Gebroken klepveren?
Geplaatst: ma aug 17, 2009 12:09 pm
Hallo,
Ik heb weer een nieuw viertje
maar hij loopt nog niet helemaal lekker
. Bobine en stroomverdeler en ook carburatuer vervangen door exemplaren uit een goedlopend maar doorgeroest exemplaar. (Bij het vervangen van de carb bleek dat ie valse lucht aanzoog door een scheur in het slangetje tussen de carb en het spruitstuk.
) Benzinefilter vervangen door een nieuwe. Het hielp veel, maar nog niet alles. Misschien staat 't ontstekingstijdstip nog iet helemaal goed. Meteen kleppen gesteld, maar daar stuitte ik op iets raars: gebroken klepveren?
Het uiteinde van 3 van de veren ligt niet netjes onder de veerschotel, maar steekt erbuiten uit. En het uiteinde lijkt te zijn afgebroken.Zie foto's. Dit zijn de kleppen van cilinder 4, cilinder 2 heeft ook 1 gebroken veer. Verder is alles erg smerig, dikke laag zwarte smurrie op de cilinderkopbouten. (En wat ook grijze smurrie in kleppendeksel. Koelwaterlek?)
Voor onder het kopje "Wat ik nou toch in mijn 4tje aantrof!":



(Overigens heb ik ook wel eens een los veertje dat op de tuimelaar-as hoort te zitten daar gevonden. De buitenste borgring was eraf, dus 't veertje was maar gaan wandelen. Ook een wonder dat die goed liep.)
Hij loopt nu okee, maar af en toe mist ie een slag. De motor schokt en de uitlaat "puft". Kan dat door de klepveer komen?
Vervangen betekent kop eraf, heb ik niet zo'n zin in. Alternatief is hele motor vervangen door exemplaar uit vorige viertje. Ook redelijk veel werk. Maar ja, dit is ook niet alles.
Groeten,
Ate
Ik heb weer een nieuw viertje




Het uiteinde van 3 van de veren ligt niet netjes onder de veerschotel, maar steekt erbuiten uit. En het uiteinde lijkt te zijn afgebroken.Zie foto's. Dit zijn de kleppen van cilinder 4, cilinder 2 heeft ook 1 gebroken veer. Verder is alles erg smerig, dikke laag zwarte smurrie op de cilinderkopbouten. (En wat ook grijze smurrie in kleppendeksel. Koelwaterlek?)
Voor onder het kopje "Wat ik nou toch in mijn 4tje aantrof!":



(Overigens heb ik ook wel eens een los veertje dat op de tuimelaar-as hoort te zitten daar gevonden. De buitenste borgring was eraf, dus 't veertje was maar gaan wandelen. Ook een wonder dat die goed liep.)
Hij loopt nu okee, maar af en toe mist ie een slag. De motor schokt en de uitlaat "puft". Kan dat door de klepveer komen?
Vervangen betekent kop eraf, heb ik niet zo'n zin in. Alternatief is hele motor vervangen door exemplaar uit vorige viertje. Ook redelijk veel werk. Maar ja, dit is ook niet alles.
Groeten,
Ate