Pagina 1 van 1

Wat is roest

Geplaatst: ma okt 19, 2009 12:25 am
door Rodeo-6
Vetel het maar,

brand los (heren natuurkundigen) enz enz

En wat doe je er aan ?????????

en waarom is dit volgens jou de manier !!!!!!!!!

(P.s. R4 rijders eigen mag het natuur niks kosten)

Afbeelding

Het Orakel heeft weer gesproken

Re: Wat is roest

Geplaatst: ma okt 19, 2009 12:43 am
door hans4
Geweldig vind ik dat!!

Weet je dat het heel moeilijk is hem zo te krijgen en tevens heel erg duur!!!! ECHT serieus!!

Re: Wat is roest

Geplaatst: ma okt 19, 2009 6:39 am
door Rudi
Het lijkt mij gewoon een kwestie van een paar keer goed stappen en dan ff flink kotsen op de wagen, anders zou verfafbijt toch ook wel werken :)

Re: Wat is roest

Geplaatst: ma okt 19, 2009 7:58 pm
door Tweety
Remvloeistof ?? bijt ook lekker af.... maar even over de gestelde vraag.... wat is roest...
Scheikundig gezien.... de oxidatie van ijzer !!
Echter het doet 't niet vanzelf.. altans niet bij kamer temperatuur...de ontbrandingstemperatuur van ijzer weet ik niet precies, maar die is vrij hoog,
In Combinatie met water en zuurstof gaat het wel lukken
maar de reactievergelijkingen moet je vragen aan iemand die dat net gehad heeft op school...
iets met ijzerhydroxide wat daarna nog eens doorreageerd ofzo..
voor mij is dat net te lang geleden.... het gaat erom dat de zuurstof en water allebei aanwezig zijn., en roest trekt water aan !! Pekel trekt ook water aan en zo zijn er nog een aantal dingen,
Dus...........
Probeer te voorkomen dat ijzer aan water en vocht (en lucht, maar daar zit altijd wel wat vocht in..) wordt blootgesteld, en verwijder roest !

Re: Wat is roest

Geplaatst: di okt 27, 2009 5:43 pm
door Daan
van wikipedia:

IJzer wordt in natuurlijke staat gevonden in het erts hematiet als ijzeroxide. Metaalvormig ijzer heeft de neiging naar deze staat terug te keren wanneer het blootgesteld wordt aan lucht en water.
Deze corrosie is te wijten aan de oxidatiereactie die plaatsvindt wanneer ijzermetaal terugkeert naar een energetische voorkeurstoestand

Roest is dus gehydrateerd ijzer(III)oxide.
Corrosie gaat sneller in zeewater door de hogere concentratie aan natriumchloride-ionen, waardoor de oplossing beter geleidt. Roesten kan ook versneld worden door zuren, en vertraagd door basen.

Gehydrateerd ijzeroxide is doorlaatbaar voor lucht en water, zodat het metaal verder roest zodra er een roestlaag bestaat. Uiteindelijk wordt de hele ijzermassa omgezet in roest.

Er zijn verschillende methodes om corrosie af te remmen. (Maar dus niet te voorkomen!!)

* Kathodische bescherming is een elektrochemische methode.
* Galvanisatie bestaat uit het aanbrengen van een laag van een ander metaal, zoals zink.
* Een deklaag of coating.
* Legering met andere elementen zoals Chroom, Nikkel, Molybdeen, zie Roestvast staal.

Al deze methodes proberen dus inderdaad te voorkomen dat het metaal in contact komt met water (dus ook het vocht in zuurstof/lucht).

Re: Wat is roest

Geplaatst: wo okt 28, 2009 10:32 am
door Daan
Als ik jullie/ons was moeten eigenlijk alle metalen onderdelen te vervangen door delen van kunststof/carbon/hout(pas op houtrot!)/keramiek/beton (zonder wapening).. :D