Pagina 1 van 1
antiroestbehandeling
Geplaatst: wo sep 16, 2009 10:57 pm
door Sousse
hallo,
Ik ben van plan om in de winter met mijn R4 te rijden als ik niet op de motor naar mijn werk kan. Ik heb vorige week de 4 een antiroesbehandeling gegeven (onderkant en holle ruimtes) bij Luyben in Cruquius.
De eigenaar van het tectyl bedrijf was zeer anthousiast over de auto en heeft hem helemaal nagelopen voor 250 euro, ik heb met hem ook afgesproken om jarelijks terug te komen voor een inspectie.
Is dit voldoende om de winter door te komen (pekel) of moet ik andere maatregelen nemen om de auto beter te beschermen? en hoe zit het met starten van de 4 in koude omstandigheden?
Alvast bedankt,
Sousse
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: do sep 17, 2009 9:27 am
door brecht
om de pret niet te bederven... Ik vraag me af wat je voor 250 euro allemaal kan doen en of je dan echt alle holle ruimtes goed behandeld hebt. Zal ook afhangen van de staat van de auto voor het behandelen.
Maar het zal zeker goed helpen en ik denk dat er maar weinig 4tjes zijn die op deze wijze beschermd worden!
Nog meer beschermen? Als de bodem en holle ruimtes goed behandeld zijn lijkt me dat voldoende, was regelmatig de pekel er af (of liever: zok kort mogelijk na een strooibeurt) blijf roestgevoelige plekken op je bodem en carrosserie comntroleren.
Technisch? Als hij normaal goed start zou hij dat in de winter ook moeten doen. als het echt koud wordt zou het kunnen dat je motor niet goed op temperatuur komt (zeker als je binnen ook wilt verwarmen) Zo'n mooi afdekplaatke/lapje voor je radiator kan dan helpen. Een stuk karton ook al. Al moet ik wel zeggen dat ik dat soort trucken echt pas bij een paar graden onder 0 heb moeten toepassen.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: do sep 17, 2009 10:07 am
door Hanz
Ik ben benieuwd of de auto eerst goed schoon is gemaakt, voordat de tectyl is aangebracht, en wat voor tectyl erop is gesmeerd. Op drek hecht geen enkele tectyl. IMHO rotten de balken altijd van binnenuit, dus het is ook belangrijk dat de balken van binnen gereinigd worden en gedroogd. Als dat allemaal is gedaan zou je er 's winters tegenaan moeten kunnen, al zou ik dan nog regelmatig de auto schoonspuiten. Pekel lost een R4 op als koffie een suikerklontje.
Ik ben zelf een paar jaar geleden bij Van Egmond in Alphen a/d Rijn geweest (nogal aan de prijs), eerst voor inspectie met een endoscoop (leuk!), daarna voor behandeling.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: do sep 17, 2009 10:21 am
door Willem de Zwijger
Het is met roestbescherming al net als met religie: je kunt er veel kanten mee op, en je kunt er een heel fanatieke mening over hebben. Persoonlijk ben ik -zoals velen hiet tot vervelens toe gemerkt hebben- een toegewijde volgeling van de grote goeroe Mike Sanders en zijn onvolprezen anti corrosie vet...
Maar in ons tolerante landje wil ik niet (te veel) de fundamentalist uithangen, en al die dingen roepen die op het puntje van mijn tong liggen zoals: hoe presteert het middel in een grondige test, om nog maar te zwijgen van evt noodzakelijke reiniging in je balken en de meest belangrijke vraag: hoe gaat het middel om met scheurtjes die erin zouden kunnen ontstaan als gevolg van zwellingen van onderliggend metaal omdat er voorafgaand aan de behandeling al roest tussen wat dubbele beplating was ontstaan...
Nee, ik hou gewoon mijn mond en gun ieder zijn mening

Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: do sep 17, 2009 9:13 pm
door Sousse
Over het schoonmaken voor de antiroesbehandeling kan ik met zekerheid zeggen dat dit goed is gebeurd, ik heb dit namelijk samen met de eigenaar van het tectyl zaak gedaan door flink te schrobben met een harde borstel. Auto was trouwens al redelijk schoon en bodem keihard zonder roest (auto is een paar maanden geleden geinporteerd uit Frankrijk)
Ik vond het in ieder geval leuk om zo'n behandeling bij een kleine zaak te doen, ik mocht zelf helpen en overal mee kijken. Ik zou zeggen rij effe langs deze zaak en maak een praatje met de eigenaar.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: vr sep 18, 2009 10:29 pm
door Tweety
Allemaal goede raad ! ik had nog wat puntjes... let op de silentblocks en blokkeer de achterkant van de kokerbalken met purschuim als dat nog niet zo is...Zolang er geen water ergens in komt hoeft het er ook niet uit, maar ja... het blijft een viertje... en de boven ern onderkant zitten op mekaar gechroeft...en daar zit wat kit tussen die ooit zacht en heel flexibel was (hoewel het waren een soort kitstrips..) en het hangt ook een beetje af van het soort weg... de snelweg en de stad zijn minder zout en modderig dan een provinciale weg.... voor mijn harde R16 komen ook spatlappen voor de achterwielen... maar ja roest kan je wel afremmen, maar helemaal tegenhouden blijft lastig...
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: za sep 26, 2009 3:30 pm
door lesmagnacs
Tweety schreef:en blokkeer de achterkant van de kokerbalken met purschuim als dat nog niet zo is...Zolang er geen water ergens in komt hoeft het er ook niet uit,
Oeps Tweety, weet je dat wel zeker..... Ik heb die rommel ,zoals velen denk ik, er juist uitgepeuterd zodat eventueel condensvocht ,wat zeker in de balk ontstaat, er uit kan lopen en het kan doorluchten. M.i. is het zo dat een auto die in een niet geventileerde garage staat sneller zal roesten dan een auto onder een carport waar de wind hem lekker droog kan blazen. Zie die afgesloten balken net zo. Want vocht komt er gegarandeerd in, ook als de achterkant is dichtgepurd. Het kan er alleen slechter uit. Maar...... ik kan het natuurlijk mis hebben.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: za sep 26, 2009 11:31 pm
door R4F6GTX Automaat
pur trekt vocht aan en kan het niet kwijt.... sterk af te raden!
Als je het zo graag low-budget volstopt kunt je er beter frietvet in spuiten, of zoiets...
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: di sep 29, 2009 11:44 am
door brecht
Is al gezegd, maar ten overvloede: geen pur!
Als er al geen water in de balken komt door lekkage oid ontstaat het er wel door condens. Pur is niet waterdicht (zeker niet danmdicht) oftewel: het vocht wat er in je balken ontstaat kan er niet meer uit...
Ik zou persoonlijk nooit een bodem vertrouwen waarin ik pur ontdek.
Ben overigens groot van van Pur, wat een prachtig mooi goedje met een verscheidenheid aan toepassingen is dat toch, maarin je balken? nee dat niet.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: di sep 29, 2009 12:27 pm
door Tweety
Ik denk toch dat ik verkeert begrepen ben....dus ik leg het nogmaals uit.... d'r komt inderdaad altijd water in de balken, en het is van belang dat dit er weer uit kan.... maw. goed geplaatste gaatjes op de laagste punten zijn verstandig.. buig ze wel een klein beetje (priem erin en naar achteren en naar boven drukken) om te voorkomen dat er water door de rijwind naar binnen wordt geblazen... en dicht de achtzijde van de balk af met iets !! zodat er hier geen spatwater met pekel, modder en andere dodelijke substanties in kan komen ... je zou dat zelfs dicht kunnen lassen... maar een heel klein beetje Pur aan die kant kan geen kwaad... of pur vocht aantrekt weet ik niet, maar van pekel weet ik het wel... Een chassis wat aan de achterzijde van de balken open is zal het in de garage vast erg lang uithouden... maar in de winter op de weg na 1 seizoen toch al wat probleempjes hebben... En ik dacht dat er mee gereden ging worden....toch ?
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: vr okt 02, 2009 10:33 am
door Vincenti
Ik zou overwegen lokari binnenschermen te plaatsen bij gebruik in de winter.
Re: antiroestbehandeling
Geplaatst: za okt 03, 2009 11:02 pm
door Sousse
Vandaag de 4 op de brug gehad en zag dat het zwate tectyllaag aan de onderkant keihard is geworden en helemaal kleeft aan de bodem en alle onderdelen die gespoten zijn. Het bruine tectyl in de holle ruimtes en onder de motorkap droogt langzaamer en voelt nog steeds een beetje fettig aan.
Ik ben in ieder geval tevreden met deze behandeling en volgens het tektylbedrijf ben ik voor 4 jaar verzerkerd van een prima bescherming.