krakend stuur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
majansse
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jul 01, 2009 3:38 pm

krakend stuur

Bericht: # 107613Bericht majansse »

Mijn R4 1984 heeft een krakend stuur. Het lijkt samen te hangen met de warmte. Vreemd is ook dat het stuur alleen kraakt tijdens het rijden, niet als ik stil sta. Het geluid komt van 10 of 20 cm onder het stuur, zeker niet van onder de moterkap. Wie weet de oorzaak, wie weet een remedie? Mark
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: krakend stuur

Bericht: # 107615Bericht brecht »

De doorvoer door het shutbord?

Een krakend geluid is natuurlijk moeilijk te definiëren met letters. Het enige wat ik als kraken zou omschrijven van binnen in een 4 is het dashboard. Bij mijn vorige 4 kraakte het stuur ook regelmatig. Beetje kruipolie op de doorvooer door het dash en schutboard deet dan wonderen.

Blijft wel gek dat het alleen zou gebeuren tijdens het rijden...
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Re: krakend stuur

Bericht: # 107626Bericht Roel van Pinxten »

Dat kraken van het stuur bij warm weer heb ik al jaaaren! Heb er nooit echt aandacht aan gegeven. Denk dat het te maken heeft met uitzetting van bepaalde delen die door het schutbord heen lopen. Waarom het alleen optreed tijdens het rijden snap ik ook niet.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
majansse
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jul 01, 2009 3:38 pm

Re: krakend stuur

Bericht: # 107630Bericht majansse »

Beste Brecht, Het kraken klinkt misschien meer als kreunen. Een beetje kruipolie is ook mijn eerste idee. Maar ik word weerhouden door mijn 2CV-leraar, die me ooit uitlegde dat het stuur een nylon lagertje heeft, dat juist gaat opzwellen door olie. Hoe loopt bij de R4 het stuur? Bij andere autotypes is er sprake van een rubber keerring, dat het gekraak veroorzaakt. Daartegen zou juist een 'rubberverjongingsmiddel' helpen. Ik sta in dubio / triplio. Groet, Mark
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: krakend stuur

Bericht: # 107636Bericht Willem de Zwijger »

Had ik ook, opgelost door stuur eraf te halen en dan siliconenspray op de stuurstang te doen, daar waar hij in het rubber verdwijnt. De spray kruipt er vanzelf tussen. Is een prima smeermiddel, kruipolie eigenlijk niet.
majansse
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jul 01, 2009 3:38 pm

Re: krakend stuur

Bericht: # 107742Bericht majansse »

Beste Willem,
Dank voor je tip over de siliconenspray. Stuur er af met ringsleutel 22, spray spuiten op de stuurstang, kraken is geheel opgelost.
Groet, Mark
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: krakend stuur

Bericht: # 107753Bericht Tweety »

Mocht je het stuur d'r niet af krijgen, ... voordat je de moer er helemaal af hebt, even een tik er boven op met een rubber of houten hamer, (of een stalen met een stukje hout er tussen) Je motor moet wel lekker stil zijn als je het kraken kan horen...
Plaats reactie