succes met deze ombouw naar een stukje meer veiligheid en praktisch gemak.
Harry Velthuis.
De oerversie van mijn verhaal daarover is destijds geplaatst in de Vrijbuiter van mei 1996.
Wanneer je een Nederlandse R4 hebt met het laatste type dashboard, valt meteen op dat het groene controlelampje voor het dimlicht niet werkt.
Het instructieboekje vermeldt: "Afhankelijk van uitvoering of land".
Toch is het betreffende controlelampje vrij eenvoudig te activeren.
De bedoeling is duidelijk; het lampje moet gaan branden als het dimlicht ingeschakeld wordt.
Praktisch gezien is het handig, om de stroom weg te halen bij de voeding van de schakelaar van het mistachterlicht. Het mistachterlicht werkt immers ook alleen bij ingeschakeld dimlicht.
Hieronder volgt stapsgewijs de werkwijze, die ik gevolgd heb:
*Verwijder de kunststof afdekplaat in het midden van het stuurwiel.
*Draai de centrale naafmoer van de stuurstang los met een dopsleutel (dop 21)
*Markeer eventueel de positie van het stuurwiel t.o.v. de spiebaan van de stuurstang.
*Trek het stuurwiel nu los van de stuurstang, door hem voorzichtig heen en weer te bewegen.
Eventueel kun je een poulietrekker gebruiken.
*Maak de zwarte kunststof onderbak los van het dashboard. (1 x M6 moer, zelftapper naast choke en 2 of 3 kruiskopschroeven)
*Druk de zwarte kunststof omranding, die rond de tellerklok zit los van het dashboard en let er hierbij op, dat de 4 klemstiftjes ervan niet afbreken!
*Maak de snelheidsmeterkabel los, door deze achter uit de tellerklok te trekken.
*Pak de tellerklok aan beide metalen klemstrips beet, druk de beide klemstrips naar binnen en trek de klok met beide handen uit het dashboard.
*Plaats een goed brandend controlelampje achter het groene venstertje van de dimlichtindicatie.
(Lampje een kwartslag draaien om het te kunnen verwijderen c.q monteren)
*Maak nu de bovenste stekkerverbinding los van de tellerklokunit.
*Bevestig met behulp van een blauwe draadclip een stroomdraadje van ca. 15 cm aan de grijze draad van de stekker, die achter de mistachterlichtschakelaar in het dashboard zit .
*Maak ca. 2 cm van het einde van dit stroomdraadje blank en verbind dit draadeinde met de 2e koperstrip vanaf rechts, van bovenaf gezien. (Dit is positie 2 gemarkeerd op de stekker)
De verbinding is simpel te realiseren, door het blanke uiteinde van het stroomdraadje tussen de stekker en de koperstrip te schuiven.
*Test vervolgens de werking, door wisselend dimlicht en grootlicht in te schakelen en geniet van het verspringen van de controlelampjes van groen naar blauw en omgekeerd.
Tevens is dit een goed moment om defecte en/of zwakke dashboardlampjes te vervangen.
Deze lampjes zijn nog los bij de dealer te koop.
Tenslotte eindig ik met de cliché opmerking, die Olieslager ook steeds hanteert: "Inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde van uitbouwen".
Veel succes met deze ombouw naar een stukje meer veiligheid en praktisch gemak.
Harry Velthuis.