scheurtje vulhals benzinetank

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4tje
Berichten: 7
Lid geworden op: za aug 26, 2006 7:05 pm
Locatie: Groningen

scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108032Bericht R4tje »

Beste allemaal,

Ik heb even een vraag over een klein scheurtje in de vulhals van de benzinetank. Hoe kan ik dit het
beste herstellen? Hij is hierop APK afgekeurd, terwijl ik het niet een noemenswaardig gat vind, er komt heel af en toe een druppeltje benzine uit. De APK keurder zegt dat er niet een middel is om hem gat te herstellen, er was vroeger wel een soort lijm, maar die zou uit de roulatie zijn gehaald? hebben jullie ideeen?

Groetjes, R4tje
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108033Bericht R4F6GTX Automaat »

Zoiets is er nog wel, een soort kneedbaar metaal. Bison heeft dat bijvoorbeeld, te vinden bij de bouwmarkt bij de lijmen en kitten. Is een rond langwerpig ding, (op zo'n plastiek kaartje) iets van 8 cm lang 2 cm doorsnee, snij er een stukje af en kneed het goed ddoor mekaar (verharder, iets lichter gekleurd zit middenin). Uiteraard de plek waar het moet komen moet goed zuiver zijn en frot het op de plek waar het moet komen. Uurtje later is het droog en keihard.
Dit gebruiken we vaker in de oorlogsvoertuigenwereld 3x woordwaarde die meestal ook op benzine lopen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108049Bericht Roen »

yup, kneedbaar metaal, heb ik ook gebruikt :)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108080Bericht Tweety »

Vraag is of de keurmeester dat ok vind... als het gaatje echt heel klein is bestaat de kans dat dat stukje epoxy stick er af valt, misschien kan je er in overleg een slang klem overheen doen, en wrijf er als het gat dicht zit even met een blokje zeep overheen... dat help...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108083Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:Vraag is of de keurmeester dat ok vind... als het gaatje echt heel klein is bestaat de kans dat dat stukje epoxy stick er af valt, misschien kan je er in overleg een slang klem overheen doen, en wrijf er als het gat dicht zit even met een blokje zeep overheen... dat help...
Als epoxy stick zoals jij het noemt goed gemengd is en de ondergrond is goed schoon valt er dat nog niet af al had je het graag. Nee, zeep is de oplossing..... :roll:
Het juiste spul goed verwerkt is APK-waardig
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108086Bericht Tweety »

Nee de vulhals vervangen is APK waardig... de epoxy valt er eventueel af, zeker als gat zeer klein is (te weinig huivast in de derde dimensie) en zeep blijft flexibel, en lost niet op in carbon-hydraat verbindingen... dus.. kleine lekjes kunnen onzichtbaar gerepareerd worden en dan smeer je daar een laag teer overheen... en als het toch lekt... lost de teer op, en dan weet je dat je de vulhals moet vervangen... vet aanbrengen op de hals heeft weinig zin, vet lost op ! zeep niet ! maar veel succes met je epoxy....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108090Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb het ook een paar keer gehad op die plek, en elke keer een andere tank gemonteerd.
Maar bij nader inzien: Die epoxy lijkt me een aardige oplossing, want epoxy hecht gigantisch goed en is benzine bestendig. Het wordt ook gebruikt om een coating in benzinetanks te maken, en op 2k epoxy lak krijg je geen leksporen onder benzinedop. Ik zou dan wel superveel aandacht besteden aan de ondergrond , kaal schuren, goed ontvetten etc, en een flink stuk oppervlak nemen (2cm rondom de scheur) zodat de hechkracht goed is. En dan maar hopen dat het er door trillingen / kleine bewegingen (die blijkbaar in staat zijn om op die plek het metaal te laten scheuren maken) toch niet af rammelt.
Zeep...ook voor mij een verrassende oplossing want ik zou denken dat het voor geen meter hecht en geen vloeistofdruk zou kunnen weerstaan. Heb je daar praktijkervaring mee?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108091Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb geen zeep-reparatie-ervaringen en daar waag ik me ook niet aan. Als je door een plasje rijdt lijkt me niet dat het er lang op blijft zitten. De epoxy echter gebruiken we veel voor de oorlogsvoertuigen waar ik ook aan sleutel. Tanks van Jeeps, vrachtwagens etc. Dat beweegt ook en meer dan zo'n soepel R4tje en gaat altijd prima, zolang de ondergrond maar schoon en vetvrij is. Ook wel eens een kunststof radiator mee gerepareerd, eerst met de bedoeling voor een tijdelijke oplossing maar het zit er alweer een jaar of 3 op en doet het nog prima (Audi 100)
Ieder zijn ding, ik epoxy, jij zeep, Tweety. :lol: succes ermee.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: scheurtje vulhals benzinetank

Bericht: # 108098Bericht Tweety »

Nee Epoxy is fantastisch spul dat ga ik niet ontkennen... en ach, wat de keurmeester wil he !... met zeep kan je echter zelfs dingen dichtsmeren waar benzine uitkomt... en bij montage van vulhalsen, aftappluggen etc is het echt het best... Epoxy lijm is ook heel tof !!
Plaats reactie