stoel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

bash
Berichten: 1
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 12:49 am

stoel

Bericht: # 110911Bericht bash »

Graag jullie ervaring met het vervangen van de bestuurders stoel voor een niet originele stoel.
Welke past makkelijk en zit goed?
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: stoel

Bericht: # 110912Bericht Mummelvrouw »

we hadden ooit Ford-stoelen, zaten heerlijk.
Als de stof nog redelijk is kun je ook kiezen voor polsteren, 60 - 80 euri per stoel, zit beter als nieuw :lol:
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: stoel

Bericht: # 110934Bericht Daan »

Er zijn een aantal r4 rijders die een RECARO of SCHEEL stoel hebben gemonteerd. Die stoelen kan je los voor 5-6-7 tientjes wel ergens op marktplaats scoren. Volgens mij hadden Jasper en Frank in hun Trophy 4 stoelen van een Citroen BX geklust.
Welke modificaties daarvoor nodig zijn is mij niet bekend. Maar waarschijnlijk moet je een nieuw framepje in mekaar klussen.

Zelf heb ik nu twee leren stoelen uit een Saab 900 cabrio erin! Zitten heerlijk en het installeren was ook een piece of cake!
De Saab stoelen bevestiging heeft namelijk dezelfde BREEDTE bevestiging bleek. Dus de 2 voorste bouten passen 1op1. Alleen is het frame langer waardoor je achter niet uitkomt (scheelt een cm of 1-3). Daarnaast wilde ik dat de stoelen vanwegen mijn lengte wat meer naar achter moesten.
Als oplossing heb ik toen 2 U-profieltjes gepakt en daar in elk 4 gaten geboord. Twee bouten wijzen naar beneden en verbinden (qua onderlinge afstand) het U-profiel met de bestaande boutgaten van het chassis. De andere twee bouten wijzen omhoog op onderlinge afstand van de saabstoelen frame.Met die laaste twee kan je dus ook bepalen hoever je je nieuwe stoel naar achter wil plaatsen.

Lassen is dus niet nodig!!

Zal als het niet meer regent even een foto maken.

ps: mijn constructie is bij de laatste keuring gewoon goed gekeurd, de bouten die ik gebruikte zijn M8 dus ergens is mijn constructie steviger dan de originele van renault...!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: stoel

Bericht: # 110937Bericht hans4 »

Andere stoelen erin zetten kan je wel doen, maar let er wel op dat ze nog wel volledig verstelbaar zijn.
Als je stoel niet naar voor en achter geschoven kan worden, heb je een probleem met de keuring.
Ik heb een auto gehad die daarop werd afgekeurd :roll:
Ik word betaald om gek te zijn
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: stoel

Bericht: # 110938Bericht schoapke »

beetje raar. de r4 heeft ook stoelen en banken gehad die niet instelbaar waren
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: stoel

Bericht: # 110939Bericht hans4 »

Het geld natuurlijk wel alleen voor auto's die vanaf fabriek een verstelling hadden.
Dat mag je dan niet veranderen :D
Ik word betaald om gek te zijn
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: stoel

Bericht: # 110940Bericht Rik »

volgens mij zijn er wel vaker renault 25 stoelen ingezet, of van een volvo
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: stoel

Bericht: # 110941Bericht hans4 »

Bij mij zitter er ook andere in, alleen ik weet niet uit welke auto.
Ik zelf dacht aan een Renault 16, maar dat hoor ik de 18e wel van de kenners :lol:
Ik word betaald om gek te zijn
Gebruikersavatar
FuZziE
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 7:40 pm
Locatie: Utrecht

Re: stoel

Bericht: # 110945Bericht FuZziE »

racestoelen uit een ouwe r5 GT passen er zo in.. Wist eerst nog niet waar ze uit kwamen, maar van de zomer op de sloop in frankrijk nog een setje op de kop getikt voor een andere f4... Zitten prima (ook voor 1000 km in een dag) en met hoofdsteun !
Vrrrrrroem....
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: stoel

Bericht: # 111377Bericht Rudolf2 »

Twee weken geleden een stoel uit de R25 geplaatst: stukje cake, moest even twee nieuwe achterbouten pakken (M6), achter eerst op z'n plaats en dan kijken waar de voorste terechtkomen. Heb aan de voorkant wel een stel extra (M8) moeren opgezet om de stoel wat verder achterover te zetten. Bij deze ongewijzigde bevestiging kan de R25-stoel niet zover naar achteren als de R4-stoel. Heb ik dus opgelost door de stoel wat verder achterover te zetten. Je zou ook de achterbouten wat verder naar voren kunnen zetten, maar daarvoor zou je de rail even los moeten maken van de stoel, en dat was mij te veel werk.

Rudolf
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stoel

Bericht: # 111384Bericht Tweety »

Het gaat erom wat je lekker vind zitten... dat wat die verstelbaarheid voor de APK is volgens mij gewoon onzin... mijn voorbank is welliswaar vestelbaar... maar de rugleuning dan weer niet en de garages (2 verschillende, die niet mijn vaste zijn..) hebben er nooit moeilijk over gedaan.... wel over een heleboel andere dingen natuurlijk...maar niet over m'n voorbank....
Gebruikersavatar
hans4
Berichten: 138
Lid geworden op: zo sep 06, 2009 10:49 pm
Locatie: kop van NH

Re: stoel

Bericht: # 111394Bericht hans4 »

Je rugleuning is niet belangrijk, maar hij moet wel naar voor en achter kunnen.
Maar idd niet alle keurmeesters letten erop :roll:
Ik word betaald om gek te zijn
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stoel

Bericht: # 111397Bericht Tweety »

Een heleboel keurmeesters verzinnen dingen om een auto af te keuren, en zouden bij een steekproef op een afgekeurde wagen ontzettend door de mand vallen...
herman.r4
Berichten: 331
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:58 pm

Re: stoel

Bericht: # 111399Bericht herman.r4 »

hallo,stoelen uit een rover 100 past perfect, niks telassen of te boren en het zit heerlijk,en zijn verstelbaar. gr/herman.
herman.r4
Berichten: 331
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:58 pm

Re: stoel

Bericht: # 111400Bericht herman.r4 »

hallo,stoelen uit een rover 100 past perfect, niks telassen of te boren en het zit heerlijk,en zijn verstelbaar. gr/herman.
Plaats reactie