Pagina 1 van 2

slecht lopende motor

Geplaatst: di okt 06, 2009 9:22 am
door Rudolf2
Hallo allen,

Even een probleempje voorleggen:
De ontsteking staat goed, en toch wil de motor bij veel gas (vanaf 90 constant op de snelweg) .
gaan pingelen. Is enigszins te reguleren door aan de choke te trekken.
Daarnaast wil bij vrijwel geen gasgeven de motor nogal gaan bokken.
Een en ander begint eigenlijk pas te ontstaan als de motor warm is(oftewel, koud is er niets mis mee, en dat ligt dan niet aan de choke want die is dan al weer volledig ingedrukt)
Ondertussen is het benzineverbruik alleszins acceptabel (1:18 of iets beter)

Wie heeft een heldere inval?

Groetjes, Rudolf

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: di okt 06, 2009 11:31 am
door herman.r4
hallo, probeer eens een nieuwe condencator,wil nog weleens de oorzaak zijn. gr/herman.

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: di okt 06, 2009 11:46 am
door Willem de Zwijger
Klinkt mij een beetje valse luchterig. Kijk eens of de spruitstukmoeren er allemaal nog zijn en goed vast zitten, idem de voet van de carb. En het carterdamp afvoerslangetje. Wil wel eens vergaan zijn.
En weet je zeker dat de ontsteking helemaal top is? Nieuwe puntjes+codensator+bougies+bougiekabels+verdelerkap+rotor wil wel eens wonderen doen.

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: di okt 06, 2009 3:31 pm
door Rodeo-6
Stationair mengsel schroefje kwart slag uitdraaien (choke uittrekken gaf effect)

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: wo okt 07, 2009 12:02 am
door RVIER
@ rudolf,

als er geen sprake is van valse lucht en de ontsteking op orde is
denk ik eigenlijk aan 2 mogelijke problemen:

1. de ontsteking staat (in combinatie met de vaccuumvervroeging) te vroeg
2. hij loopt te arm, 1:18 is volgens mij wel erg zuinig

mbt 1 Renault heeft in 1981 een IS uitgegeven voor de 4 GTL over het probleem van pingelen bij belasting
(ik zal hem morgen even scannen)

Eigenlijk zegt de Regie hierover: pingelen is (in dit geval) niet erg

maar als de klant zeurt:
.controleer of de auto op super rijdt
.controleer of er een klein gaatje van o,5 mm zit in de vacuumdoos
.als dat niet zo is monteer dan een stukje pijp in de vaccumslag waarin zo'n gaatje zit
.controleer de vervroegingscurve
.schuif het vaste tijdstip zover naar de 0 graden als nodig is om het probleem op te heffen

mbt 2. Je moet de sproeier iets opboren (enkele tienden mm) ivm de toevoeging van alcohol aan de benzine. Daardoor lopen nu bijna alle 4-en te arm.

vr gr Fons

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: wo okt 07, 2009 8:55 am
door Rudolf2
De auto heeft eigenlijk altijd goed en soepel gereden; valse lucht is gezien de recente onderhoudsgeschiedenis het meest waarschijnlijk. Super gaat er al lang in, en het stationairschroefje opendraaien lijkt mij (omdat de motor stationair al iets te snel draait) meer iets van symptoombestrijding. Ik meld me zodra ik iets meer (of minder ) weet.

Rudolf

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: wo okt 07, 2009 12:28 pm
door hans4
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Hij start fantastisch....loopt fantastisch alleen als hij goed warm is geeft hij af en toe een "hik"

Alle relevante onderdelen zijn reeds bij aanschaf vernieuwd.
Moet ik mij er gewoon niet druk om maken ??

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: wo okt 07, 2009 8:12 pm
door Tweety
wat zijn relevante onderdelen ?? nou goed misschien hebben jullie niet hetzelfde probleem... een hoog stationair doet mij ook denken aan een spruitstuk pakking....of ergens anders valse lucht....
een hik bij warme motor vermoed ik eerder in de verbrandingskamer (kleppen of bougies(kabels))

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: wo okt 07, 2009 11:31 pm
door hans4
Bij mij zijn bougies en kabels nieuw en de kleppen ook gesteld
Tevens heel goed afgesteld en ook nieuw luchtfilter.

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: do okt 08, 2009 12:02 am
door ap
heb je speling op de as van je carburateur?? daar kan ook valse lucht weg komen

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: do okt 08, 2009 4:48 pm
door Tweety
Ook nieuwe bougies kunnen stuk zijn heb ik laatst gehoord, maar ok.. komt niet vaak voor....
en hoe bedoel je goed afgesteld....wat zegt de gasmeter... ach het kan van alles zijn... als het niet erger wordt zou ik me er geen zorgen over maken.....'t is ook een beetje een vaag symptoom...

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: do okt 08, 2009 5:06 pm
door Tweety
toch wil ik daar nog wat aan toevoegen...heb je al eens carburateur reiniger gebruikt, je weet wel van dat spul dat je bij de benzine gooit... dat is echt best goed spul....

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: do okt 08, 2009 5:25 pm
door hans4
Die reiniger heb ik twee weken geleden erin gedaan. Zo van..."baat het niet schaad het niet"

Het rare is idd dat het niet altijd is, dus ik denk dat ik het maar gewoon afwacht en mij er niet zo druk om moet maken.

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: zo okt 11, 2009 11:31 am
door Jakke
Ik rijd een 845cc, en had zo ongeveer het zelfde probleem: koud draaide die als een zonnnetje, maar warm zeer onregelmatig! nochtans: motor heeft slechts een 20.000km gedaan, carburator gereviseerd en gesteld, nieuwe contactloze elektronische ontsteking en gesteld, nieuwe stroomverdelerkap, nieuwe bougies, nieuwe hoogspanningsbobijn ... Kortom, wat kan een mens nog meer doen? Wat bleek: (goede ingeving) één van de hoogspanningskabels gaf geen stroom meer door als die warm werd (getest door de kabel in een oven op 80°C te leggen). Het waren van die radio-ontstoorde kabels ... nu nog nieuwe bougiekabels ..!

Re: slecht lopende motor

Geplaatst: zo nov 22, 2009 10:30 pm
door Jakke
Ondertussen zitten de nieuwe bougiekabels erop, en dat gaf een serieuze verbetering!
Maar ik was nog niet 100% tevreden: soms voel ik onder het rijden (niet bij optrekken) hele lichte schokjes, alsof er af en toe een ontsteking overgeslagen wordt (niet als de motor kous is!). Als de motor goed warm is na een hele rit, dan gebeurt het regelmatig dat die stationair onregelmatig loopt en soms stil valt. Op de autostrade haalt hij een top van 125km/u, wat ik denk normaal is voor een 850cc?
De rotor van de stroomverdeler had tamelijk wat speling: stroomverdeler gereviseerd, en weer ietsje verbetering, maar het af en toe afslaan stationair na lange rit blijft me achtervolgen ...
Met een vacuümmeter heb ik ook gecontroleerd of er valse lucht werd aangezogen, maar dat bleek allemaal prima te zijn: volgens de Gunson "Lo Gauge" haalt de motor bij 850tr/min 20 ins kwikkolom, wat prima zou zijn ... (standaar is het een probleem om een vacuümmetertje aan te sluiten op het spruitstuk, maar dat heb ik opgelost door een gatje te boren en een buisje te monteren).