startprobleem

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke Bos
Berichten: 108
Lid geworden op: do feb 19, 2004 2:00 am
Locatie: St. Nicolaasga

startprobleem

Bericht: # 110102Bericht Bauke Bos »

Mijn 6 volt R4 start zeer slecht, ondanks het feit dat ik van alles al vervangen heb, zoals het luchtfilter, bougies en de carburateur heb schoongemaakt. Ook wil de startmotor vaak niet inschakelen. Ik hoor dan alleen een klik. Ik heb hem al weg gebracht naar een bedrijf, maar men zegt dat er niks aan mankeert, dus heb ik de kabels nagelopen, maar niks lostmijn probleem op. Wie kan mij raad geven?
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: startprobleem

Bericht: # 110103Bericht ap »

is je startmotor wel goed??
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110106Bericht roberto »

Als je alleen een klik hoor dan is de startmotor of de accu niet in orde.
Is de accu vol en is hij nog goed?
zo ja dan is het de startmotor het voltage is 6 volt dat is niet de jongste dus daar zal waarschijnlijk wel iets aan versleten zijn het kan de bendix zijn de koolborstels of de bronzen lagers (dan loopt het anker aan), hoe hebben zij hem getest? op een testbank of zo uit de losse hand.
een 6 volt start moter draait zowiezo al langzamer rond, dus het starten van de motor is al moeizamer dus moet de startmotor wel optimaal zijn, dat is een van de reden dat men op 12 volt is overgestapt
Bauke Bos
Berichten: 108
Lid geworden op: do feb 19, 2004 2:00 am
Locatie: St. Nicolaasga

Re: startprobleem

Bericht: # 110110Bericht Bauke Bos »

Inderdaad is hij gewoon los getest, maar ja, dan heeft hij het makkelijker. Dus ik ben gewoon bij de poot genomen. Heeft er iemand op dit forum een 6 volt startmotor die wel goed is? ( ik ben al eens eerdr bedonderd met een startmotor) Er zit een Ducellier 6135A op.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110112Bericht roberto »

Balen!@#$ ,ja de startmotor moet je belast testen dan komen de fouten aan het licht, maar je kunt toch zelf nieuwe bussen er in tikken en borstels vernieuwen ? het probleem is dat wanneer je een ander koopt die waarschijnlijk ook zijn leeftijd heeft en zijn problemen.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110115Bericht roberto »

Als je besluit het zelf te doen maak dan van elke handeling een foto dat is makkelijk als je hem weer monteer dan weet je hoe alles heeft gezeten
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 110129Bericht Tweety »

Waar zijn die verse borstels te koop ??
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110130Bericht roberto »

Elk auto electric bedrijf heeft ze ook de bussen even zoeken in de buurt of vraag aan de garage waar zij defecte startmotors en dynamo's heen brengen, als ze geen passende borstels hebben even passend veilen of slijpen
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110139Bericht Boerammetje »

( ik ben al eens eerdr bedonderd met een startmotor)
Ik heb Bauke een keer een 2e hands startmotor verkocht, die hij toen half gecombineerd heeft met een andere, en vervolgens wou hij zijn geld terug, zonder dat er nog een startmotor te retourneren viel. Heb er op zich meerdere liggen, maar de kans dat het aanbieden daarvan weer als bedonderen aangemerkt zal worden sluit ik graag uit, dus die zullen we nu voor de goede orde maar laten liggen waar ze liggen.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 110149Bericht Tweety »

kon je vroeger niet gewoon een slinger op de versnellingsbak zetten ? (omg)
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110151Bericht Boerammetje »

Dat kan ook ja, maar die show wil je niet iedere keer hoeven uitvoeren dat je de auto pakt ;-)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 110153Bericht Tweety »

roberto schreef:Elk auto electric bedrijf heeft ze ook de bussen even zoeken in de buurt
waar haal jij ze ??
want volgens mij zit jij bij mij in de buurt....
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110155Bericht roberto »

Wolf Auto Elektro VOF- Auto-elektra en -elektronica
Ambachtsweg 41

6541DA Nijmegen
024-3778975

Als je het anker eruit hebt dan moet je tussen de koperen lamellen met een bot zaagje het vuil goed weg steken en met fijn schuurpapier af schuren hier hoop zich een hoop koper vuil op, als ze geen pasend busje hebben dat kan want Renault heeft een serie startmotors gebruikt van een raar type neem iets groter en met op gerold schuur papier uit honen, denk er om de bussen er in persen ( bv tussen de bankschroef) en niet slaan!!!!!! volgende week maak ik wel een foto uitleg en zet het op mijn site
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110157Bericht Boerammetje »

Om ook even op het probleem terug te komen: die tik die je hoort is het relais dat aanslaat. Dat werkt dus op zich, alleen moeten er vervolges ook 2 andere dingen gebeuren:

1. de as van de rotor moet in de starterkrans gedrukt worden, en
2. de wikkelingen van de startmotor zelf moeten bekrachtigd worden, waardoor de startmotor gaat draaien.

Als je alleen een tik hoort kunnen er een paar dingen mis :

- Het relais krijgt de as niet in de krans gedrukt. Ik sluit maar even uit dat dat zou kunnen zijn omdat er een niet overeenstemmende vertanding gebruikt is, de auto doet het soms immers wel. het kan zijn dat het relais niet sterk genoeg meer is of dat het in de starterkrans drukken van de as zo zwaar gaat dat dat het relais niet lukt. Zou je handmatig moeten kunnen voelen.

- Het kan ook zijn dat de as wel in de krans geduwd wordt, maar dat rotor vervolgens niet gaat draaien. Dat meest banale reden hiervoor is een losse kabel, iets minder banaal zijn versleten koolborstels, of een lege accu. Dat laatste kun je eenvoudig vaststellen wanneer na de tik het rode en groene lampje op het dashboard uitgaan of zwak worden. De startmotor trekt dan meer stroom dan de accu kan leveren. Blijven de lampjes branden dan is het de vraag of de rotor wel bekrachtigd wordt, of dat de wikkeling nog wel deugt. Da's een kwestie van uit elkaar halen.
Bauke Bos
Berichten: 108
Lid geworden op: do feb 19, 2004 2:00 am
Locatie: St. Nicolaasga

Re: startprobleem

Bericht: # 110184Bericht Bauke Bos »

Wat dat combineren betreft: ik heb alleen het moertje van de pluskabel van de oude startmotor gebruikt. Desalniettemin vandaag geen startproblemen gehad en een fijn evenement in Appelscha beleeft, waar wij de enige R4 hadden en daarmee veel bekijks.
Plaats reactie