Pagina 1 van 2
nokkenas
Geplaatst: ma okt 12, 2009 1:22 am
door R.Derkse
moet er bij montage van een 32 solex carburateur behalve een ander spruitstuk ook een andere NOKKENAS op gezet worden ??? blok is van 1108 cc gtl bj 1985.
Groetjes Rene
Re: nokkenas
Geplaatst: ma okt 12, 2009 9:48 am
door R4F6GTX Automaat
Andere nokkenas? Zijn er die dan? Let wel dat je dan je hele motorblok open moet halen....
Ehm... nee, hoeft niet; zie er het nut ook niet van in tenzij je een Alpine-nokkenas wilt plaatsen maar dan kom je met die carb. ook niet ver...
Re: nokkenas
Geplaatst: di okt 13, 2009 7:07 pm
door R.Derkse
goed, mijn gedachte erachter was dat een nokkenas van bv. een 5je de nokken een andere ronding hebben,
waardoor de de inlaat klep net wat langer openstaat.
maar misschien zit ik er wel naast.
Re: nokkenas
Geplaatst: di okt 13, 2009 10:13 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja okee, maar het blijft een R4 en zal geen racemonster worden. Waarom trouwens de 32 carb? Wil je meer tanken zonder dat het vermogen toeneemt?
Re: nokkenas
Geplaatst: di okt 13, 2009 10:20 pm
door lordje
Ik heb ooit een blokje gekocht met zulk een carb en spruitstuk. Ik heb de nokkenas bewaard, er is verschil in nokhoogte , wat het kleppendiagram beinvloed volgens mij. Hierdoor staan de kleppen langer open, wat weer een betere vulling tot gevolg had (dacht men). Groet Leo.
Re: nokkenas
Geplaatst: di okt 13, 2009 11:50 pm
door Rodeo-6
R.Derkse schreef:moet er bij montage van een 32 solex carburateur behalve een ander spruitstuk ook een andere NOKKENAS op gezet worden ??? blok is van 1108 cc gtl bj 1985.
Groetjes Rene
Nee
Re: nokkenas
Geplaatst: di okt 13, 2009 11:51 pm
door Rodeo-6
R4F6GTX Automaat schreef:Andere nokkenas? Zijn er die dan? Let wel dat je dan je hele motorblok open moet halen....
ja
Re: nokkenas
Geplaatst: wo okt 14, 2009 12:26 pm
door Okido
De R4 GTL motor is afgeleid van de R6 TL motor, deze laatste heeft aanzienlijk meer power dan de eerste. Dat is mijn inziens vooral te wijten aan de carburateur die 32 in plaats van 28 meet. Ik weet niet of er ook aanpassingen aan de nokkenas zijn geweest, maar het lijkt mij een goed plan eerst eens de carburateur uit te proberen. In een vraagbaak zouden specs van de nokkenas vergeleken kunnen worden tussen de 4GTL en de 6TL motor. De cilinderkop is volgens mij hetzelfde.
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 12:39 am
door deutz
Is de r6tl dan een 1100 motor?

Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 10:14 am
door Tweety
Ja !
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 9:02 pm
door R.Derkse
heb reeds een nokkenas van een F6 erin zitten , op goed advies van Harry uit Emmen.
nu nog de carb. passend maken En als het goed is gaat ie als de brandweer.
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 9:13 pm
door Mark4GTL
as het goed is heeft het spruitstuk van een F6 een passende opening voor de 32.
moet er zelf ook nog 1 ophalen en monteren, maar heeft hier geen haast
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 9:34 pm
door ap
dan past er ook geen 26mm carb op een F6?? met een 32mm spruitstuk heb je namelijk ook een andere afstand van je boutgaten.(voor de carb wel te verstaan.)
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 10:26 pm
door Mark4GTL
dat zou inderdaad niet passen
Re: nokkenas
Geplaatst: za okt 31, 2009 10:39 pm
door ap
voor zover ik weet hoort er voor een 32 mm carb een spruitstuk van een 6tl bij of een zeer vroege GTL tot 80 of 81 daar zaten ook die carb's op.