Hallo allemaal,
Eindelijk! De garage is opgeknapt!
Nu mijn 4tje nog!
De grote vraag alleen is... Is het de moeite waard?
Niet dat hij giga rot is of zo (hoop ik)maar hij heeft tot 2mnd. geleden 8 jaar stil gestaan in een rotte garage met olie, benzine ed en gewoon op de wielen...
Is alles nog bruikbaar? slangetjes, remleidingen ed?
Ga eerst maar beginnen met stoelen, portieren en motorkap.
Tips omtrent de werkwijze, zijn van harte welkom!
Andere tips natuurlijk ook.
Groet van Witje 4
aan de slag?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: aan de slag?
Ik zou zeggen, probeer eens te starten, wel met een goede accu natuurlijk, en dan zien waar het schip strandt.
En foto's plaatsen!
En foto's plaatsen!
Re: aan de slag?
mmm
Ik zou een beginnen met kijken of de motor nog rond draait (door aan het vliegwiel, een pulli oid te te draaien.) bougies er uit , dat draait makkelijker, via de bougie gaten wat kruipolie op de cilinders wil ook wel helpen.
Als dat gaat, proberen te starten. Ik zou dat het liefst doen door aan te lopen omdat ik het gevoel heb dat hij met de startmotor zo lomp uit zijn winterslaap gewekt wordt, maar meningen daarover verschillen. In beide gevallen wel een goede accu monteren (uit donor-auto of zo) UIteraard ook koelvloeistof en olie controleren!
En dan de echte vraag: is het de moeite waard? Heel lastig te zeggen. Het gaat er bij klassiekers natuurlijk vooral om: VIND JIJ dat het de moeite waard is? In geld zal het zich waarschijnlijk niet terug betalen ten zij het een hele gave zelfdamere vier is.
wat dingen die ik zou controleren die zowiezo goed moeten zijn mocht je er in gaan rijden:
rubber goed? (ashoezen, kogelhoezen stuurhoezen, banden, benzine leiding) kunnen uitgedroogd zijn
remmen los/gangbaar?
bedrading nog redelijk? (niet uitgedroogd)
te veel roest op afkeurpunten?
wat dingen die daarna waarde verhogend/verminderend kunnen werken:
interieur goed en origineel?
Lak nog goed/ op te poetsen?
(beginnende roest op bekende delen? (voorspatborden net onder motorkap, achterwielophanging, etc)
Maar goed, dit is slechts een wilde greep. bedenk vooral wat je er zelf mee wil: snel de weg op helpen, compleet restaureren, snel geld verdienen, lekker klussen, in het weiland crossen, carnavalswagen van maken, kippen in stallen?...noem maar op! allerlei motieven om er aan te beginnen maar waarbij je een heel andere basis kan gebruiken. Informatie kunnen we je geven, beslissen moet je helaas zelf doen
Ik zou een beginnen met kijken of de motor nog rond draait (door aan het vliegwiel, een pulli oid te te draaien.) bougies er uit , dat draait makkelijker, via de bougie gaten wat kruipolie op de cilinders wil ook wel helpen.
Als dat gaat, proberen te starten. Ik zou dat het liefst doen door aan te lopen omdat ik het gevoel heb dat hij met de startmotor zo lomp uit zijn winterslaap gewekt wordt, maar meningen daarover verschillen. In beide gevallen wel een goede accu monteren (uit donor-auto of zo) UIteraard ook koelvloeistof en olie controleren!
En dan de echte vraag: is het de moeite waard? Heel lastig te zeggen. Het gaat er bij klassiekers natuurlijk vooral om: VIND JIJ dat het de moeite waard is? In geld zal het zich waarschijnlijk niet terug betalen ten zij het een hele gave zelfdamere vier is.
wat dingen die ik zou controleren die zowiezo goed moeten zijn mocht je er in gaan rijden:
rubber goed? (ashoezen, kogelhoezen stuurhoezen, banden, benzine leiding) kunnen uitgedroogd zijn
remmen los/gangbaar?
bedrading nog redelijk? (niet uitgedroogd)
te veel roest op afkeurpunten?
wat dingen die daarna waarde verhogend/verminderend kunnen werken:
interieur goed en origineel?
Lak nog goed/ op te poetsen?
(beginnende roest op bekende delen? (voorspatborden net onder motorkap, achterwielophanging, etc)
Maar goed, dit is slechts een wilde greep. bedenk vooral wat je er zelf mee wil: snel de weg op helpen, compleet restaureren, snel geld verdienen, lekker klussen, in het weiland crossen, carnavalswagen van maken, kippen in stallen?...noem maar op! allerlei motieven om er aan te beginnen maar waarbij je een heel andere basis kan gebruiken. Informatie kunnen we je geven, beslissen moet je helaas zelf doen
Re: aan de slag?
Even een klein ervaring-tje van kort gelden over het starten van een motor die lang stil heeft gestaan...
"startte prima, niks bijzonders, een beetje remreiniger in de luchtfilter behuizing.... en vroem.."
"draaide een tijdje, en de temperatuur liep op, te zien aan het metertje....maar de bovenslang naar de radiator werd maar niet warm... Conclusie... thermostaat ging niet open....motor af, nieuwe thermostaat etc..slaat de ventilator nog niet aan.... dus blijf er wel goed bij als ie loopt, hou ook een brandblusser bij de hand... je weet nooit..
Is het 't waard om een trouwe vierwieler op te knappen...
ergens altijd... en ergens nooit... maar ja als je d'r zin in hebt ... leef je uit... maak vooraf een grove schatting van wat het gaat kosten (als ie loopt tenminste) dat keer ongeveer 1.5 en bedenk dan of je dat er aan uit wil geven.... aan een hobby.... als je alleen een auto wil is het makkelijker (en goedkoper) om gewoon iets moderners te kopen....
"startte prima, niks bijzonders, een beetje remreiniger in de luchtfilter behuizing.... en vroem.."
"draaide een tijdje, en de temperatuur liep op, te zien aan het metertje....maar de bovenslang naar de radiator werd maar niet warm... Conclusie... thermostaat ging niet open....motor af, nieuwe thermostaat etc..slaat de ventilator nog niet aan.... dus blijf er wel goed bij als ie loopt, hou ook een brandblusser bij de hand... je weet nooit..
Is het 't waard om een trouwe vierwieler op te knappen...
ergens altijd... en ergens nooit... maar ja als je d'r zin in hebt ... leef je uit... maak vooraf een grove schatting van wat het gaat kosten (als ie loopt tenminste) dat keer ongeveer 1.5 en bedenk dan of je dat er aan uit wil geven.... aan een hobby.... als je alleen een auto wil is het makkelijker (en goedkoper) om gewoon iets moderners te kopen....