Gebroken klepveren?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Gebroken klepveren?

Bericht: # 108713Bericht a-t-1 »

Hallo,

Ik heb weer een nieuw viertje :D maar hij loopt nog niet helemaal lekker :-? . Bobine en stroomverdeler en ook carburatuer vervangen door exemplaren uit een goedlopend maar doorgeroest exemplaar. (Bij het vervangen van de carb bleek dat ie valse lucht aanzoog door een scheur in het slangetje tussen de carb en het spruitstuk. :) ) Benzinefilter vervangen door een nieuwe. Het hielp veel, maar nog niet alles. Misschien staat 't ontstekingstijdstip nog iet helemaal goed. Meteen kleppen gesteld, maar daar stuitte ik op iets raars: gebroken klepveren? (omg)

Het uiteinde van 3 van de veren ligt niet netjes onder de veerschotel, maar steekt erbuiten uit. En het uiteinde lijkt te zijn afgebroken.Zie foto's. Dit zijn de kleppen van cilinder 4, cilinder 2 heeft ook 1 gebroken veer. Verder is alles erg smerig, dikke laag zwarte smurrie op de cilinderkopbouten. (En wat ook grijze smurrie in kleppendeksel. Koelwaterlek?)

Voor onder het kopje "Wat ik nou toch in mijn 4tje aantrof!":
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Overigens heb ik ook wel eens een los veertje dat op de tuimelaar-as hoort te zitten daar gevonden. De buitenste borgring was eraf, dus 't veertje was maar gaan wandelen. Ook een wonder dat die goed liep.)

Hij loopt nu okee, maar af en toe mist ie een slag. De motor schokt en de uitlaat "puft". Kan dat door de klepveer komen?

Vervangen betekent kop eraf, heb ik niet zo'n zin in. Alternatief is hele motor vervangen door exemplaar uit vorige viertje. Ook redelijk veel werk. Maar ja, dit is ook niet alles.

Groeten,
Ate
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108719Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb wel eens een klepveer vervangen door een ouwe bougie te doorboren (gat erin, door de hele lengte) en dan een luchtslang erop schroeven en druk erop zetten. Wel als beide kleppen van die cylinder dicht staan natuurlijk. Dit hield de klep dicht en kon ik rustig de veer vervangen.
Dat ie niet lekker loopt met die gebroken veer kan ik me wel voorstellen ja. Maar kop eraf is toch niet zoveel werk? In enkele uurtjes gemakkelijk te doen en een koppakking zijn de kosten niet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108733Bericht RVIER »

@at1,

hoeveel heeft de motor eigenlijk gelopen? 3 gebroken veren is wel erg veel. Ik zou de kop even loshalen en eigenlijk alle veren vervangen. Zal me niets verbazen als hij behoorlijk verkoold is en enkele kleppen lekken.
Schuur de kleppen maar even na in de zitting en polijst de kleppen maar mooi blank.
Over die zwarte kool/olie troep zou ik me maar niet druk maken. Je moet wel even nagaan of de oliegaten in de tuimelaar as schoon zijn.

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108911Bericht a-t-1 »

Dank voor de reacties.

De motor heeft bijna 160 duizend km gelopen. Beetje vroeg voor gebroken zuigerveren. Overigens haalt ie de 140km/u, dus heel slecht loopt ie niet.

Ik heb dus drie opties: 1) veren vervangen met perslucht in de cilinder; 2) kop d'raf; 3) motor wisselen. Ik kan beginnen met 1, dan een klep in de cilinder laten vallen waardoor de kop eraf moet, meer lijken in de kast vinden waardoor ik uiteindelijk de hele motor moet vervangen. Dat klinkt als een realistisch scenario...
Of alles achterstevoren doen: motor vervangen, dan deze netjes reviseren, en de veren vervangen.

Die klepveren, waar haal je die?

Ate
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108912Bericht schoapke »

uit een oud blok?
http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=10977" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108939Bericht a-t-1 »

Goeie tip! ;-)
Misschien dat ik zondag langs kan komen. Tilburg ligt toch ergens tussen Geldrop en Amsterdam?

Kan ik dan niet beter die kop op mijn blok zetten? Of is dat een slecht idee?

Ate
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108941Bericht schoapke »

zo ongeveer wel, alleen zondag ben ik niet thuis, maar kan misschien zorgen dat er iemand is als je er interesse in hebt 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 108983Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb wel een losse kop en losse klepveren liggen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken klepveren?

Bericht: # 109060Bericht a-t-1 »

Morgen gaat 't niet worden. Bedankt voor de aanbiedingen. Voorlopig rijd ik nog effe door.

Vandaag heb ik geprobeerd om de motor uit de vorige te halen. Lukte nog niet zo soepel. Bleef bij fuseekogels steken. Eerst een kogelbouttrekker zoeken, dan verder. Misschien is alleen de kop eraf om de veren te vervangen (of de kop verwisselen?) wel zo makkelijk. Volgende keer verder. Wordt vervolgd.

Ate
Plaats reactie