startprobleem

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: startprobleem

Bericht: # 110197Bericht Willem de Zwijger »

Als je alleen een klik hoort kun je ook nog even de aansluitingen op de accu checken, ik heb wel eens gehad dat die geen goed contact maken en dan kan hij wel kleine stroompjes leveren voor de lampjes er relais, maar niet de enorme stroom die de startmotor vraagt.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 110237Bericht Okido »

Inderdaad moeten de aansluitingen brandschoon zijn. Starten op 6 volt blijft soms een moeilijke kwestie.
Een Dauphine (met dezelfde Ventoux motor) had na reviseren startmotor, nieuwe accu, dikkere kabels etc. achteraf het meeste baat bij het vervangen van de motorolie. Dit kwam tot uiting bij lagere temperaturen dan werd de olie te dik en daardoor net teveel weerstand.

Toen dat speelde vertelde mijn vader me dat hij vroeger in zijn auto een accu erbij had gezet. Tijdens het starten werd deze met een relais in serie gezet. Dat scheen erg goed te hebben gewerkt.

Succes.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: startprobleem

Bericht: # 110306Bericht Rik H. »

En om ook maar even een duit in het zakje te doen: ik heb eens gehad dat een 6 Volt startmotor de motor niet rond kreeg. Alles geprobeerd, andere startmotor, andere accu,bedrading helemaal nagelopen alles was goed. Toen de v-snaren maar eens van spanning gehaald. Dat bleek een juiste keuze want het was starten en lopen. Bleek de waterpomp versleten waardoor die met gespannen v-snaar teveel weerstand had. :roll:
Wat ik maar wil zeggen: soms blijkt een electrisch probleem geen electrisch probleem. :wink:

Succes!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 110493Bericht Tweety »

Boerammetje schreef:
1. de as van de rotor moet in de starterkrans gedrukt worden, en
2. de wikkelingen van de startmotor zelf moeten bekrachtigd worden, waardoor de startmotor gaat draaien.


- Het kan ook zijn dat de as wel in de krans geduwd wordt, maar dat rotor vervolgens niet gaat draaien. Dat meest banale reden hiervoor is een losse kabel, iets minder banaal zijn versleten koolborstels, of een lege accu. Dat laatste kun je eenvoudig vaststellen wanneer na de tik het rode en groene lampje op het dashboard uitgaan of zwak worden. De startmotor trekt dan meer stroom dan de accu kan leveren. Blijven de lampjes branden dan is het de vraag of de rotor wel bekrachtigd wordt, of dat de wikkeling nog wel deugt. Da's een kwestie van uit elkaar halen.
Eh ik heb net ook een probleempje gehad... sleutel draaien... niks wel geklik, maar op gas klikt er altijd wel wat.... dus ik een andere startmotor halen... 3x op m'n scooter naar me werk..%$@@% d'r in gezet (in 2 1/2 uur das voor mij een nieuw record, ik moet tenslotte ook m'n handremhefboom weghalen...) en rijden maar... haal ik die ouwe uit mekaar (was niet zo heel oud trouwens...) Borstels waren goed, relais net getest (zonder balast)....Doet 't.... zonder balast doet ie 't gewoon... zou ie het balast ook gewoon doen en zou er een draadje losgezeten hebben ??? of is er nog iets wat ik kan testen....
Gebruikersavatar
Hypocrates
Berichten: 80
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 9:59 pm
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 112747Bericht Hypocrates »

mijn 4 start ook niet meer. aanduwen werkt wel gewoon. als ik de sleutel omdraai hoor ik meer dan alleen een tik. lijkt meer op hard relais geklik. alsof hij inderdaad net te weinig spanning heeft om de startmotor rond te krijgen. Er beweegt verder wel wat dus hij wil opzich wel of dat ie niet over een dood punt heenkomt ofzo?
Plaats reactie