Gebroken klepveren?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Gebroken klepveren?
Hallo,
Ik heb weer een nieuw viertje maar hij loopt nog niet helemaal lekker . Bobine en stroomverdeler en ook carburatuer vervangen door exemplaren uit een goedlopend maar doorgeroest exemplaar. (Bij het vervangen van de carb bleek dat ie valse lucht aanzoog door een scheur in het slangetje tussen de carb en het spruitstuk. ) Benzinefilter vervangen door een nieuwe. Het hielp veel, maar nog niet alles. Misschien staat 't ontstekingstijdstip nog iet helemaal goed. Meteen kleppen gesteld, maar daar stuitte ik op iets raars: gebroken klepveren?
Het uiteinde van 3 van de veren ligt niet netjes onder de veerschotel, maar steekt erbuiten uit. En het uiteinde lijkt te zijn afgebroken.Zie foto's. Dit zijn de kleppen van cilinder 4, cilinder 2 heeft ook 1 gebroken veer. Verder is alles erg smerig, dikke laag zwarte smurrie op de cilinderkopbouten. (En wat ook grijze smurrie in kleppendeksel. Koelwaterlek?)
Voor onder het kopje "Wat ik nou toch in mijn 4tje aantrof!":
(Overigens heb ik ook wel eens een los veertje dat op de tuimelaar-as hoort te zitten daar gevonden. De buitenste borgring was eraf, dus 't veertje was maar gaan wandelen. Ook een wonder dat die goed liep.)
Hij loopt nu okee, maar af en toe mist ie een slag. De motor schokt en de uitlaat "puft". Kan dat door de klepveer komen?
Vervangen betekent kop eraf, heb ik niet zo'n zin in. Alternatief is hele motor vervangen door exemplaar uit vorige viertje. Ook redelijk veel werk. Maar ja, dit is ook niet alles.
Groeten,
Ate
Ik heb weer een nieuw viertje maar hij loopt nog niet helemaal lekker . Bobine en stroomverdeler en ook carburatuer vervangen door exemplaren uit een goedlopend maar doorgeroest exemplaar. (Bij het vervangen van de carb bleek dat ie valse lucht aanzoog door een scheur in het slangetje tussen de carb en het spruitstuk. ) Benzinefilter vervangen door een nieuwe. Het hielp veel, maar nog niet alles. Misschien staat 't ontstekingstijdstip nog iet helemaal goed. Meteen kleppen gesteld, maar daar stuitte ik op iets raars: gebroken klepveren?
Het uiteinde van 3 van de veren ligt niet netjes onder de veerschotel, maar steekt erbuiten uit. En het uiteinde lijkt te zijn afgebroken.Zie foto's. Dit zijn de kleppen van cilinder 4, cilinder 2 heeft ook 1 gebroken veer. Verder is alles erg smerig, dikke laag zwarte smurrie op de cilinderkopbouten. (En wat ook grijze smurrie in kleppendeksel. Koelwaterlek?)
Voor onder het kopje "Wat ik nou toch in mijn 4tje aantrof!":
(Overigens heb ik ook wel eens een los veertje dat op de tuimelaar-as hoort te zitten daar gevonden. De buitenste borgring was eraf, dus 't veertje was maar gaan wandelen. Ook een wonder dat die goed liep.)
Hij loopt nu okee, maar af en toe mist ie een slag. De motor schokt en de uitlaat "puft". Kan dat door de klepveer komen?
Vervangen betekent kop eraf, heb ik niet zo'n zin in. Alternatief is hele motor vervangen door exemplaar uit vorige viertje. Ook redelijk veel werk. Maar ja, dit is ook niet alles.
Groeten,
Ate
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Gebroken klepveren?
Ik heb wel eens een klepveer vervangen door een ouwe bougie te doorboren (gat erin, door de hele lengte) en dan een luchtslang erop schroeven en druk erop zetten. Wel als beide kleppen van die cylinder dicht staan natuurlijk. Dit hield de klep dicht en kon ik rustig de veer vervangen.
Dat ie niet lekker loopt met die gebroken veer kan ik me wel voorstellen ja. Maar kop eraf is toch niet zoveel werk? In enkele uurtjes gemakkelijk te doen en een koppakking zijn de kosten niet...
Dat ie niet lekker loopt met die gebroken veer kan ik me wel voorstellen ja. Maar kop eraf is toch niet zoveel werk? In enkele uurtjes gemakkelijk te doen en een koppakking zijn de kosten niet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Gebroken klepveren?
@at1,
hoeveel heeft de motor eigenlijk gelopen? 3 gebroken veren is wel erg veel. Ik zou de kop even loshalen en eigenlijk alle veren vervangen. Zal me niets verbazen als hij behoorlijk verkoold is en enkele kleppen lekken.
Schuur de kleppen maar even na in de zitting en polijst de kleppen maar mooi blank.
Over die zwarte kool/olie troep zou ik me maar niet druk maken. Je moet wel even nagaan of de oliegaten in de tuimelaar as schoon zijn.
succes
vr gr Fons
hoeveel heeft de motor eigenlijk gelopen? 3 gebroken veren is wel erg veel. Ik zou de kop even loshalen en eigenlijk alle veren vervangen. Zal me niets verbazen als hij behoorlijk verkoold is en enkele kleppen lekken.
Schuur de kleppen maar even na in de zitting en polijst de kleppen maar mooi blank.
Over die zwarte kool/olie troep zou ik me maar niet druk maken. Je moet wel even nagaan of de oliegaten in de tuimelaar as schoon zijn.
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Gebroken klepveren?
Dank voor de reacties.
De motor heeft bijna 160 duizend km gelopen. Beetje vroeg voor gebroken zuigerveren. Overigens haalt ie de 140km/u, dus heel slecht loopt ie niet.
Ik heb dus drie opties: 1) veren vervangen met perslucht in de cilinder; 2) kop d'raf; 3) motor wisselen. Ik kan beginnen met 1, dan een klep in de cilinder laten vallen waardoor de kop eraf moet, meer lijken in de kast vinden waardoor ik uiteindelijk de hele motor moet vervangen. Dat klinkt als een realistisch scenario...
Of alles achterstevoren doen: motor vervangen, dan deze netjes reviseren, en de veren vervangen.
Die klepveren, waar haal je die?
Ate
De motor heeft bijna 160 duizend km gelopen. Beetje vroeg voor gebroken zuigerveren. Overigens haalt ie de 140km/u, dus heel slecht loopt ie niet.
Ik heb dus drie opties: 1) veren vervangen met perslucht in de cilinder; 2) kop d'raf; 3) motor wisselen. Ik kan beginnen met 1, dan een klep in de cilinder laten vallen waardoor de kop eraf moet, meer lijken in de kast vinden waardoor ik uiteindelijk de hele motor moet vervangen. Dat klinkt als een realistisch scenario...
Of alles achterstevoren doen: motor vervangen, dan deze netjes reviseren, en de veren vervangen.
Die klepveren, waar haal je die?
Ate
Re: Gebroken klepveren?
uit een oud blok?
http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=10977" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=10977" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Gebroken klepveren?
Goeie tip!
Misschien dat ik zondag langs kan komen. Tilburg ligt toch ergens tussen Geldrop en Amsterdam?
Kan ik dan niet beter die kop op mijn blok zetten? Of is dat een slecht idee?
Ate
Misschien dat ik zondag langs kan komen. Tilburg ligt toch ergens tussen Geldrop en Amsterdam?
Kan ik dan niet beter die kop op mijn blok zetten? Of is dat een slecht idee?
Ate
Re: Gebroken klepveren?
zo ongeveer wel, alleen zondag ben ik niet thuis, maar kan misschien zorgen dat er iemand is als je er interesse in hebt
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Gebroken klepveren?
Ik heb wel een losse kop en losse klepveren liggen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Gebroken klepveren?
Morgen gaat 't niet worden. Bedankt voor de aanbiedingen. Voorlopig rijd ik nog effe door.
Vandaag heb ik geprobeerd om de motor uit de vorige te halen. Lukte nog niet zo soepel. Bleef bij fuseekogels steken. Eerst een kogelbouttrekker zoeken, dan verder. Misschien is alleen de kop eraf om de veren te vervangen (of de kop verwisselen?) wel zo makkelijk. Volgende keer verder. Wordt vervolgd.
Ate
Vandaag heb ik geprobeerd om de motor uit de vorige te halen. Lukte nog niet zo soepel. Bleef bij fuseekogels steken. Eerst een kogelbouttrekker zoeken, dan verder. Misschien is alleen de kop eraf om de veren te vervangen (of de kop verwisselen?) wel zo makkelijk. Volgende keer verder. Wordt vervolgd.
Ate